Tradisjonelle vs. egne merkevarer: Et konkurranse- eller forbrukerspørsmål?

Årets konferanse

Kundene kjøper First Price, Prima og Xtra, i dyrtid er billigere produkter viktige for kundene. Men billige egne merkevarer påvirker jo også de tradisjonelle merkevarene. Blir Stabburet leverpostei billigere med mindre egne merkevarer i hyllene? Blir kundene mer fornøyd?

Og nå midt i alt dette, så er prisbildet fremover uklart, og bransjen prøver nye måter å stagge kostnadsveksten på.

Alt dette skal vi adressere når vi møtes igjen til FOOD-konferanse 13. mars på Scandic Solli hotell i Oslo. Her prøver vi å gi noen svar:

  • Hva skjer med merkevaren?
  • Er Norge spesiell – eller henger vi bare med på en internasjonal trend?
  • Hvordan ser makro- og prisbildet ut?
  • Er implementering av Ki i dagligvaren veien til kostnadskutt?

Til å svare på dette inviterer FOOD forskere, eksperter og næringsliv på scenen. Konferansier er Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Geir Mikalsen, NHH.

Program
09.15-10.00

Makrobildet styres av mikrobildet – og det ene vi kan spare på, er mat

10.00-10.30

Pause

10.30-11.30

Dagligvaren, hva er status, hva skjer videre?

11.30-12.30

Lunsj

12.30-13.50

Merkevaren – Private merker – Hvor blir forbrukeren av? 

  • Magne Supphellen, NHH
    Egne- og andres merkevarer
  • Rolf Røtnes, Samfunnsøkonomisk analyse
    Egne merkevarer og vertikal integrasjon
  • Carsten Skog, Dunnhumby
    Skiller Norge seg fra den internasjonale utviklingen?
  • Kosovare Selmani og Ellen Førre, NHH,
    LIDLs Norgesturné – Audier, sorte dresser og solbriller møter norsk topplue og importveggen
13.50-14.10  

Pause

14.10-15.00

Open AI – Chat GPT – og dagligvaren

  • Eivind Johansen, McKinsey & Company
    KIs påvirkning på matvarebransjen på tvers av verdikjeden
  • Terje Jensløkken, Mesterbakeren
    Bruk av Kunstig Intelligens for å redusere matsvinn
  • Robert Klein, ZiZR
    Hvordan AI gjør data til valuta: Hvordan vi kan kjøpe oss til gode kundeopplevelser med data

 

OM FOOD

NHHs årlige konferanse FOOD retter seg mot deg som er sulten på ny kunnskap, enten du jobber i bransjen, i forvaltningen, i politikken eller bare skal ut og handle. Forskere, bransjeeksperter og sentrale bransjeaktører gir deg en bedre forståelse for utviklingen i verdikjeden for mat og konkurransesituasjon lokalt, nasjonalt og internasjonalt, og diskuterer fremtidsutsikter for dagligvarehandelen.

Spørsmål? Kontakt konferansekoordinator Cecilie Prestø-Lauvås

PROGRAMKOMITÉ FOOD 2024

    • Philipp Engedal, administrerende direktør, Coop Norge SA
    • Christian Hoel, administrerende direktør, Rema 1000
    • Runar Hollevik, konsernsjef, NorgesGruppen ASA
    • Geir Mikalsen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, NHH
    • Anne Marit Panengstuen, konsernsjef, Nortura
    • Frode Steen, professor, NHH
    • Erik Volden, Senior Advisor, BCG
    • Kristine Aasheim, administrerende direktør, Kavli Norge 

Slik behandler vi personopplysninger i forbindelse med FOOD-konferansen (PDF 63 kb)