For Students
FOOD initiate and finance master thesis work on research topics covered by the project.
In particular, FOOD offers master thesis grants to students writing master thesis in the FOOD project. The grant is NOK 20 000 for two authors and NOK 15 000 for single authors.
The grant require you to finish your thesis, provide us with a public version and write a text aimed for newspaper publication (chronicle).
The students receive supervision by researchers from the FOOD team and to the extent needed, they will have contact with relevant staff at NorgesGruppen (NG).
Necessary data are provided from NG. NHH provide secure data solutions to the students.
Some potential thesis topics (in Norwegian - pdf 128 kb)
All questions regarding thesis work and potential research topics can be sent to: Frode.Steen@nhh.no and simen.ulsaker@telenor.com
Previous master's theses
-
2023
2023
SPRING
«Programfordelers effekt på kjedelojalitet og effekten av å ha flere fordelsprogrammer, En studie av ulike fordelsprogram i det norske dagligvaremarkedet», Oda Børsheim Auganes & Vilde Noraker Alfarrustad
“Measuring the impact of nutritional and socioeconomic factors on meat and fish demand in Norway, An empirical study on the demand of beef, pork, lamb, poultry, fish, and plant-based alternatives within the Norwegian food retail market”, Andres Meneses and Krystof Ponce
«Kan planogram tilpasset individuelle butikker øke omsetningen? En empirisk studie av tiltaket butikkspesifikke planogrammer i dagligvarekjeden Joker», Rolf Andreas Arnestad Gjevre og Hanne Alsaker Mathiesen
FALL
«Hvorfor mislyktes Lidl med å etablere seg på det norske markedet? En kvalitativ casestudie av faktorer som påvirket Lidls inntreden og tilbaketrekning», Kosovare Selmani & Ellen Krossgått Førre
«Er KIWIs prislås nøkkelen til økt salg? En empirisk studie av hvilke effekter KIWI sin prislåskampanje har hatt på salg av prislåste varer og ikke-prislåste varer», Sofie Sanden Thue og Tiril Torgersen
«Prisstigning i dagligvaremarkedet: Hvordan responderer kundene? En empirisk studie av hvordan kunder tilpasser seg prisøkningene hos Kiwi og Meny», Emilie Øiestad og Julia Jensen
-
2022
2022
Spring
"Betalingsvilje for nøkkelhullsprodukter, En empirisk analyse av betalingsviljen for matvarer med Nøkkelhullet og hvordan den påvirkes av utvalgte demografiske variabler," Torgils Åkra Eldrup og Nikolai Sæther Jørgensen
"Effekter av databar på salg og svinn, En empirisk studie av tiltaket databar på ulike kjøttprodukter i Kiwi", Torje Osaland og Andreas Pedersen
"Norway – the Black Sheep in the Scandinavian Grocery Industry, A Comparative Study of Profitability, Efficiency, and Productivity in the Scandinavian Grocery Market," Adrian Magnus Jacobsen og Douglas Jansson
"Technical Efficiency in Norwegian Grocery Retail, An application of stochastic frontier - and data envelopment analysis on Kiwi Stores," David Janciulis og Adrian Størseth Smith
Fall
"Væreffekter i norsk dagligvare En empirisk studie av væreffekter på salg av utvalgte produktgrupper i norske dagligvarebutikker," Markus Askildsen og Kristian Brattetveit
"Effekter av kvantumsrabatt på salg av deodoranter hos MENY, En empirisk studie av MENYs kampanje «Knallkjøp Deodoranter 3 for 2»", Mari Buskum Damm og Dyveke Adelheid Sophie Bergh Poulsson
-
2021
2021
Spring
«Effekten av grensehandel på norske dagligvarebutikker En empirisk studie av effekten grensehandel har på omsetningen til butikkene i NorgesGruppen», Stine Rishaug Bergset og Edvard Raddum
«Dagligvarehandelen før og under Covid-19 En empirisk studie av dagligvarekunders butikkpreferanser fra 2016 til 2020», Kristine Støten
Fall
«Vet kundene egentlig hva dagligvarer koster? En empirisk studie av prisoppfattelse blant NorgesGruppens kunder», Birthe Sunde Lyngholm og Tina Sunde Lyngholm
«Norge - En liten lukket økonomi, En empirisk studie av skattepolitikken tilknyttet særavgiften på sjokolade, sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer», Frida Leren Stensrud og Tobias Lindhardt Mogense
«Bransjeglidning - en ny normal i dagligvarebransjen, En empirisk studie av Normaletableringers effekt på dagligvaremarkedet», Erlend Ratikainen Lund og Trond Anved Lillegraven
«Pakningsstørrelser og skjulte prisøkninger, En empirisk studie av prisstrategier i norsk daligvarehandel», Emma Melhus Garborg og Josefine Moslet Gundersby
«Priselastisitet for dagligvarer på nett og i butikk, En empirisk studie av priselastisiteten i de to handelskanalene», Karen Martine Enger og Elene Kathrin Kolstad
-
2020
2020
Spring
“Uniform Pricing in Norwegian Grocery Retail An Empirical Study on Pricing Strategies at Norwegian Grocery Retail Chains”, Nathanael Georg Meile
«Etableringshindringer i dagligvaremarkedet Lokale reguleringer som etableringshindring», Ingeborg Sofie Fretheim og Maria Rodnova
«Importvernets påvirkning på konsentrasjonen i leverandørleddet. En analyse av importvernets betydning på leverandørleddets konsentrasjon i det norske dagligvaremarkedet», Sigrid Martens og Sofie Vinde Norum
“Who are the Organic Customers in Norway? An analysis of what organic products the different customer groups buy and why”, Anna Dulsrud Mageli and Aimée Madeleine Haugli
Fall
“Customer segmentation in grocery retail using unsupervised learning An empirical study of how K-medoids succeeds in customer segmentation based on shopping pattern data”, Håkon Krager and Yngve Sture
Handlemønsteret etter innføringen av selvbetjente kasser En empirisk studie av selvbetjente kassers påvirkning på handlemønsteret ved MENY-butikker. Torje Johansen og Sandra Stulen Rød
«Programfordelers effekt på programtilfredshet og kjedelojalitet blant lavpriskjedenes kunder En studie om fordelsprogram i det norske dagligvaremarkedet», Emilie Alme & Mathias Flo Hjetland
«Betalingsvilje for økologiske produkter En empirisk studie av hva som kjennetegner den økologiske kunden, og hva kunden er villig til å betale for økologiske produkter», Kari Laupsa Helvik og Caroline Hagen Engevik
-
2019
2019
Spring
Netthandel: Hva karakteriserer kundene for netthandel av dagligvarer, og hva er betalingsviljen for hjemlevering?, Fredrik Angelvik og Maren Pedersen Bytingsvik
Matsvinn: Too-good-to-go hos Meny, Mette Viddal Øi og Kjersti Maite Lund
Normal – Konkurranse i merkevarer og bransjeglidning, Magnus H. Syverinsen og Kjetil Lund Eide
Selvbetjente kasser, Henrik Nøkleby og Christian Søreng
Fall
Effekter på salg av billigere fisk - en empirisk studie av effekter av redusert pris og Trumf-bonus på salg av fisk hos Kiwi, Lise Fantoft Berg og Ylva Stavland Mobæk
Does a deposit have an effect on sales? Harry Ramana and Christine Øvstedal
Effekter av Meny sitt tiltak med omplassert av frukt og grønt – en empirisk studie av tiltak for redusert matsvinn i dagligvarebransjen, Ane Stavland Jakobsen og Maiken Molden Jensen
Hvordan påvirkes omsetningen i Spar av 10-kronersmarkedet? En empirisk studie av Spar og Eurospar sitt 10-kronersmarked, Magnus Grape og Joakim Hasle
-
2018
2018
Spring
Prissammenligning i den norske dagligvarebransjen: Priseffekter fra VGs Matbørs [Price comparisons in the Norwegian grocery market: Effects from price barometers], Cato Dirdal og Thomas Skuggedal Kristiansen
Sesongprising i det norske dagligvaremarkedet: En empirisk studie av sesongprising i utvalgte lokalmarkeder [Seasonal pricing in the Norwegian grocery market], Olav Brurås Vandvik og Martin Lysne Mathisen
FALL
Får Kiwi mer til overs med Europris i nærheten? En empirisk studie av hvordan Europris-etableringer påvirker nærliggende Kiwi-butikker [New types of entry into local grocery markets: What are the competitive effects?], Mia Meyer Walle-Hansen og Henriette Cecilie Ankerud
Utviklingen i det norske dagligvaremarkedet – et forbrukerperspektiv: En empirisk studie av utviklingen i preferanser for lavpris fra 2008 til 2016 [Development in consumer preferences on grocery store concepts over time], Valeria Engelund og Viktoria Time Eimind
«Kostnaden ved å være utsolgt i det norske dagligvaremarkedet: En empirisk studie av omsetningsendringen ved en utsolgtsituasjon og andre utsolgtkostnader for NorgesGruppens butikker» [The cost of stock out in grocery stores], Renate Skjolden Myhre og Åse Margrethe Østby
«Effekter av nedprising på salg og svinn: En analyse av nedprising av dagsferske brød i SPAR-butikker» [Effects on reduced food waste from dynamic pricing of bread], Elisabeth Daae og Ragnhild Leine Grebstad
«Sukkeravgiftens påvirkning på priser, volum, grense- og netthandel av brus i Norge: En empirisk studie om hvordan økningen i særavgift på alkoholfrie drikkevarer har påvirket priser, volum, grense- og netthandel av berørte produkter i Norge [Changes in sugar taxes: Effects on prices and consumption of soda], Martin Jøndal Digranes og Gustav Tøstie
-
2017
2017
Spring
Revenue Management i Dagligvaremarkedet: En empirisk studie av dynamisk prising, [Revenue management in the grocery market: An empirical study of dynamic pricing, in Norwegian], Megerditch S. Chadoyan and Zhian Faramarzi, Spring 2017
Bad Neighbours? Local Price Competition in the Norwegian Grocery Retail Market», Damian Sanchez Olsen and Martin Sanchez Olsen, Spring 2017
Produktivitet i dagligvarehandel: En analyse av produktivitetsutviklingen i NorgesGruppen og ulike norske bransjer», [Productivity in the grocery market: An analyzes of the productivity development in NorgesGruppen and different Norwegian Industries, in Norwegian], Christian Didrik Kay and Jørgen Farmen Sørlie, Spring 2017.
Netthandel av dagligvarer i Norge: En studie av markedet for netthandel av dagligvarer i Norge og hvordan dagligvarebransjen bør respondere, [Online grocery sales in Norway: A study of the market for online sales in Norway and how the market participants should respond, in Norwegian], Steffen Engelberg Lundanes and Øyvind Støa Saltermark, Spring 2017.
Effekten av endret vareutvalg i norsk og svensk dagligvare: Hvordan reagerer like kunder på ulike vareutvalg?, [The effect of changed product range in Norwegian and Swedish grocery markets: How do similar customers react to different product ranges? in Norwegian], Rune Nyerrød and Julie Wanderås Tronstad, Spring 2017.
Markedskonsentrasjon i Skandinavia: En analyse av eksogene variablers påvirkning på markedskonsentrasjon i dagligvaremarkedet, [Market concentration in Scandinavia: An analyzes of how exogenous factors affect market concentration in Scandinavia, in Norwegian], Marte Drager and Lina Vågene, Spring 2017.
FALL
Koordinering og effektivisering i forsyningskjeden: Effektiviseringen i Kiwi som følge av NG-flyt, [«Does the introduction of ‘NG-flyt’ increase Kiwi’s efficiency?, in Norwegian»], Herman Groth Andersen og Espen Pileberg Aahjem
Eierform, lønnsomhet og produktivitet i det norske dagligvaremarkedet, [Ownership, profatibility and productivity in the Norwegian grocery market], Anders Torsetnes og Henrik Vilhelmsen
Effekten av lojalitetsprogram på norske forbrukere. En empirisk studie om påvirkning av Trippel-Trumf Torsdag på NorgesGruppens kunder, [Effects from loyalty programs for Norwegian grocery consumers: An empirical study of the effects on NorgesGruppen’s customers due to the tripling of bonus points on various Thursdays], Silje Borlaug Skarbø og Bendik Sogn
Effekten av programfordeler i lojalitetsprogrammer på programtilfredshet, programtillit, programlojalitet og butikklojalitet: En studie av ulike kundelojalitetsprogrammer og programfordeler i det norske dagligvaremarkedet [The effects of loyalty programs in the Norwegian grocery industry], Inga Kristine Godø
Contact us
- food@nhh.no