Tok finans på NHH - satte to investeringsrekorder
Sigrun Syverud startet klesdelingskonseptet Fjong etter NHH. I år satte bedriften norgesrekord både i folkefinansiering og andel kvinnelige investorer.
– Vi hadde et mål om å hente inn 3,5 millioner kroner, men jeg ble helt lamslått da vi bikket 8 millioner. Det var helt surrealistisk. Det tyder på at vi har en forretningsmodell som folk har tro på og tillit til. Det er et ansvar jeg tar på alvor, forteller Sigrun Syverud (31).
Etter to år i arbeidslivet og med mastergrad i finansiell økonomi fra NHH, startet Syverud motekonseptet Fjong med en venninne i 2016. Selskapet driver utleie av klær på internett.
– Ideen om Fjong kom da jeg jobbet i finansbransjen. Jeg måtte kle meg pent, samtidig ønsket jeg å ha en variert klesstil. Som mange andre kvinner, endte jeg opp med å kjøpe klær som kun ble brukt én gang, og noe ble ikke brukt overhodet, sier hun.
Sa opp jobben
Etter ønske om å lage et konsept som oppfordret til gjenbruk av klær, sa Syverud opp jobben og satset på ideen på fulltid.
– I min gamle jobb arbeidet jeg med å skaffe penger til andre selskaper, men jeg ville bare hente investeringer til Fjong. Jeg valgte derfor å si opp jobben, og jeg tvilte ikke et sekund på at det var det riktige, sier 31-åringen.
Siden har selskapet satt to norske investeringsrekorder - i antall folkefinansierte midler og andel kvinnelige investorer.
– Gjennom folkefinansiering hentet vi inn 8 millioner kroner. Samtidig fikk vi inn 179 nye medeiere og 83 prosent av aksjonærene våre er nå kvinner. Det er jeg stolt av, særlig da kvinnedeltakelsen i investeringer er svært lav, sier Syverud.
Ifølge tall fra Investnor ligger kvinneandelen i start-up-investeringer i Norge på 1 prosent, samtidig er den generelle kvinneandelen for investeringer i aksjer ca. 30 prosent.
Vil ekspandere
Syveruds mastergrad i finans fra NHH har vært nyttig i utviklingen av Fjong.
Syveruds fem investeringstips
- Prioriter å investere. Det gir deg avkastning, samtidig som du får delta i verdiskapning.
- Invester i noe du har tro på og i selskaper som deler dine verdier.
- Spre risikoen. Ikke legg alle eggene i en og samme kurv. Invester i fond, aksjer og ha litt på sparekonto.
- Vær bevisst og sett deg inn i hva det innebærer å investere.
- Samarbeid med flere.
– På NHH fikk jeg et stort nettverk. Jeg var med i undergruppen Start NHH, og der fikk jeg gode sparringspartnere. Jeg fikk også en god faglig bakgrunn som gjør meg i stand til å beregne, analysere og kartlegge investeringer. Det er nyttig når jeg skal ta beslutninger eller gi anbefalinger til andre.
Selskapet har i dag 15 ansatte og 20.000 brukere, deriblant kjente profiler som Gunnhild Stordalen, Else Kåss Furuseth og Tone Damli. Neste år ønsker Syverud å ekspandere til Sverige, og deretter Tyskland og resten av Europa.
– Det som driver meg er selve følelsen av å skape noe – en organisasjon, en arbeidsplass for mine ansatte og en løsning som kundene vil ha. Fjong gjør hverdagen til kundene bedre, fordi de kan spare tid, penger og bruke klær med god samvittighet. Det motiverer meg, sier Syverud.