NHH-studenter vant masterpris
Susanne Hillestad Ullsgård og Cassandra Elvingdal vant pris for beste masteroppgave innen offentlige anskaffelser. To av tre nominerte kandidater kom fra handelshøyskolen.
– Det var veldig overraskende og utrolig kjekt! Vi har lagt ned mye tid og arbeid i oppgaven, men hadde absolutt ikke forventet å vinne en slik pris. Det ble derfor litt av en gladnyhet å få i en ellers hektisk arbeidshverdag, og vi synes det er veldig stas med all oppmerksomhet oppgaven har fått etter at den ble levert i juni, sier Susanne Hillestad Ullsgård.
NHH-erne Ullsgård og Cassandra Elvingdal vant Anskaffelsesakademiets pris for beste masteroppgave med oppgaven «Hva skal til for å lykkes med kategoristyring?». To av tre nominerte kom fra Norges Handelshøyskole. Hovedpremien var 30 000 kroner og de øvrige nominerte fikk 10 000 kroner.
Prisen ble delt ut på den årlige F&U-dagen, som blir arrangert for å vise hva akademia gjør innen forskning og undervisning innen offentlige anskaffelser. Prisen ble delt ut for første gang i år.
Les også:
Kontaktet fem
ulike virksomheter
Masteroppgaven til Elvingdal og Hillestad tar for seg hvordan kategoristyring praktiseres som innkjøpsstrategi i fem ulike virksomheter.
– Vi valgte å skrive om kategoristyristyring etter å ha lært om innkjøpsstrategien i fag ved NHH. Litteraturen presenterer strategien som noe alle virksomheter burde benytte, og kunne virke å omtales litt for god til å være sann. Vi ville derfor komme i dybden på temaet og finne ut om det er en strategi som alle virksomheter lykkes med, og hvis ikke, hvordan man faktisk kan lykkes med strategien, sier Elvingdal.
Les også:
Lehmkuhlstipend til masteroppgave om maskinlæring
UTVIKLET KONSEPTUELT RAMMEVERK
I masteroppgaven utviklet de tidligere NHH-studentene et konseptuelt rammeverk med elementer fra kategoristyring som vektlegges i litteraturen.
Funn fra oppgaven viser at elementene kategorileder, endringsledelse og analysearbeid er svært avgjørende for å lykkes. Dette er områder som i størst grad skiller virksomhetene som lykkes fra de som ikke gjør det.
Veileder på oppgaven var Malin Arve, førsteamanuensis og prorektor for utdanning ved NHH.