Spesialisering i strategisk ledelse
Med en Executive MBA med spesialisering i strategisk ledelse fra NHH får du ikke bare et grunnlag for å ta bedre beslutninger – du får også energien til å gjennomføre dem.
Om studiet
- Studiepoeng
- 90
- Grad
- Master of Business Administration
- Søknadsperiode
- Neste opptaksmøte 22. november 2024
- Studiestart
- 27. januar 2025
Konkurransen blir hardere, marginene mindre og ressursene knappere. Samtidig øker forventningene til deg, enten du er leder, spesialist eller rådgiver. Hvordan kan du innfri forventningene under stadig mer krevende betingelser? Jo, du kan være den som tilfører bedriften din varige konkurransefortrinn med aktuell kunnskap i strategisk ledelse.
Studiet skal gi studentene
- ulike perspektiver på fagområder innenfor strategi, økonomi, innovasjon og ledelse, som kan bidra til bedre beslutninger og utvikling av egen virksomhet. I studiet integreres teori og praktisk anvendelse, samtidig som deltakerne arbeider med aktuelle problemstillinger fra egen virksomhet.
- aktuell forskningsbasert kunnskap om strategisk ledelse i et bredt perspektiv. Mange virksomheter befinner seg i en stadig skiftende og gjerne internasjonal konkurransesituasjon, og det derfor er nødvendig med en helhetlig forståelse for å møte utfordringer og skape og utnytte muligheter.
- evnen til å belyse forhold som hjelper virksomheter til å utvikle og mobilisere ressurser på en måte som gir varige konkurransefortrinn.
- Mulighet til å bygge nettverk for læring og videreutvikling både i og utenfor undervisningssituasjonen.
Kompetanse på ledernivå
Studiet er tilrettelagt for deg som jobber i en bedrift eller organisasjon som befinner seg i en konkurransesituasjon, eller kommer til å være det. Ledere som ønsker faglig utvikling og fordypning på strategisk viktige områder for egen virksomhet er også i målgruppen.
Fra store bedrifter er divisjons- og seksjonsledere særlig aktuelle – samt deg som bistår ledere i utforming av strategi. Fra mindre bedrifter er toppledere og avdelingsledere naturlige kandidater. Ansatte i finansinstitusjoner, offentlig forvaltning eller nærings- og bransjeorganisasjoner vil også ha godt utbytte av studiet.
Studiet er tilrettelagt for en travel hverdag.
Bygg nettverk
Sammen med de andre deltakerne bygger du nettverk til uvurderlig nytte. Du kommer tett på medstudenter gjennom gruppearbeid og diskusjoner i intensive studiesamlinger.
En mangfoldig deltakergruppe med komplementerende ferdigheter og bakgrunn, åpner for ulike perspektiver og gir muligheter for læring på tvers av bransjer og fag. Sammensetningen skaper en variert og produktiv dynamikk.
I løpet av studiet blir du kjent med dyktige fagfolk, ledere i sentrale posisjoner og spesialister du kan lære av og sammen med – under studiet og i lang tid fremover.
få Personlig oppfølging
Programlederen følger samlingene og er tilstede hele veien, for å sikre den røde tråden i studiet og løfte sammenhengen mellom fagområdene. Programlederen holder høyt faglig nivå, har et sterkt engasjement og stor grad av involvering i deg og din læring.
Om studiet
- Studiepoeng
- 90
- Grad
- Master of Business Administration
- Søknadsperiode
- Neste opptaksmøte 22. november 2024
- Studiestart
- 27. januar 2025
Verdt å vite
- Studieavgift: kr 490 000
- Fire faglige moduler over to år
- Undervisningsted: Oslo, Bergen, Paris og Singapore
- Undervisningsspråk: Norsk
Kontakt oss
Oversikt over studiet
1. modul: Det store bildet - konkurranse og økonomisk vekst |
|
---|---|
27.01.-29.01.2025 Campus NHH, Bergen |
Strategi i turbulente tider |
13.03.-15.03.2025 Campus NHH, Oslo |
Endringer i omgivelsene I: Markeder i endring |
31.03.-03.04.2025 HEC Paris |
Studietur |
21.05.-23.05.2025 Rebel, Oslo |
Endringer i omgivelsene II: Bevegelser, trender og sykluser |
Zoom |
Online: Forskningsmetode for ledere |
05.06.2025 |
Hjemmeeksamen, seks timer |
2. modul: Kunde, bruker og produktmarkedsforståelse |
|
---|---|
14.08.-16.08.2025 Campus NHH, Oslo |
Segmentering, kundelønnsomhet og prising |
15.09.-17.09.2025 Campus NHH, Bergen |
Kunden/brukeren I: Atferdsøkonomi, gamification, A/B-testing, eksperimentell metode |
23.10.-25.10.2025 Rebel, Oslo |
Kunden/brukeren II: Konsumentatferd, bærekraft og kvantifisering |
26.11.-28.11.2025 Campus NHH, Bergen |
Ledelse og lederrollen |
Zoom |
Online: Regnskapsanalyse |
16.12.2025 |
Hjemmeeksamen, seks timer |
3. modul: Kilder til konkurransefortrinn |
|
---|---|
26.01.-28.01.2026 Laboratoriet Skøyen, Oslo |
Strategiformulering: Posisjoner, aktiviteter og ressurser |
Februar/mars 2026 Asia |
Studietur: Doing business in Asia |
12.03.-14.03.2026 Rebel, Oslo |
Innovasjon som en kilde til konkurransefortrinn I: Prosesser, ledelse og organisering |
22.04.-24.04.2026 Campus NHH, Bergen |
Innovasjon som en kilde til konkurransefortrinn II: Immaterielle ressurser |
Zoom |
Online: Mikroøkonomi |
21.05.2026 |
Hjemmeeksamen, seks timer |
4. modul: Det integrerte bildet i strategisk ledelse |
|
---|---|
20.08.-22.08.2026 Rebel, Oslo |
Iverksetting og implementering I: Mennesker og endringsledelse |
17.09.-19.09.2026 Campus NHH, Bergen |
Iverksetting og implementering II: Styring, målinger og insentiver |
15.10.-17.10.2026 Rebel, Oslo |
Konsernstrategi |
11.11.-13.11.2026 Campus NHH, Bergen |
Ekspansjon og nye forretningsmodeller |
Zoom |
Online: Verdsettelser |
19.11.2026 | Innlevering masteroppgave |
26.11.2026 | Hjemmeeksamen, seks timer |
10.12.-11.12.2026 Campus NHH, Bergen |
Avslutning med presentasjon av masteroppgave |
Januar/mars 2027 |
Graduation |