Studieprogrammets læringsutbytte
Læringsutbytte for Executive MBA.
Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om:
- strategisk analyse av organisasjoner og de omgivelser og markeder disse opererer i, også ut fra et bærekraftperspektiv
- makro- og mikroøkonomi
- utforming og bruk av økonomiske styringssystem
- styringssystemer
- ulike ledelses- og informasjonssystemer
- teknologisk utvikling og innovasjon
- endrings- og utviklingsprosesser i organisasjoner og viktige betingelser for å ivareta en vellykket gjennomføring
- det internasjonale perspektivet, inkludert globalisering og ledelse i et globalt marked (interkulturell forståelse)
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende analysemodeller og -metoder for å forstå og forutse skiftende økonomiske, teknologiske, juridiske, sosiale og politiske betingelser, og hvordan disse påvirker markeder nasjonalt og internasjonalt
- søke opp og anvende ulike informasjonskilder som offentlig statistikk, årsrapporter, kunde- og markedsdata og forskning
- velge relevante modeller og metoder for bruk i organisasjoners interne strategiarbeid, herunder planlegge, fasilitere, implementere og evaluere strategiprosesser
- igangsette og gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning fra fagressurser innenfor de faglige temaene som MBA-studiet omfatter, samt i henhold til gjeldende forskningsetiske normer
- utarbeide praktiske fremgangsmåter for å planlegge, lede og evaluere endringsprosesser i organisasjoner
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- anvende verktøy som introduseres i programmets ulike deler og forstår sammenhenger mellom disse, slik at kunnskapene og ferdighetene også får verdi på nye, men relaterte, problemstillinger
- bruke teoretiske modeller og verktøy analytisk på praktiske problemstillinger i deres respektive virksomheter
- presentere og diskutere faglige problemstillinger og analyser både med medarbeidere, lederkolleger og andre aktører de samhandler med
- bidra aktivt og ta ansvar for nytenkning og innovasjonsprosesser i egen virksomhet, og kunne være en ressursperson på området overfor kunder, samarbeidspartnere eller eiere