– Sjømat i vekst trenger kunnskap
– Norsk sjømat er helt klart i vinden, sier Trine Horne, Norges sjømatråds sjømatutsending til Frankrike.
Horne var en del av det første kullet som tok en EMBA med spesialisering i Seafood Management hos NHH Executive. Spesialiseringen skal forsyne sjømatindustrien og havnæringene med fagfolk ved å gi dybdekunnskap på tvers av fagfelt som økonomi, strategi, ledelse, markedsføring, finans og regnskap.
Etter mange år i ulike jobber innen sjømatnæringen, pakket Horne og familien flyttelasset i 2016 og dro til Brussel.
– Heldigvis oppdaget jeg sjømatprogrammet til NHH Executive. Jeg søkte og fikk plass, og det har jeg ikke angret på.
Etter gjennomført EMBA, endte hun opp i Frankrike og Paris som norsk sjømatutsending.
– Fikk du jobben på grunn av videreutdanningen ved NHH Executive?
– Jeg hadde mange års erfaring fra sjømatnæringen i Norge, med ulike roller, men jeg tror nok at kompetansehevingen også ble vektlagt da jeg fikk jobben.
Sjømat slår alle rekorder
I rekordåret 2021 eksporterte Norge 3,1 millioner tonn sjømat verdt 120,8 milliarder kroner, viser tall fra Norges sjømatråd. De siste ti årene har eksportverdien mer enn doblet seg, fra 47,7 milliarder kroner i 2012, til 120,8 milliarder kroner i 2021.
– Det har aldri vært mer relevant og nødvendig med god kunnskap om norsk sjømatnæring enn nå. Norge er verdens nest største sjømateksportør, og alle tjener på en bærekraftig næring, Norge, verden og miljøet, sier hun.
Skal vi også være relevante i fremtiden som sjømatprodusent, må vi forstå de globale markedene, og vi må vi ha folk som kan kombinere ulike fagfelt, understreker Horne.
– Dette er også en stor framtidsnæring. Sjømat er en del av løsningen på framtidas matvarebehov, og bærekraft blir ikke noe mindre viktig for denne næringen i årene som kommer, sier hun og slår fast:
– Vi må ha en utdanning basert på forskning og tett samarbeid med havnæringene. Det har NHH Executive bidratt til med sin spesialisering innen Seafood Management.
God jul for norsk sjømat
Akkurat nå setter Horne og teamet hennes i gang en mediekampanje for norsk laks i det franske markedet.
– Dette er den store høstkampanjen vår som vi regner med vil gi oss god uttelling. Selv om det er urolig rundt oss med usikre økonomiske tider, er jobben vår alltid å inspirere franske forbrukere til å spise mer norsk fisk.
Høsten 2022 har Horne vært tre år i Paris som sjømatutsending fra Norges sjømatråd.
– Hva innebærer jobben din?
– Vi jobber på vegne av hele den norske sjømatnæringen, sier hun utdyper:
– Vårt hovedansvar er å markedsføre norsk laks og hvitfisk, og skrei i sesong. Vi jobber med markedsinnsikt, markedsføring, PR og kommunikasjon. I Frankrike er jobben vår mest rettet mot konsumentene, men vi jobber også noe mot business-to-business-markedet. Vi er også en del av Team Norway, og jobber sammen med både ambassaden og Innovasjon Norge.
Høsten har meldt sin ankomst, og snart kommer julehøytiden. Det ser den norske sjømatutsendingen frem til. Julehøytid i Frankrike, er også høytid for norsk sjømat.
– Franskmenn elsker røkelaks i julen. Dette er vanligvis de månedene i året med høyest laksesalg.
– Hvilken fransk variant av norsk laks foretrekker du selv?
– Jeg kommer nok ikke unna røkt laks her!