Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og fagmoduler for MBA i strategisk ledelse.

  • Mål for studiet

    Mål for studiet

    Spesialiseringen er et unikt tverrfaglig studium som gir en aktuell og fremtidsrettet lederutdanning. Gjennom bruk av problembasert læring skal studiet gi kunnskap om hvordan vi kan analysere og forstå verdiskapingen i virksomheter, og gjennom beslutninger, styring og ledelse bidra til å økt bærekraftig verdiskaping.

    Studiet skal gi studentene

    • ulike perspektiver på fagområder innenfor strategi, økonomi, innovasjon og ledelse, som kan bidra til bedre beslutninger og utvikling av egen virksomhet. I studiet integreres teori og praktisk anvendelse, samtidig som deltakerne arbeider med aktuelle problemstillinger fra egen virksomhet.
    • aktuell forskningsbasert kunnskap om strategisk ledelse i et bredt perspektiv. Mange virksomheter befinner seg i en stadig skiftende og gjerne internasjonal konkurransesituasjon, og det derfor er nødvendig med en helhetlig forståelse for å møte utfordringer og skape og utnytte muligheter.
    • evnen til å belyse forhold som hjelper virksomheter til å utvikle og mobilisere ressurser på en måte som gir varige konkurransefortrinn.  
    • mulighet til å bygge nettverk for læring og videreutvikling både i og utenfor undervisningssituasjonen.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

    Kunnskap

    • inngående kunnskap om sentrale tema innen fagområdene strategi, innovasjon, markedsføring, ledelse, organisering, regnskap, finans og samfunnsøkonomi (mikro- og makroøkonomi).
    • spesialisert innsikt i strategisk analyse av virksomheter og de omgivelser og markeder disse opererer i, og dyp forståelse for betydningen dette har for virksomhetens verdiskaping.
    • kunnskap om hvordan teknologi, innovasjon og globalisering kan påvirkes i mindre nystartede organisasjoner og større etablerte virksomheter.
    • kunnskap om hvordan målsetninger om etisk adferd og bærekraftig utvikling kan inngå som en naturlig del av strategiske og økonomiske analyser, samt virksomhetens styringssystem (herunder risikostyring).

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
    • anvende forskningsbaserte strategi- og ledelsesteorier og verktøy i praktisk og teoretisk problemløsning innenfor ulike virksomheter.
    • gjennomføre selvstendige strategi- og ledelsesprosjekter i tråd med gjeldende faglige og etiske normer.

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • har en god forståelse av grunnleggende mekanismer og verktøy, slik at kunnskapen og ferdighetene også kan anvendes på nye problemstillinger i en digital tid.
    • kan reflektere rundt etiske problemstillinger og bærekraft i egen virksomhet.
    • kan formidle omfattende selvstendig arbeid skriftlig med et språk som er naturlig innenfor fagområdet.
    • kan diskutere faglige problemstillinger og analyser med spesialister og med allmennheten.
    • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.
  • Vurdering

    Vurdering

    Studentene blir vurdert både individuelt og i grupper i løpet av studiet.

    I studiet inngår et selvstendig skriftlig arbeid på 30 studiepoeng. Det selvstendige arbeidet skal vise forståelse, refleksjon og modning og skrives med faglig veiledning. Masteroppgaven er et større avsluttende arbeid som kan ta utgangspunkt i tema fra alle moduler. Den skal fungere som et integrerende element og som trening i å anvende kunnskap fra studiet i forsknings- og konsulentprosjekter. Det er naturlig å trekke inn problemstillinger fra studentenes arbeidssteder eller fra andre virksomheter som studentene fatter interesse for.

    Arbeidet med det masteroppgaven påbegynnes i Modul 3.