Markeder med perfekt konkurranse eller monopol forekommer sjelden i virkeligheten. De fleste markeder er karakterisert ved (imperfekt) konkurranse mellom et fåtall bedrifter. I en slik situasjon vil det være strategisk interaksjon mellom bedrifter - en bedrifts strategivalg (f eks pris) påvirker lønnsomheten til andre bedrifter og dermed deres strategivalg. Emnet presenterer ulike teorier og modeller for imperfekt konkurranse (oligopol), hvor det fokuseres på sentrale strategiske variabler som prising, produktdifferensiering, etablering, FoU, markedsføring, etc. Følgende temaer vil belyses i emnet:
- Statisk oligopolteori (Bertrand, Cournot)
- Dynamisk oligopolteori (repetert konkurranse og samarbeid)
- Produktdifferensiering (horisontal og vertikal)
- Etablering og strategiske bindinger
- Vertikale restriksjoner (produsent-distributør)
- Forskning og innovasjon
- Markedsføring (reklame og bundling)
- Konkurranse i mediemarkedet