
Spesialisering i strategisk ledelse
Med en Executive MBA med spesialisering i strategisk ledelse fra NHH får du ikke bare et grunnlag for å ta bedre beslutninger – du får også energien til å gjennomføre dem.
Om studiet
- Studiepoeng
- 90
- Grad
- Executive Master of Business Administration
- Søknadsperiode
- Fra 15. mai, 2025
- Studiestart
- Januar 2026
Konkurransen blir hardere, marginene mindre og ressursene knappere. Samtidig øker forventningene - enten du er leder, spesialist eller rådgiver. Hvordan kan du innfri forventningene under stadig mer krevende betingelser? Jo, du kan være den som tilfører bedriften din varige konkurransefortrinn med aktuell kunnskap i strategisk ledelse.
Studiet gir deg
- ulike perspektiver på fagområder innenfor strategi, økonomi, innovasjon og ledelse, som kan bidra til bedre beslutninger og utvikling av egen virksomhet. I studiet integreres teori og praktisk anvendelse, samtidig som deltakerne arbeider med aktuelle problemstillinger fra egen virksomhet.
- aktuell forskningsbasert kunnskap om strategisk ledelse i et bredt perspektiv. Mange virksomheter befinner seg i en stadig skiftende og gjerne internasjonal konkurransesituasjon, og det derfor er nødvendig med en helhetlig forståelse for å møte utfordringer og skape og utnytte muligheter.
- evnen til å belyse forhold som hjelper virksomheter til å utvikle og mobilisere ressurser på en måte som gir varige konkurransefortrinn.
- mulighet til å bygge nettverk for læring og videreutvikling både i og utenfor undervisningssituasjonen.
Kompetanse på ledernivå
Studiet er tilrettelagt for deg som jobber i en bedrift eller organisasjon som befinner seg i en konkurransesituasjon, eller kommer til å være det. Ledere som ønsker faglig utvikling og fordypning på strategisk viktige områder for egen virksomhet er også i målgruppen.
Fra store bedrifter er divisjons- og seksjonsledere særlig aktuelle – samt deg som bistår ledere i utforming av strategi. Fra mindre bedrifter er toppledere og avdelingsledere naturlige kandidater. Ansatte i finansinstitusjoner, offentlig forvaltning eller nærings- og bransjeorganisasjoner vil også ha godt utbytte av studiet.
Studiet er tilrettelagt for en travel hverdag.

Bygg nettverk
Sammen med de andre deltakerne bygger du nettverk til uvurderlig nytte. Du kommer tett på medstudenter gjennom gruppearbeid og diskusjoner i intensive studiesamlinger.
En mangfoldig deltakergruppe med komplementerende ferdigheter og bakgrunn, åpner for ulike perspektiver og gir muligheter for læring på tvers av bransjer og fag. Sammensetningen skaper en variert og produktiv dynamikk.
I løpet av studiet blir du kjent med dyktige fagfolk, ledere i sentrale posisjoner og spesialister du kan lære av og sammen med – under studiet og i lang tid fremover.
få Personlig oppfølging
Programlederen følger samlingene og er tilstede hele veien, for å sikre den røde tråden i studiet og løfte sammenhengen mellom fagområdene. Programlederen holder høyt faglig nivå, har et sterkt engasjement og stor grad av involvering i deg og din læring.
Om studiet
- Studiepoeng
- 90
- Grad
- Executive Master of Business Administration
- Søknadsperiode
- Fra 15. mai, 2025
- Studiestart
- Januar 2026
personlig EMBA-veiledning
Våre erfarne veiledere assisterer deg gjerne i prosessen. Send oss en e-post, så tar vi kontakt for å avtale en uforpliktende samtale om EMBA-studiet.
Verdt å vite
- Fire faglige moduler over to år
- Undervisningsted: Oslo, Bergen, Paris og Singapore
- Undervisningsspråk: Norsk
- Pris: kr 545 000
Vil du bli oppdatert ?
Legg igjen e-postadressen din, så kontakter vi deg når studiet er klart til å søkes på.
*Vi anbefaler at du ikke registrerer deg med yahoo- eller hotmail-adresse.
Kontakt oss
Oversikt over studiet - programmet publiseres 15. mai
1. modul: Det store bildet - konkurranse og økonomisk vekst |
|
---|---|
Januar 2026 Bergen |
Strategi i turbulente tider |
Mars 2026 Oslo |
Endringer i omgivelsene I: Markeder i endring |
April 2026 HEC Paris |
Studietur: "Broaden Business Perspectives in a Changing Environment" |
Mai 2026 Oslo |
Endringer i omgivelsene II: Bevegelser, trender og sykluser |
Digital samling |
Forskningsmetode for ledere |
Juni 2026 |
Hjemmeeksamen |
2. modul: Kunde, bruker og produktmarkedsforståelse |
|
---|---|
August 2026 Oslo |
Segmentering, kundelønnsomhet og prising |
September 2026 Bergen |
Kunden/brukeren I: Atferdsøkonomi, gamification, A/B-testing, eksperimentell metode |
Oktober 2026 Oslo |
Kunden/brukeren II: Konsumentatferd, bærekraft og kvantifisering |
November 2026 Bergen |
Ledelse og lederrollen |
Digital samling |
Regnskapsanalyse |
Desember 2026 |
Hjemmeeksamen |
3. modul: Kilder til konkurransefortrinn |
|
---|---|
Januar 2027 Oslo |
Strategiformulering: Posisjoner, aktiviteter og ressurser |
Februar/mars 2027 Asia |
Studietur: Doing business in Asia |
Mars 2027 Oslo |
Innovasjon som en kilde til konkurransefortrinn I: Prosesser, ledelse og organisering |
April 2027 Bergen |
Innovasjon som en kilde til konkurransefortrinn II: Immaterielle ressurser |
Digital samling |
Mikroøkonomi |
Mai 2027 |
Hjemmeeksamen |
4. modul: Det integrerte bildet i strategisk ledelse |
|
---|---|
August 2027 Oslo |
Iverksetting og implementering I: Mennesker og endringsledelse |
September 2027 Bergen |
Iverksetting og implementering II: Styring, målinger og insentiver |
Oktober 2027 Rebel, Oslo |
Konsernstrategi |
November 2027 Bergen |
Ekspansjon og nye forretningsmodeller |
Digital samling |
Verdsettelser |
November 2027 | Innlevering masteroppgave |
November 2027 | Hjemmeeksamen |
Desember 2027 Campus NHH, Bergen |
Avslutning med presentasjon av masteroppgave |
Januar/mars 2028 |
Graduation |