Slik kommer du i gang som ny student

Slik kommer du i gang som ny student

Det er mye å sette seg inn i som fersk student på et nytt lærested. Her er oppskriften som hjelper deg i gang.

1. Motta E-post fra NHH

Vent med å foreta deg noe til du har mottatt e-post fra oss med studentnummer, pinkode og lenke til Studentweb. Denne e-posten får du i midten av august. Ta vare på pinkoden, du trenger den når du skal ta bilde til studentkortet!

2. Registrer deg i Studentweb

Logg inn på Studentweb med fødselsnummer og pinkode fra e-posten (punkt 1). Alternativt kan du aktivere brukerkonto først (se punkt 3), og logge inn med Feide-pålogging. Kontroller at kontaktinformasjonen i Studentweb stemmer og opprett faktura for semesteravgift. Det kan ta opp til en uke fra du betaler semesteravgiften til den er registrert hos oss. Husk å bruke KID-nummeret!

Når du har opprettet faktura for semesteravgift kan du melde deg opp til undervisning og eksamen. Her kan du lese om hvordan du melder deg opp. Frist: 1. september i høstsemesteret og 1. februar i vårsemesteret. NB! Det kan være tidligere frister for adgangsbegrensa emner (bachelor og master).

3. Aktiver brukerkonto

Gå til nhh.no/pwd. Bruk studentnummer og generer (resett) passord. Du får da en e-post med link for å lage nytt passord. Studentnummer og passordet du lager utgjør din Feide-pålogging som du bruker til å logge på brukerkontoen din og en rekke andre tjenester på NHH. På nhh.no/it finner du en egen side om It-start for nye studenter.

4. Last ned studentbevis-appen

Når du har betalt semesteravgift og registrert deg i Studentweb kan du laste ned et digitalt studentbevis. Les mer om studentbevis-appen her. Logg på med Feide.

For å ta bilde til studentbevisappen må du bruke NHHs PhotoBox-app. Du finner forklaring på hvordan du laster ned appen og hvordan du tar bilde på siden IT-brukerstøttesiden for studenter

5. Koble til trådløsT internett

Nettverket heter Eduroam. Bruk NHH-e-postadressen din (se punkt 10) som brukernavn og FEIDE-passordet ditt fra punkt 3 som passord. Se NHH IT servicedesk for studenter for mer info og fremgangsmåter på ulike enheter.

6. nøkkelbrikke

Du plukke opp nøkkelbrikke til NHHs bygg og printere i Servicesenteret/IT-brukerstøtte. Husk legitimasjon.

NB! For å få tilgang til bygget når det er stengt benyttes nøkkelbrikken og pinkoden du fikk tilsendt ved semesterstart. 

7. Meld adresseendring

Meld adresseendring hos Posten. Dersom du ikke allerede har skaffet deg digital postkasse, bør du gjøre det nå.

8. Søk stipend og lån

Søk stipend og lån hos Lånekassen. Frist: 15. november i høstsemesteret og 15. mars i vårsemesteret. Du må betale semesteravgiften og melde deg opp i emner for å få stipend og studielån.

NB! Masterstudenter, både i regnskap og revisjon og i økonomi og administrasjon, skal i søknaden oppgi "Økonomi og administrasjon, master 2-årig" som utdanning, ikke "Master of Business Administration" (MBA).

9. e-læringssystemet ditt

I Canvas finner du blant annet hjemmesidene til emnene dine og meldinger fra faglærer. Du logger på med Feide (samme brukernavn og passord som til IT-kontoen din), og får automatisk tilgang til emner dagen etter at du har meldt deg opp til emnene i Studentweb. Får du ikke tilgang, se hva forklaringen kan være.

10. Logg på Webmail

Alle studenter får en egen NHH-e-postadresse. Den har formatet fornavn.etternavn@student.nhh.no. Du kan sjekke adressen din her. NHH bruker denne adressen ved utsending av informasjon og meldinger, og alle studenter er derfor pliktig å sjekke eposten jevnlig. Guide til epost og annen IT-relatert informasjon finner du på nhh.no/it

11. Få oversikt over viktige datoer og frister

Prøv å skaffe deg oversikt over følgende, da er du godt i gang:

Mer informasjon?

Bruk søkefunksjonen på nhh.no til å finne informasjon om det du lurer på.

Trenger du hjelp er du velkommen til å stikke innom i Servicesenteret eller sende epost på student@nhh.no

Lykke til!