Moderne verdiskapning

Program

Moderator: Yngvar Ugland
Executive Vice President | Head of DNB NewTechLab

Del 1: Samtale med forfatteren om boken

Del 2: Hvorfor er de ulike temaene viktig og hva kan ledere lære?
Samtale med eksterne bidragsytere:

  1. Alexander Haneng, Posten
  2. Torvald Kvamme, rådgiver (tidligere Bulder bank)
  3. Tor Corneliussen og Kjetil Århus, Bergen Kommune
  4. Bente Sverdrup, Gjensidige
  5. Frank Elter, Telenor

Del 3: Hva er behovet for en slik bok og hvordan kan den brukes?

Samtale med:

  1. Tore Hillestad, NHH Executive
  2. Truls Berg, leder Open Innovation Lab Norway

Avsluttes med enkel lunch før oppstart at konferansen Innovasjoner 2023: Strategier i vanskelige tider, inkludert offentliggjøring og kommentering av funn fra Norsk Innovasjonsindeks.

Meld deg på boklanseringen i Eventbrite

Moderne verdiskaping_750px.png

MODERNE VERDISKAPING: Kunder og innovasjon

Fagbokforlaget 2023.

Kundene er grunnen til at virksomheter eksisterer. Da er det viktig at ledere og ansatte har øynene rettet på mot dem. Utgangspunktet er at kundene vil velge den virksomheten som de mener er den mest attraktive i markedet. Da må virksomhetene innovere.

I dag vet vi at kvalitet er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig betingelse for å kunne konkurrere. Kvalitet er inngangsbilletten til markedet. Med utgangpunkt i tilstrekkelig kvalitet, er innovasjoner billetten til å bli værende i markedet. Målet er å innovere i tjenester, produkter og forretningsmodellen som gjør at man forblir attraktiv. Det krever ledelse og en dypere kundeforståelse. Så enkelt, men så komplisert!

Moderne verdiskaping handler om fem innovasjonskrefter:

  • endringer i det eksterne miljøet som rammer alle,
  • organisasjonen som motor for innovasjonskraft,
  • kundeinnsikt for rask adopsjon og skalering, 
  • teknologi som muliggjører av innovasjoner, 
  • bærekraftige løsninger for å overleve.

De som lykkes, skape ny vekst og økt verdi, lykkes fordi de oftere blir valgt av kundene. Når det skjer, øker kundenes livstidsverdi, kundebasens økonomiske verdi og firmaverdien. Slik sett er kundedrevet innovasjon den beste medisinen for et lengre og bedre liv for virksomheter.

Om forfatteren

Tor Wallin Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole og grunnleggeren av Norsk kundebarometer (BI) og Norsk innovasjonsindeks (NHH). Han har ledet NHHst forskningssenter Center for Service Innovation (2013 til 2019) og var sentral i etableringen av forskningssenteret, Digital Innovation for Sustainable Growth (DIG) ved NHH – et senter han ledet frem til 2022.

Andreassensn forskningsinteresse er verdiskaping for tjenesteytende virksomheter - slik kundene opplever det. Han er i dag ansett som Norges ledende innovasjonsforsker. Andreassen har bak seg om lag 200 publikasjoner, fem internasjonale forskerpriser, åtte bøker, og en rekke forskeropphold ved ledende universiteter.

Andreassen er en ivrig samfunnsdebattant og er en mye brukt rådgiver og foredragsholder.