Utdanningen fra NHH er høyt verdsatt. Med bakgrunn som siviløkonom har du i bistandsmiljøet gode muligheter til å få lederstillinger.
NHH-student Karoline Aadland
Praktikant i UNICEF, Karoline Aadland, kombinerer NHH-utdanningen med utviklingsarbeid i Kenya og Malawi. – Du kan faktisk gjøre karriere av å hjelpe andre, sier hun.
Oppdatert mars 2019: Karoline Aadland omkom i en flyulykke i Etiopia i mars 2019.
– Jeg får ikke glede av å jobbe et sted der problemene man løser kun har verdi i form av penger. Jeg trives i en jobb som i seg selv betyr noe for meg og andre, sier Karoline Aadland.
26-åringen fra Bergen bestemte seg tidlig for at hun ville satse på en karriere innen bistand og utvikling. Gjennom studentorganisasjonen NHH Aid fikk hun sitt første møte med bransjen.
– Det var på NHH jeg skjønte hvor stort bistandsmiljøet er og at det faktisk er mulig å gjøre karriere av å hjelpe andre. Tidligere tenkte jeg at dette var noe jeg måtte gjøre på frivillig basis ved siden av jobb, men i dag får jeg altså betalt for å hjelpe mennesker som trenger det, sier Aadland.
Utdanningen fra NHH er høyt verdsatt. Med bakgrunn som siviløkonom har du i bistandsmiljøet gode muligheter til å få lederstillinger.
NHH-student Karoline Aadland
Som praktikant for UNICEF har Aadland jobbet seks måneder ved landkontoret i Malawi og skal nå tilbringe det neste halvåret ved hovedkontoret i Oslo.
– Som følge av klimaendringer opplever Malawi mer ekstremvær enn tidligere. Langvarig tørke etterfulgt av flom har i tidligere sesonger ødelagt livsviktige avlinger. UNICEF jobber sammen med andre internasjonale organisasjoner og Malawiske myndigheter for å forebygge matmangel og gjøre landet bedre rustet mot ekstremvær, forteller Aadland.
Hun sier behovet for hjelp er betydelig og at jobben hun gjør har stor innflytelse på folks liv.
– Denne sesongen forventes rundt 1 million mennesker å stå uten mat. De trenger hjelp til å overleve. Arbeidet vårt her er todelt: vi sikrer at mennesker har nok forsyninger, samtidig gir vi materialer til og opplæring i dyrking av mat.
Aadland anbefaler alle som ønsker en karriere innen bistand og utvikling å skaffe seg relevant erfaring tidlig. Selv har hun jobbet i en bistandsorganisasjon i Kenya, Leger Uten Grenser og etablert stiftelsen SOMTO i Norge. SOMTO står for «Somesha Mtoto» som er Swahili, og betyr «Utdann et barn».
Sistnevnte startet hun under siviløkonomutdanningen ved NHH. Gjennom innsamlingsaksjoner og fadderordninger, sikrer SOMTO underprivilegerte barn i Kenya skolegang, slik at de får en fremtid utenfor landets slumområder.
NHH-studentene gjør en kjempeinnsats for UNICEF, både gjennom å samle inn penger til barn som trenger hjelp, og ved å informere andre studenter om viktigheten av bistand.
Generalsekretær i UNICEF Norge, Camilla Viken
– NHH-studiet gir god forståelse i bedriftsvirksomhet. Dette kommer godt med dersom du vil starte noe selv. I de bedriftsøkonomiske fagene lærte jeg å føre regnskap. Dette får jeg bruk for i SOMTO, der jeg har ansvar for å dokumentere at pengene blir brukt til riktig formål. I markedsførings- og strategifagene lærte jeg hvordan jeg kan gjøre SOMTO mer synlig. I rettslærefagene lærte jeg om de juridiske rammene jeg må forholde meg til. Jeg lærte også enormt mye om oppstart, da jeg deltok på gründerskolen og tok støtteprofilen min i sosialt entreprenørskap.
Aadland legger ikke skjul på at konkurransen om bistandsjobbene er stor, men forteller at bransjen byr på mange spennende arbeidsoppgaver for siviløkonomer.
– Utdanningen fra NHH er høyt verdsatt. Med bakgrunn som siviløkonom har du i bistandsmiljøet gode muligheter til å få lederstillinger. Som intern i UNICEF får jeg mye ansvar i store prosjekter, og ansvaret jeg får føles veldig reelt fordi prosjektene i stor grad handler om helsen og livene til folk.
Samarbeidet mellom UNICEF og NHH Aid startet i 2003, og generalsekretær i UNICEF Norge, Camilla Viken, er svært glad for å ha NHH-studentene med på laget. Gjennom forskjellige aktiviteter samler studentene inn over 1 million kroner i året.
– De gjør en kjempeinnsats for UNICEF, både gjennom å samle inn penger til barn som trenger hjelp, og ved å informere andre studenter om viktigheten av bistand. Samtidig er de en stor inspirasjon for alle her i UNICEF, og bidrar til å tenke nytt og kreativt. «Mensendagen», en dag som var ny av året i fjor, er bare et eksempel på det. Her satte studentene fokus på et svært viktig tema, som fortsatt er tabu i mange land, deriblant Malawi, sier Camilla Viken.
Du kan følge Karoline Aadland sitt arbeid i UNICEF og SOMTO her: