Alle virksomheter er avhengige av input fra en rekke leverandører for å kunne produsere egne varer og tjenester. I mange bedrifter utgjør innkjøp mellom 50 og 85 prosent av totalkostnadene. Dette emnet gir en introduksjon til selve innkjøpsfunksjonen i en bedrift, dvs. hvordan man går fra et konkret behov til det faktiske innkjøpet, samt evaluering og oppfølging av kjøpet.
Emnet går også inn på forskjellige sourcingstrategier, hva som kan kjøpes inn eksternt og hva som helst bør produseres internt. I tillegg presenteres og evalueres forskjellige strategier for eksterne anskaffelser, som konkurranseutsettelse, forhandlinger og leverandørutviklingsprogrammer.
Emnet gir innsikt i hvordan ledelsen i en virksomhet, gjennom en dypere forståelse for hva som er gode innkjøpsprosesser, kan generere lavere kostnader, høyere effektivitet og bedre resultater for virksomheten.
Emnet gir innsikt i hvordan bærekraftige innkjøpsstrategier kan bidra til å redusere miljøpåvirkning og fremme sosialt ansvar gjennom innkjøpsaktiviteter. Dette inkluderer vurdering av leverandørers miljøprestasjoner og tiltak for å sikre at anskaffelsesprosesser bidrar til en mer sirkulær økonomi.