Faglig innhold
Mål, læringsutbytte, vurderingsform og fagmoduler for EMBA med spesialisering i økonomisk styring og ledelse.
-
Mål for studiet
Mål for studiet
Spesialiseringen er et unikt tverrfaglig studium som gir en aktuell og fremtidsrettet lederutdanning. Gjennom bruk av problembasert læring skal studiet gi kunnskap om hvordan vi kan analysere og forstå verdiskapingen i virksomheter, og gjennom beslutninger, styring og ledelse bidra til å økt bærekraftig verdiskaping.
Studiet skal gi studentene:
- Forskningsbasert kunnskap innen et bredt spekter av strategi, økonomi og ledelsesfag, med vekt på viktige utviklingstrekk innen bærekraft, teknologi og internasjonalisering.
- Gode analytiske ferdigheter innenfor områder som strategiske analyse, lønnsomhetsanalyse, regnskapsanalyse, investeringsanalyse, verdsettelse, m.m.
- Oppdatert kunnskap om hvordan ulike styringsverktøy kan brukes strategisk for å øke virksomhetens verdiskaping, sett i lys av nye teknologiske muligheter og utfordringer.
- Ferdigheter i å anvende teorier og verktøy, ved å arbeide med faktiske problemstillinger i virksomheter
- Metodekunnskap og ferdigheter for å igangsette og gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt
- Muligheter til å bygge nettverk for læring og utvikling, både i og utenfor undervisningssituasjonen
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- inngående kunnskap om sentrale tema innen fagområdene strategi, innovasjon, markedsføring, ledelse, organisering, regnskap, finans og samfunnsøkonomi (mikro- og makroøkonomi).
- spesialisert innsikt i økonomistyring og hvordan ulike økonomistyringsverktøy kan bidra til utvikling av og iverksetting av strategier og planer, herunder å forholde seg aktivt til den risikoen som tas og å utnytte mulighetene som informasjonssystemer gir.
- kunnskap om hvordan teknologi, innovasjon og globalisering kan påvirkes i mindre nystartede organisasjoner og større etablerte virksomheter.
- kunnskap om hvordan målsetninger om etisk adferd og bærekraftig utvikling kan inngå som en naturlig del av strategiske og økonomiske analyser, samt virksomhetens styringssystem (herunder risikostyring).
Ferdigheter
Kandidaten kan
- bruke avanserte metoder for å analysere lønnsomheten til produkter, kunder, forretningsmodeller, avdelinger og virksomheter.
- analysere virksomheters komparative fortrinn, og hvordan disse kan utvikles og styrkes.
- bruke avanserte analyseverktøy for å ta bedre beslutninger, herunder analyser av kostnader, kundelønnsomhet, strategiske alternativer, regnskaper, prosjekter, finansielle investeringer og verdien av bedrifter.
- anvende sine kunnskaper om ledelse i aktuelle ledelsessituasjoner (for eksempel ledelse av team, endringer og forhandlinger i ulike kulturelle settinger).
- forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
- utrede ulike problemstillinger i forsknings- og konsulentprosjekter, ved bruk av anerkjente kvantitative og ikke-kvantitative metoder.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har en god forståelse av grunnleggende mekanismer og verktøy, slik at kunnskapen og ferdighetene også kan anvendes på nye problemstillinger i en digital tid.
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger og bærekraft i egen virksomhet.
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid skriftlig med et språk som er naturlig innenfor fagområdet.
- kan diskutere faglige problemstillinger og analyser med spesialister og med allmennheten.
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.
-
Vurdering
Vurdering
Studentene blir vurdert både individuelt og i grupper i løpet av studiet.
- Individuell hjemmeeksamen (karakter A–F): På slutten av hvert semester har studentene en individuell hjemmeeksamen der de testes i teoriene og temaene som dekkes i hver fagmodul.
- Selvstendig arbeid (karakter A-F): Studentene skal i studiet skrive et selvstendig skriftlig arbeid på 30 studiepoeng, som skal vise forståelse, refleksjon og modning. Studentene har tilgang til faglig veiledning gjennom studiet.
EMBA masteroppgave (Capstone Project)
I studiet inngår et selvstendig skriftlig arbeid på 30 studiepoeng. Det selvstendige arbeidet skal vise forståelse, refleksjon og modning og skrives med faglig veiledning. Masteroppgaven er et større avsluttende arbeid som kan ta utgangspunkt i tema fra alle moduler. Den skal fungere som et integrerende element og som trening i å anvende kunnskap fra studiet i forsknings- og konsulentprosjekter. Det er naturlig å trekke inn problemstillinger fra studentenes arbeidssteder eller fra andre virksomheter som studentene fatter interesse for.
Arbeidet med det masteroppgaven påbegynnes i Modul 3.
-
Modul 1: Strategisk lønnsomhetsanalyse og kundeorientering
Modul 1: Strategisk lønnsomhetsanalyse og kundeorientering
Hvordan forstå og øke verdiskaping i produkt- og kundedimensjonen?
-
Modul 2: Strategi, styring og regnskap
Modul 2: Strategi, styring og regnskap
Hvordan forstå og øke verdiskaping i forretningsområder? (Business units)
-
Modul 3: Innovasjon og endring
Modul 3: Innovasjon og endring
Hvordan kan innovasjon og investeringer øke bærekraftig verdiskaping?
-
Modul 4: Finans og ledelse
Modul 4: Finans og ledelse
Hvordan kan vi fastsette verdier for virksomheter og hvordan kan virksomheter utviklehelhetlige styringssystemer?