Oppskriften på en Google-suksess
– Jeg var på et Google-seminar på NHH, og tenkte at dette er den kuleste arbeidsplassen i verden, men det blir svært tøft å komme inn der, sier googler Janne Smith.
Veien til jobben i Google var ikke gitt på forhånd. Men med en klype målrettet innsats, en dose flaks og mye god hjelp fra medstudenter ble drømmen virkelighet. Janne Smith hadde en bachelorgrad i samfunnsøkonomi fra UiB før hun begynte på masterstudiet ved NHH.
- Det som slo meg da jeg begynte på NHH, er hvor lett det er å bygge et stort nettverk, sier hun.
Lite visste hun at det var en medstudent som senere skulle gi henne de beste rådene for å få en jobb hos Google.
Byen i mitt hjerte
Som liten bodd Janne Smith noen år i Puerto Rico med familien. Som UiB-student dro hun på utveksling til Spania, og som NHH-student til Canada. Det økte lysten på en jobb utenfor Norge.
- Jeg er bergenser i hjertet, men jeg ser ikke på det å jobbe i utlandet som et hinder for å komme tilbake til byen min på sikt. Jeg er sikker på at kompetansen jeg opparbeider meg i verdens beste selskap i online-marketing, en kanal i vekst, vil være attraktiv for mange arbeidsplasser, også i Bergen.
Veien til Google
Janne Smith ble inspirert av en workshop som Google arrangerte for CEMS-studentene på NHH. Mest av alt var det engasjementet og kreativiteten til de Google-ansatte på workshopen som ga henne lyst til å jobbe der.
-Det tente meg. Samtidig hadde jeg hørt hvor vanskelig det var å få jobb i Google, så jeg slo det fra meg. Men så viste det seg at to av mine CEMS-medstudenter fikk jobb i nettopp Google i Dublin. Og da var det kort til tanken; kan de, kan jeg! En av dem tilbød seg å se på CV’en for å «amerikanisere» den.
CV-EKSEMPEL, FØR OG ETTER «AMERIKANISERING»
FØR
Extracurricular activities
AIESEC Head of Organizing Committee: Responsible for organizing AIESEC National Conference.
ETTER
Leadership Experience
AIESEC Head of Organizing Committee: Responsible for finance, sponsorship, and accounting,
as well as implementation, logistics and organizing of events.
Achieved a successful four-day national conference in Bergen with over 100 participants. Through setting goals and objectives, effective communication and time management, a budget surplus was also achieved.
- Google er et amerikansk selskap, og vi nordmenn trenger gjerne litt hjelp for å «tøffe opp» profilen. Det er viktig å legge vekt på resultatene du har oppnådd, sier Smith.
Mye var bra, blant annet at hun hadde organisert store konferanser for AIESEC og hatt sommerjobb for European Cruise Service. Men da han spurte om hun hadde et minimum av kjennskap til onlineindustrien, var svaret nei.
- Som CEMS-student var jeg nødt til å ta et ti-ukers internship i utlandet for å kunne få CEMS-graden, og jeg funderte på hvordan intershipet kunne styrke CV’en min i riktig retning.
Alle erfaringer åpner en ny dør
Våren 2012 tok Janne Smith de siste eksamener ved NHH, og bestemte seg for å utsette jobbsøkingen for å få ferdig CEMS-internshipet. Hun hadde sommerjobb hos European Cruise Service, og var på reisefot en stund.
- Da en medstudent som jobbet hos Innovasjon Norge i San Fransisco fikk nyss om at kontoret i New York ønsket en intern med erfaring fra reiseliv, tok han kontakt med meg. Min erfaring fra cruiseselskapet viste seg å være gull verdt, jeg arbeidet seks måneder i Innovasjon Norge med markedsføring av Norge som reisemål. Jeg brukte online- og offlineannonsering, gikk på kurs i Google Adwords og fikk den nødvendige bakgrunnen for å gjøre et skikkelig forsøk hos Google. Noe er flaks, alt kan ikke planlegges. I ettertid ser det ut som om jeg hadde en fasttømret plan, men mye skyldes at alle erfaringer kommer til nytte, og legger grunnlaget for at en ny mulighet åpner seg.
Hva må til for å bli en googler og hva jobber du med?
Selv om Janne Smith kom til intervju på grunn av en anbefaling fra en ansatt i Google, måtte hun gå gjennom den samme prosessen som regulære søkere. Først en kort telefonsamtale, deretter en screening av en ansatt fra teamet du er aktuell for, og til slutt intervjuer i Dublin. Totalt er det tre intervjuer i Dublin, med tre forskjellige personer, rett etter hverandre. Alle intervjuerne må være enige.
- Noe av det som må til for å være en googler er at du må kunne sette mål. Selv om du ikke har så mye ledererfaring, må du kunne ta lederrollen når det er nødvendig. Hvis det oppstår et problem eller en konflikt, må du stå på for å finne en kreativ løsning. Det er viktig at du får frem dette i CV’en din.
Som de fleste norske ansatte jobber Janne Smith i det nordiske teamet.
- Jeg begynte som onlinespesialist for små og mellomstore bedrifter i Norden. Jeg ble spesialist på Google AdWords, og fungerte som konsulent for kundene. Nå har jeg begynt å jobbe med store kunder som «account strategist», det vil si at jeg jobber mer med analyse. Jeg har, etter en blanding av tilfeldigheter og egne valg, flere store reiselivsbedrifter i porteføljen min. Jeg tror det skal bli veldig interessant!
Jobber du i en «nordisk boble» i Google?
-Nei, Google gjør en kjempejobb med å få ansatte til å jobbe sammen. Den første måneden får alle nyansatte opplæring sammen. Vi har ulik utdanning, noen har studert økonomi, andre for eksempel biologi eller politikk, og vi kommer fra hele verden. Noen prosjekter går på tvers av organisasjonen og det er et reelt multikulturelt miljø. Samtidig er det over 3.000 ansatte, så det er viktig å få ditt eget nettverk.
Hvorfor vil du anbefale NHH-studenter å jobbe for Google?
-Det er et ungt og spennende miljø, hvor alle ønsker å skape seg et nettverk. For meg er det verdens mest spennende selskap fordi det alltid er i forandring. Det er ledende innenfor teknologisk kommunikasjon, og det betyr at det er store muligheter for at du også vil bli virkelig god på det.