Næringsøkonomi

ECO427 Næringsøkonomi

Vår 2025

Høst 2024
  • Innhold

    Verktøy for å analysere og forstå markeder står sentralt i mange viktige spørsmål både for næringslivet og politikkutforming. Dette kurset presenterer ulike teorier og empiriske metoder for å forstå og analysere markeder med ufullkommen konkurranse. De fleste markeder domineres av et lite antall selskaper, hvor én bedrifts strategiske valg påvirker lønnsomheten til konkurrentene og dermed deres respons. Vi fokuserer på sentrale strategiske beslutninger som produktdifferensiering, markedsinngang, fusjoner, forskning og utvikling (FoU), og markedsføring. Vi diskuterer også hvordan markedsmakt kan oppstå, slik at selskaper kan påvirke priser, og hvilke konsekvenser dette har for samfunnet som helhet. 

    Følgende temaer vil belyses i emnet:

    • Markedsmakt
    • Konkurranse med og uten strategiske bindinger  
    • Stilltiende samarbeid mellom konkurrerende bedrifter 
    • Produktdifferensiering (horisontal og vertikal)
    • Etablering og strategiske bindinger
    • Fusjoner og andre koblinger mellom eierskap og produktmarkedskonkurranse
    • Relasjoner mellom produsenter og forhandlere 
    • Forskning og innovasjon
    • Tosidige markeder (konkurranse i mediemarkedet)

  • Læringsutbytte

    Ved emnets avslutning, kan studenten:

    Kunnskap

    • gjøre rede for ulike teorier og modeller for imperfekt konkurranse
    • gjøre rede for empiriske verktøy for å måle markedsmakt
    • forklare de grunnleggende trekkene ved tosidige markeder
    • forklare hvordan bedrifter gjennom strategiske bindinger kan påvirke konkurrentenes handlinger                                                                                                                   

    Ferdigheter

    • anvende teorier og empiriske verktøy for å analysere konkurranseforhold i ulike næringer
    • gi anbefalinger om prisstrategier overfor ulike kundegrupper i tosidige markeder
    • gi anbefalinger om nærings- og konkurransepolitikk
    • analysere virkningene av eksempelvis strategiske over- og underinvesteringer i forskning og utvikling

    Generell kompetanse

    • forklare samspillet mellom samarbeidende og konkurrerende bedrifters strategiske valg, og hvordan de kan forbedre lønnsomheten gjennom å påvirke eget og konkurrerende bedrifters handlingsrom.
    • forklare hvorfor konkurranseformen kan ha avgjørende betydning for hvordan bedrifter påvirkes av internasjonal handel og globalisering
    • gjøre rede for de grunnleggende incentivene bedrifter har til (ikke) å differensiere seg langs ulike dimensjoner
    • forklare hvordan eierskap kan påvirke markedskonkurransen

  • Undervisningsopplegg

    Emnet består av plenumsforelesninger, gjesteforelesninger og oppgaveløsning.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Det forutsettes at studentene innehar grunnleggende kunnskap om differensiering og optimering. Videre bør studentene ha innsikt i mikroøkonomi og imperfekt konkurranse.

  • Krav til forkunnskaper

    Det forutsettes at studentene innehar grunnleggende kunnskap om differensiering og optimering. Videre bør studentene ha i innsikt i mikroøkonomi og imperfekt konkurranse.

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    To obligatoriske innleveringer som må godkjennes for å kunne gå opp til eksamen.

    Oppgavene kan leveres i grupper på tre personer. 

  • Vurderingsordning

    Skriftlig skoleeksamen på papir, 4 timer. 

    Eksamen er individuell.

  • Vurderingsuttrykk

    A - F

  • Dataverktøy

    Ingen spesielle.

  • Litteratur

    • Belleflamme og Peitz (2015): Industrial Organization. Markers and Strategies. 2nd edition. Cambridge University Press. Utvalgte kapitler.
    • Utvalgte artikler og bokkapitler.

  • Hjelpemidler til eksamen

    Kalkulator

    Én tospråklig ordbok (kategori 1)

    Alt i henhold til Utfyllende bestemmelser til Forskrift om fulltidsstudiene ved Norges Handelshøyskole Kap 4 https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/ og informasjonen som er gitt her: https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk, og deler av kurset på svensk eller engelsk.
Semester

Vår. Tilbys våren 2025.

Emneansvarlig

Professor Hans Jarle Kind, Institutt for samfunnsøkonomi (hovedemneansvarlig)

Førsteamanuensis Tove Forsbacka, Institutt for samfunnsøkonomi