Barrierer mot å ta i bruk bærekraftige løsninger
Et forskningsprosjekt om bærekraft utført ved NHH har bidratt til utviklingen av nye forretningsmodeller og et nytt forretningsområde i Orkla, ifølge Norges forskningsråd.
Som en del av bærekraftsprosjektet #sustainX (se faktaboks) gjennomførte forskere ved NHH et treårig forsknings- og innovasjonsprosjekt i tett samarbeid med ledere i Orkla Home & Personal Care.
Norges forskningsråd sier at innvirkningen på Orklas nye forretningsområde for bærekraft, På(fyll), er et direkte resultat av forskningsprosjektet og en forlengelse av eksperimentene utført i #sustainX. På(fyll) er en tjeneste som leverer såpe i gjenbruksbeholdere hjem til forbrukerne og sørger for påfyll når beholderen er tom.
MÅL: REDUSERE BRUKEN AV ENGANGSEMBALLASJE AV PLAST
Utgangspunktet var Orklas behov for å innovere seg ut av sitt omfattende plastproblem basert på selskapets avhengighet av plastemballasje til husholdningsprodukter og personlig pleie. Orklas portefølje består av 36 merker som dekker de fleste kategorier innen husholdning og personlig pleie.
Prosjektet tok sikte på å løse Orklas store utfordring med engangsemballasje i plast.
NHH-forskerne Sveinung Jørgensen, Lars Jacob Tynes Pedersen og Siv Skard utviklet og testet ulike nye forretningsmodeller for påfyllingsløsninger som ville redusere bruken av slik plastemballasje. De utførte en rekke feltstudier, undersøkelser og eksperimenter.
Forskergruppen utforsket og testet blant annet påfyllingsstasjoner i butikker, hjemlevering av påfyllingsløsninger og strategiske allianser med leverandører av rengjøringstjenester.
NYTT FORRETNINGSOMRÅDE
Til slutt identifiserte forskerne drivere som gjorde det mulig for selskapet å utvikle mer bærekraftige verdiforslag. Denne forskningen førte til etableringen av Orklas nye forretningsområde, som nå har blitt lansert og rullet ut i markedet.
– #sustainX-prosjektet har vært en katalysator for å øke vår kompetanse i utprøvingen av sirkulære forretningsmodeller. Kompetansen som er utviklet i dette prosjektet, har ikke bare vært viktig – den har vært avgjørende for vår start på denne transformative reisen, forklarer COO i På(fyll) Bård Bringsrud Svensen.
Forskningen på bærekraft hadde en umiddelbar og dyp innvirkning: Dette initiativet understreker ikke bare den viktige rollen forskning spiller for bærekraftig innovasjon, men viser også at slik forskning kan ha stor påvirkning på bedriftsstrategier og miljøforvaltning.
Innovasjonen som utføres i og mellom partnerbedriftene, har også en smitteeffekt i deres respektive bransjer, og – gjennom formidlingsaktivitetene i prosjektet – inn mot andre bransjer.