KI - en teknologisk, organisatorisk og ledelsesutfordring

To deltakere ved bordet på toppledermøte
Leder for DIG, Bram Timmermans under toppledermøtet, sammen med Ragnhild Fresvik (Eviny). Foto: Xiaoguang Wu
By Bram Timmermans

14 November 2024 14:38

KI - en teknologisk, organisatorisk og ledelsesutfordring

Rett før DIG Summit ble toppledere fra DIGs partnere og andre som var relevante for problemstillingen invitert til en CEO rundebordssamtale på NHH, for å diskutere utfordringene som virksomheter står overfor når KI skal implementeres som verktøy.

Vi inviterte DIG Fellow CEO Håkon Haugli fra Innovasjon Norge til å moderere møtet, med oppspill til diskusjon fra CEO Geir Holmgren, Gjensidige, CDO Paula Doyle, Aker BP og  EVP Jannicke Hilland, Head of Telenor Infrastructure

CEO rundebordsamtalen viser at innføring av KI gir næringslivet girteknologiske og organisatoriske utfordringer, i tillegg til ledelsesutfordringer.

Lederne som var med på samtalen kjenner alle på at KI representerer utfordringer for både sikkerhet og bærekraft.  Teknologien beveger seg raskere enn organisasjonene klarer, og krever nye eller andre former for arbeid og samarbeid. Dette blir sentralt i DIGs arbeid og forskning fremover.

Gruppebilde av møtedeltakere
Deltakere på toppledermøtet, DIG styre og ledergrupppe samlet rett før den tradisjonelle middagen på Stupet på NHH. Foto: Xiaoguang Wu

Fra venstre: Rune Bjerke, Rune Skjelvan, KPMG, Lasse Lien, NHH, Bjørn Taale Sandberg, DNA, Magne Angelshaug, NHH, Jannicke Hilland, Telenor. Dagfinn Myhre, Telenor, Ivan Belik, NHH, Håkon Haugli, Innovasjon Norge, Geir Mikalsen, NHH, Bram Timmermans, NHH, Paula Doyle, Aker BP, Øystein Werner, KPMG, Elisabeth Stene, Telenor, Cecilia Flatum Deloitte, Therese Egeland, NHH, Inger G. Stensaker, NHH, Gunilla Resare, Abelia, Frank Elter, Telenor, Ragnhild Janbu Fresvik, Eviny, Ole-Jacob Mosvold, Virke, Irene Haukås Moe, NHH og Geir Holmgren, Gjensidige. I tillegg deltok Øystein Thøgersen og Rea Parashar, Finance Innovation.

 

Krav til NHH og utdanningssektoren

Rundebordssamtalen gjorde det også synlig at NHH er en viktig arena hvor næringslivsledere kan møtes og ta opp sentrale problemstillinger og utfordringer. Lederne brukte god tid under samtalen til å diskutere utfordringene grundig.

Jeg ser at NHH har en viktig oppgave i å se på nye utdanningsformer, ikke minst når det kommer til etter- og videreutdanning. Når næringslivet skal implementere nye teknologier, må kompetansen også være en del av utdannelsen ved NHH.