Smarttelefoner bør ut av klasserommene

Av Sigrid Folkestad

12. august 2024 13:09

Smarttelefoner bør ut av klasserommene

En doktorgradsavhandling fra NHH utløste debatten om forbud mot smarttelefoner i skolen: Sara Abrahamssons forskning viste at forbud mot telefoner førte til bedre karakterer og mindre mobbing. Nå strammer regjeringen inn reglene for smarttelefonbruk betydelig.

Et forbud mot bruk av smarttelefoner i ungdomsskolen har en klar positiv effekt på elevenes karakterer, spesielt for jenter. Det bidrar også til mindre mobbing. Dette ble vist i Sara Abrahamssons doktorgradsavhandling ved NHH i mai 2023.

Hun var doktorgradsstipendiat ved Institutt for samfunnsøkonomi, NHH.

Etter dekning i VG og en NRK-debatt, ble studien hennes fanget opp av politikere.

ET LOVFORSLAG

I februar 2024 publiserte Utdanningsdirektoratet, på oppdrag fra regjeringen, sin "Anbefaling om regulering av mobiltelefoner og smartklokker i skolen".

Direktoratet anbefaler følgende:

  • Streng regulering av bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i skoletiden og friminuttene i grunnskolen.
  • Streng regulering av bruk av private mobiltelefoner og smartklokker i skoletiden i videregående skole.

Parallelt med direktoratets arbeid, har politikere på Stortinget også diskutert forbud mot smarttelefoner i skolen. Forslaget om et totalforbud mot bruk av smarttelefoner i skolen ble tatt opp i utdanningskomiteen på Stortinget i februar.

Forslagsstillerne viser til Abrahamssons forskning på elever i skoler med telefonforbud, hvor de "opplever mindre mobbing og bedre karakterer enn elever ved skoler som tillater smarttelefonbruk."

Forslaget ble stemt ned i komiteen. Flere medlemmer hevdet at de ønsket å se hvordan direktoratets anbefaling vil fungere i praksis før de vurderer "videre nasjonal regulering."

VIRKNINGER, OGSÅ PÅ LANG SIKT

Abrahamssons avhandling "Essays on Empirical Labor and Health Economics" er den første i Norge som undersøker om et smarttelefonforbud i ungdomsskolen har effekter på litt lengre sikt. Hun viser at et forbud mot smarttelefoner øker elevers gjennomsnittskarakterer. Det forbedrer testresultatene i matematikk og øker sannsynligheten for at de velger studieforberende program i videregående skole.

Samtidig bidrar forbudet til å redusere mobbing.

Effektene er mest synlige blant jenter. En forklaring på denne effekten kan være at jenter bruker mobiltelefonene sine betydelig mer enn gutter i denne alderen.

ET RIMELIG POLITISK VIRKEMIDDEL

Et forbud mot smarttelefoner i skolen kan være et rimelig politisk virkemiddel for å forbedre læringsutbytte og redusere mobbing, hevdet Abrahamsson, som for tiden er postdoktor ved Folkehelseinstituttet.

Hun var stipendiat ved Institutt for samfunnsøkonomi, tilknyttet forskningssenteret FAIR. Hennes hovedveileder var professor Aline Bütikofer, og hennes biveileder var professor Kjell G. Salvanes, begge ved Institutt for samfunnsøkonomi og FAIR.