Martin Schütt årets alumni 2019
Da NHH samlet mer enn 500 tidligere NHH-studenter på konferansen denne uken, ble Martin Schütt fra Askeladden & Co kåret til Årets Alumni.
Etter en rakettkarriere i McKinsey, var Martin Schütt med å starte opp Askeladden & Co. Han blir av kolleger omtalt som en ekstremt imponerende person, med en enorm drivkraft og en personlighet som skaper en følgerskare blant investorer og medarbeidere, samtidig som han er en sylskarp problemløser.
Dette er noe også Alumnirådet ved NHH har merket seg. Det er tidligere studenter i rådet som står bak valget av Schütt. Årets Alumni er et hederstegn som blir tildelt NHH-ere som inspirerer alumni, nåværende og kommende NHH-studenter. Prisen går til en person som er utdannet ved NHH og har en tydelig kobling til høyskolen.
Selv var Askeladden-gründeren på jobbreise i Asia, for å hente inspirasjon til utvikling av Askeladden, da konferansen gikk av stabelen på hotellet The Hub i Oslo. Tim Nilo, som inntil nylig var byråsjef i Zenith, tok imot prisen på vegne av Schütt.
Schütt har i løpet de siste to årene ledet arbeidet med å starte en serie av virksomheter som utfordrer dagens selskapet innen bransjer som frisør, massasje, begravelse, underholdning, skjønnhet og tannlege. Virksomhetene har flere hundre millioner i samlet omsetning og sysselsetter 500 mennesker.
Gjennom Askeladden & Co har Årets Alumni gått inn i modne markeder. Han har vært en engasjert debattant i diskusjoner om hva innovasjon er og kan være. Han er et kroneksempel på en fremragende NHH-alumn som setter spor i næringslivet og i samfunnet generelt, mener Alumnirådet.