Medietopper i tøff diskusjon om konkurransen i nyhetsmarkedet
– Hadde det vært riktig at NRK for 20 år siden startet en papiravis? Nei. Men de har en digital avis. Det er klart at den påvirker vår hverdag, sa Dag Sørsdahl, konsernsjef i Aller Media.
Konferanse om eierskap i nyhetsmarkedet ble denne uken arrangert av Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) og Norges Handelshøyskole. Konferansen, som SNF-forskerne Ole-Andreas Elvik Næss og Tellef Solbakk Raabe, sammen med NHH-professor Hans Jarle Kind, står bak, trakk toppledere fra de største norske medieselskapene.
Både Elvik Næss og Solbakk Raabe presenterte smakebiter fra sin forskning på mediebruk og konkurranse.
De dominerende medieeierne
De dominerende private medieselskapene Schibsted, Polaris Media og Amedia – og statsfinansierte NRK var tilstede. Det samme var direktør i Konkurransetilsynet Tina Søreide og direktør i Medietilsynet Mari Velsand.
Medieøkonomi ved SNF og NHH
- Konferansen er et ledd i SNFs forskningsprosjekter innen mediekonkurranse, økonomi og teknologi
- Medieøkonomi som fag inngår i mange kurs ved NHH – på nivåene bachelor, master og doktorgradsprogrammet.
- Hvert år skrives det mange masterutredninger i medieøkonomi
- SNF og NHH har for tiden fire PhD- og postdoktorer som helt eller delvis jobber med medieøkonomi
- Atle Haugen (Kulmedia)
- Justin Harlan (RaCE)
- Ole-Andreas Elvik Næss (Kulmedia)
- Tellef Solbakk Raabe (RaCE)
I dag eier Polaris Media mer enn 60 mediehus i Skandinavia. I Norge er de største avisene Adressa, Fædrelandsvennen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende. Schibsted eier fire av de ti største avisene i Norge, blant annet VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Og til slutt; Amedia har 89 lokalaviser, Nettavisen, Nationen, 11 lokale nettsteder og tre fagtidsskrifter.
Med tre så store private aktører og en statlig kringkaster, er konkurransen i det norske mediemarked noe Konkurransetilsynet følger med på, sa Tina Søreide:
– Vi har sett en økning i konsentrasjon i dette markedet, med Schibsted, Amedia og Polaris media som de store. Dette må vi følge med på. Konkurransetilsynet kan forby foretaksoppkjøp hvis det i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse. Spørsmålet er om et oppkjøp truer verdier forbundet med mediemangfold? Og selv om vi ser økende markedskonsentrasjon, er det ikke alltid slik at oppkjøp automatisk kan eller bør stoppes.
Ikke som andre markeder
I konferansens panelsamtale om eierformer i norsk avisbransje, gikk Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted, ut mot Konkurransetilsynets perspektiv på mediemarkedet.
– Tilsynet ser på mediene på samme måte som andre markeder. Mediemarkedet har endret seg dramatisk. Konkurransetilsynet kan ikke begrense analysen til opplagstall i Norge og vurdere konkurransebildet utfra dette.
Konserndirektøren etterlyser en vurdering av de internasjonale aktørenes rolle, som for eksempel Facebook og Google.
Irritasjon over NRK
Et annet hett debattema på mediekonferansen var NRKs posisjon i nyhetsmarkedet.
Da debattleder Ingeborg Volan fra Bokklubben henvendte seg til konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media med spørsmålet om hvordan avisene blir påvirket av NRKs sterke posisjon som nettavis, fikk hun klart svar:
– Enkelte vil ha det til at norsk mediemarked er i harmoni i 2022. Så hører vi innledere her i dag som snakker om mediemarkedet som et avismarked, et radiomarked og så videre. Men vi har ett marked, og vi har én medieverden, sa Sørsdahl.
På grunn av teknologisk utvikling er norske medier på alle plattformer. Du kan stille deg ett spørsmål, sa Aller-sjefen:
– NRK er uberørt
– Hadde det vært riktig at NRK for 20 år siden startet en papiravis? Nei. Men de har en digital avis. Det er klart at dette påvirker vår hverdag. Og vi har stadig færre journalister. NRK er helt uberørt av dette, sa Sørsdahl og henvendte seg til NRK-sjef Vibeke Fürst Haugen.
– Jeg er enig i utgangpunktet ditt. Men hadde vi hatt noe empiri som viser at det å begrense allmennkringkasteren er til hjelp for andre mediehus, ville vi hatt en interessant diskusjon. Jeg har ikke sett at dette finnes. Vi har fått flere veldig interessante tall i dag, som viser det sterke mediemangfoldet vi har i Norge. Det samme mangfoldet finner vi i andre land som har en offentlig finansiert allmennkrinkaster, sa Fürst Haugen.