Verdens første kundebaserte rangering av innovative virksomheter

Av Sigrid Folkestad

12. august 2024 12:37

Verdens første kundebaserte rangering av innovative virksomheter

Norsk Innovasjonsindeks ble opprettet i 2016 som verdens første kundebaserte rangering av innovative selskaper, på initiativ fra professor Tor Wallin Andreassen. Per i dag har syv land over hele verden tatt i bruk indeksen.

Norsk Innovasjonsindeks (NII), etablert i 2016 av forskere ved Norges Handelshøyskole og Digital Innovation for Sustainable Growth (DIG), er verdens første kundebaserte rangering av innovative bedrifter.

Dette initiativet, under ledelse av professor Tor Wallin Andreassen, representerer et paradigmeskifte i hvordan innovasjon vurderes og understreker kundenes syn på tradisjonelle økonomiske parametere og ekspertuttalelser.

PÅVIRKER SELSKAPENE

Næringslivsledere drar nytte av innsikten fra NII, som fremhever viktigheten av å tilpasse selskapets innovasjonsstrategier til kundenes forventninger.

Posten / Bring definerte sosiale innovasjoner som NII som en nøkkelindikator (KPI). Som svar på spørsmålet om hvordan Posten/Bring etterlever sine mål, viser de til NHHs sosiale innovasjonsindeks:

«En høy score på denne indeksen betyr at kundene oppfatter bedriften som en driver av positive samfunns- og miljøendringer», i følge årsrapporten for 2022.

NII styrker også forbrukernes stilling ved å anerkjenne deres rolle i innovasjonsøkosystemet. Ved å fange opp og analysere tilbakemeldinger fra kunder sikrer indeksen at deres stemmer blir hørt, noe som påvirker bedrifter til å skape innovasjon som møter kundenes behov og preferanser. Dette skaper en god sirkel der forbrukernes forventninger driver innovasjon, noe som fører til høyere tilfredshet og lojalitet. At resultatene publiseres årlig gjør det enklere for forbrukerne å ta mer informerte beslutninger og unngå «verstingene», dvs. ikke-innovative og lite attraktive bedrifter.

Ved å inkludere tilbakemeldinger fra kunder kan beslutningstakere bedre måle den reelle effekten av innovasjons- og designpolitikk som fremmer forbrukerdrevet innovasjonsvekst. Idéer som ikke blir til innovasjoner, har begrenset verdi.

DETTE ER NORSK INNOVASJONSINDEKS

NII vurderer selskaper ut fra tre indekser:

  1. Kommersiell innovasjonsindeks: Måler innovasjoner i bedriftenes markedstilbud og kundenes totale vurdering av virksomhetens innovasjonsevne.
  2. Sosial innovasjonsindeks: Måler virksomhetens bærekraft og samfunnsmessige påvirkning. Innovasjoner som får kundene til å oppfatte bedrifter som «gode naboer», eller motsatt.
  3. Digital innovasjonsindeks: Ser på automatisering av kundegrensesnitt fra kundens perspektiv, dvs. det som kan omtales som intelligent automatisering.

Ved å fokusere på hva kundene oppfatter som nyskapende, gir NII et helhetlig bilde av hvordan bedrifter skaper verdier gjennom innovasjon. Flere land, inkludert Finland, Sverige, Danmark, Belgia, Spania, Australia, Vietnam og USA, har tatt i bruk denne kundesentrerte tilnærmingen.

I hvert av disse landene administreres indeksen av og markedsføres sammen med et anerkjent forskningsbasert universitet eller en handelshøyskole. Forskere i alle landene er partnere i Innovation Index Coalition (IIC), et samarbeidsnettverk av handelshøyskoler og forskergrupper som møtes årlig for å diskutere felles forskningsprosjekter og ideer.