Tidligere food-konferanser
FOOD-konferansen har blitt arrangert hvert år siden 2017. Her finner du programmene fra tidligere år.
-
Program 2023
Program 2023
PROGRAM
Matvarepriser i taket: Hva gjør kunden og hvordan responderer verdikjeden?
Konferansier: Geir Mikalsen, NHH
09.00-09.30
Registrering og kaffe09.30-10.30
Hva skjer egentlig med priser fremover?- Frode Steen, NHH: FOOD2023
- Øystein Thøgersen: Makrobildet – Vil prisstigningen bare fortsette?
- Ivar Pettersen: Hva har skjedd i verdikjeden?
10.30-10.50
Pause10.50-12.00
Hvordan responderer markedet – og ser det så forskjellig ut i Norge?- Douglas Jansson, masterstudent NHH: «Skandinavia – er Norge ‘the black sheep’?»
- Marie-Louise Riewerts, NielsenIQ: «Priser stiger ikke bare i Norge: Er de skandinaviske matvaremarkedene så forskjellige?»
- Magnus Proesch og Sverre Martinsen, BCG: «Hva kan vi vente fremover – hva forteller konsumentene oss?» -
- Frode Steen, NHH: «Pristigning ≠ Pristigning: Hva skjer med handlekurven etter inntektssjokk?»
12.00-13.00
Lunsj13.00-14.00
Verdikjeden, ny teknologi og økt bærekraft- Pål Johan From, NMBU: «Roboter – løsningen for fremtidens landbruk?»
- Robert Ekrem, Völur: «Fra skarpe kniver til kunstig intelligens i kjøttforedlingen»
- Anne Hagerup Heggdal, Marius Råstad, Knut Aaland, ASKO: «ASKOs bærekraftsreise»
14.00-14.15
Pause14.15-15.00
Bærekraft også i matvaremarkedet- Gudbrand Johannes Qvale, Horgen gård: «Landbruk vs kapitalbruk - kan regenerativt være en løsning?»
- Erik Solheim: «Bærekraftsutfordringer»
-
Program 2022
Program 2022
PROGRAM
09.30 - 10.00 Registrering og Kaffe 10.00 - 11.00 Sesjon 1: Grensehandel, pandemi og konsumentdrivere
- Frode Steen: FOOD/NHH
- Øystein Thøgersen: NHH
- Simen A. Ulsaker: FOOD/NHH
11.00 - 11.30 Pause 11.30 - 12.30 Sesjon 2: Når sirkulærøkonomi blir både profitabelt og bærekraftig – Nye forretningsmodeller
- Anne Grete Haugen og Anne Marie Schrøder, Matvett -
- Cristiano Aubert, Matsentralen
- Silje Eikeland og Benjamin Bendu, Krispy
- Kurt Falch Stokke, Throw No More
- Eliin Kittelsen, GrowHUB Clarion Hotel
12.30 - 13.20 Lunch 13.20 - 14.30 Sesjon 3: Når sirkulærøkonomi blir både profitabelt og bærekraftig – Hva kan gjøres ‘i butikken’
- Wenche Westberg, Statssekretær Landbruks- og matdepartementet
- Siv E. Rosendahl Skard, NHH
- Jan Hillesland Link Retail
- Tina Halborg Nielsen og Martine Austenå, Too Good To Go
14.30 - 14.45 Pause
14.45 - 15.00 Avslutning: Tina Søreide – Den nye konkurransedirektøren tar tempen på bransjen
-
Program 2021
Program 2021
Program 08.30-09.00
registrering og kaffe
09.00-10.10
Det store bildet: makro- og mikrorammer i dagligvaren
Konferansier: Nina Skage
- Professor og rektor NHH, Øystein Thøgersen ‘Makro-Norge’
- Professor, FOOD, NHH, Frode Steen, ‘Mot bedre vitende i norsk matsektor’
- Partner BCG, Jacob Ziesler, Hvordan vinne den nye normalen?l’
10.10-10.30 Pause
10.30-11.40 Prissynlighet og konkurranse
- Professor Øystein Foros, NHH, ‘Gjør VG maten billigere? Påskefortellingen om indrefilet svin’
- Professor Itai Ater, Tel Aviv University, ‘Price transparency, Media and Informative Advertising’
- Sjefsøkonom Konkurransetilsynet og professor Jan Yngve Sand, ‘Hvorfor er pristransparens så skadelig?’
11.40-12.30 Lunch
12.30-13.30 Bransjeglidning – konkurranseflater i endring
- Charlotte Bjørnhaug Evensen, Oslo Economics (nå NHH), ‘Samlokalisering og konkurranse – Når dagligvaren får Europris i nabolaget’
- Senterdirektør, Strømmen storsenter, Per Kristian Trøen, ‘Shopping er best live’
- CEO Wolt Norge, Elisabeth Stenersen
'Hjem på en halvtime - hvordan kvikklevering forandrer handelen' - Food manager IKEA Norge, Tor-Morten Myrseth 'Hvorfor mat var, er og blir viktig for IKEA'
13.30-13.50 Pause
13.50-15.00 Ny lov om god handelsskikk: Hva kan vi vente oss?
- Direktør Dagligvaretilsynet, Tor Erik Engebretsen, 'Hva kan vi vente oss?'
- Bransjedirektør Ingvild Størksen, Virke dagligvare
- Administrerende direktør Helge Hasselgård, DLF
- Oppsummering avslutning
Om Covid-19
Skulle man mot formodning få nasjonale restriksjoner som stopper konferansen, vil samtlige påmeldte selvfølgelig få refundert sin konferanseavgift.
-
Program 2020
Program 2020
program
Konferansier: Nina Skage
08.30-09.00 Registrering og kaffe
09.00-09.50 Åpningssesjon
- Professor og rektor NHH, Øystein Thøgersen:
Don’t worry – be happy? Perspektiver på makrobildet nasjonalt og globalt - Professor NHH og FOOD, Frode Steen:
FOOD status 2020 - Presentasjoner fra FOOD
- Henrik Nøkleby og Christian Søreng, Øker selvbetjente kasser produktiviteten?
- Lise Fantoft Berg og Ylva Stavland Mobæk, Hva skjer når prisen på fisk reduseres med 15%?
09.50-10.10 pause
10.10-11.40 Butikkdød og bransjeglidning
- Professor Tor W. Andreassen, NHH,
Hva er fremtiden til den fysiske butikken? - Professor Magne Supphellen, NHH,
Hvor opptatt er vi av at det skal være norsk? - Administrerende direktør Stine Trygg-Hauger, Clas Ohlson
- CEO Kjersti Hobøl, Nille
- Senterdirektør Kathrine Ingerø, Sandvika Storsenter
11.40-12.40 Lunch
12.40-13.40 Ny lov om god handelsskikk: Hva kan vi vente oss?
- Groceries Code Adjudicator UK, Christine Tacon
- Professor Erling Hjelmeng, UiO
- Bransjedirektør Ingvill Størksen, Virke dagligvare
- Administrerende direktør Helge Hasselgård, DLF
13.40-14.00 Pause
14.00-15.00 Konkurransen i dagligvaremarkedet per 2020
- Professor FOOD Frode Steen, NHH,
Mot bedre vitende i norsk matsektor? - Konkurransedirektør Lars Sørgard, Konkurransetilsynet,
Konkurransen i dagligvaremarkedet per 2020
- Professor og rektor NHH, Øystein Thøgersen:
-
Program 2019
Program 2019
Produktivitet og bærekraft - samme sak? 09:00-09:50 Sesjon 1: Dagligvaren – Status per 2019
- Kenneth Fjell, prorektor og professor, NHH.
- Frode Steen, professor FOOD, NHH
FOOD 2019 - Torbjørn Røe Isaksen, Næringsminister:
Dagligvaremarkedet 2019 – fra god handelsskikk til styrket konkurranse - Spørsmål
09:50-10:10 Kaffepause
10:10-11:30 Sesjon 2: Matvaren, innovasjon og produktivitet
- Ivar Pettersen, Seniorforsker, NIBIO:
Produktivitetsmåling, hva vet vi og hva vet vi ikke - Gunnar Hovland, Administrerende Direktør, Tine:
Sirkulær innovasjon i TINE - Johanna Ellefsen Rostad, Direktør Corporate Affairs, Ringnes:
Menneske og maskin er best sammen - Anne Hagerup Heggdal, Direktør Utvikling, ASKO Norge, og Vidar Jensen, Administrativ Driftssjef, Kiwi:
Verdikjedeeffektivisering i praksis - Debatt/Samtale
11:30-12:30 Lunch
12:30-13:40 Sesjon 3: Bærekraft, hva spiser vi og hva skal vi spise?
- Siv Skard, førsteamanuensis, NHH:
Den «grønne» forbruker: gapet mellom de gode intensjoner og atferd - Kjell Olav A. Maldum, Administrerende Direktør, Infinitum:
Plast er løsningen. Hvordan sikre gjenbruk? - Kristina Finne, Administrerende Direktør, Kolonihagen:
Å konkurrere på bærekraft - Anne-Grete Haugen, Daglig leder, Matvett:
En bærekraftig matbransje kaster ikke mat - stor effekt på økonomi og klima/miljø - Debatt/samtale
13:40-14:00 Kaffepause
14:00-15:00 Sesjon 4: Konkurranse, bransjeglidning og butikkpreferanser
- Inger Lise Blyverket, Direktør Forbrukerrådet:
Har vi et forbrukervennlig dagligvaremarked – sånn egentlig? - Henriette Ankerud & Mia Walle-Hansen, FOOD, NHH:
Bransjeglidning: Hva skjer når Europris etablerer seg i nabolaget? - Viktoria Eimind & Valeria Engelund, FOOD, NHH, Butikkpreferanser i endring: Konsumentenes preferanser for lavpris
- Lars Sørgard, Direktør i Konkurransetilsynet:
Konkurranseutfordringer i dagligvarebransjen - Debatt og avslutning
-
Program 2018
Program 2018
rammer i endring 09.00-09.30 Registrering og kaffe
09:30-09:40 Åpning av FOOD 2018
Frode Steen, professor, NHH
FOOD 2015 Surveygjennomgang (PDF 576 kb)
09:40-10:00 Øystein Thøgersen, professor og rektor, NHH
Makro-Norge – hvor står vi i 2018? (PDF 2.2MB)
10:00-10:50 Førstetrekksfordeler
Tor W. Andreassen, professor, NHH
Står kolonialen igjen på perrongen? (PDF 2,2MB)
Harald Jacobsen, konserndirektør Schibsted Trykk & Distribusjon
- Schibsted - fra Aftenposten til Finn til global digital kjempe
Thang Manh Tran, leder forretningsutvikling Vipps, DNB
‘Vipps – Først så tok vi Norge så tar vi…’ (PDF 1.2MB)
Debatt med innlederne på scenen
10:50-11:10 Kaffepause
11:10-12:20 Kosthold og konkurranse
Pierre Dubois, professor, Toulouse School of Economics
Nutrition and competition (PDF 1MB)
Samira Lekhal, seksjonsoverlege, Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst
Sukker og salt – begge deler svir, eller? (PDF 1.4MB)
Stein Rømmerud, adm. direktør, Coca-Cola Enterprises Norge AS
Selvregulering bedre enn avgiftspisken for kundene? (PDF 1MB)
Lars Sørgard, direktør, Konkurransetilsynet
Er selvregulering og samsnakket industri alltid uproblematisk? (PDF 1MB)
Debatt med innlederne på scenen
12:20-13:20 Minglelunsj
13:20-14:30 Grensehandel
Richard Friberg, professor, Handelshögskolan i Stockholm og professor II, NHH
Søta bror blir bare søtere? (PDF 1.1MB)
Niels Hald, direktør i den danske Bryggeriforeningen
- Afskaffelse af punktafgifter som regulatorisk instrument – den danske case
Ingvill Størksen, direktør, Virke dagligvare
Grenseløs grensehandel – en trussel for norsk næringsliv (PDF 1MB)
Trine Lerum Hjellhaug, adm. direktør, Lerum
Sukkersjokket (PDF 1.7MB)
Debatt med innlederne på scenen
-
Program 2017
Program 2017
Big data: Kampen om fremtidens kolonialkunde 09.00-09.30 Registrering og kaffe
09.30-09.40 Åpning
- Frøystein Gjesdal, rektor NHH
09.40-10.20 Sesjon I: En verden i endring?
- Øystein Thøgersen, professor NHH
En liten, åpen, norsk økonomi i endring – vil veksten fortsette? (PDF 2,6 mb) - Espen Andersen, førsteamanuensis BI
Digitalisering som forretningsdisrupsjon (PDF 13,8 mb)
10.20-10.40 Kaffepause
10.40-12.00 Sesjon II: Individualisert prising og digital tilgang til kunden
- Øystein Foros, professor NHH
Personlige priser – et fangens dilemma for kjedene? - Geir Inge Stokke, konsernsjef Coop
- Truls Fjeldstad, markeds- og analysedirektør NorgesGruppen
Ny tid for lojalitetsprogram - Ole Petter Nyhaug, partner og kreativ leder i Opinion AS
- Debatt med innlederne på scenen
12.00-13.00 Minglelunch
13.00-14.30 Sesjon III: Matvareutvalg: Er Norge annerledeslandet?
- Frode Steen, professor NHH
Annerledeslandet Norge? (PDF 1,4 mb) - Randi Flesland, direktør Forbrukerrådet
Hvorfor er færre butikker i byene bedre for forbruker? - Peter A. Ruzicka, konsernsjef Orkla
Internasjonal konkurranse i norsk dagligvarebransje (PDF 1,6 mb) - Bent Myrdahl, adm. direktør Q-Meieriene
Direkte kommunikasjon mot kunden – hvorfor og hvordan? (PDF 3,7 mb) - Vegard Kjuus, adm. direktør Meny
Jakten på det beste vareutvalget (PDF 1,7 mb) - Debatt med innlederne på scenen
Nina Skage, administrerende direktør ved NHH, vil sammen med Frode Steen være konferansier og lede diskusjonen.