Verktøy for å analysere og forstå markeder står sentralt i mange viktige spørsmål både for næringslivet og politikkutforming. Dette kurset presenterer ulike teorier og empiriske metoder for å forstå og analysere markeder med ufullkommen konkurranse. De fleste markeder domineres av et lite antall selskaper, hvor én bedrifts strategiske valg påvirker lønnsomheten til konkurrentene og dermed deres respons. Vi fokuserer på sentrale strategiske beslutninger som produktdifferensiering, markedsinngang, fusjoner, forskning og utvikling (FoU), og markedsføring. Vi diskuterer også hvordan markedsmakt kan oppstå, slik at selskaper kan påvirke priser, og hvilke konsekvenser dette har for samfunnet som helhet.
Følgende temaer vil belyses i emnet:
- Markedsmakt
- Konkurranse med og uten strategiske bindinger
- Stilltiende samarbeid mellom konkurrerende bedrifter
- Produktdifferensiering (horisontal og vertikal)
- Etablering og strategiske bindinger
- Fusjoner og andre koblinger mellom eierskap og produktmarkedskonkurranse
- Relasjoner mellom produsenter og forhandlere
- Forskning og innovasjon
- Tosidige markeder (konkurranse i mediemarkedet)