Faglig innhold

for emnet Strategisk økonomistyring

  • Mål for emnet

    Mål for emnet

    Emnet skal gi studentene

    • innsikt i teori og empiri om ulike styringsmekanismer og -verktøy
    • kunnskap om hvordan styringsverktøy kan påvirke beslutninger og aktiviteter rundt om i organisasjonen
    • ferdigheter for å analysere verdiskapingen og bruke ulike styringsverktøy
  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • inngående kunnskap om ulike måter å bedrive målstyring på, inklusive for eksempel Balanced Scorecard (BSC) og Objectives & Key Results (OKR)
    • avansert kunnskap om hvordan virksomheter kan jobbe for å oppnå dynamisk eller smidig styring (agility), med eller uten budsjetter (Beyond Budgeting)
    • spesialisert kunnskap om hvordan markedsmekansismer kan virke i organisasjoner, i form av insentiver (bonuslønn) til ansatte og internprising mellom enheter

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • analysere verdiskapingen til en virksomhet ved å beregne ulike nøkkeltall
    • kartlegge risiko og lede risikostyringsprosesser i en virksomhet
    • analysere hvordan ulike internpriser og insentivkontrakter kan påvirke beslutninger og aktiviteter

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • presentere og diskutere relevante:
      1. faglige problemstillinger
      2. teoretiske perspektiver og modeller
      3. metodiske avveininger og analyser

    innen strategisk økonomistyring. Dette er kompetanse den enkelte skal tilegne seg, og som den enkelte skal kunne diskutere/formidle til kolleger og andre aktører de samhandler med.

  • Fagtema for emnet

    Fagtema for emnet

    Studiesamling 1: Virksomhetsstyring

    Studiesamling 2: Resultatmåling

    Studiesamling 3: Insentiver og interne markeder

  • Pedagogisk modell

    Pedagogisk modell

    Undervisningsopplegget er dels basert på forelesninger hvor teori og empiri introduseres og diskuteres og dels basert på diskusjoner med utgangspunkt i case. Det legges opp til at studentene gjennom dialog og drøftinger anvender teori og modeller på virkelige case.

    Det vil også være oppgavearbeid mellom samlingene. Dette foregår i grupper og leder frem til levering av en gruppebasert prosjektoppgave. Temaene for prosjektene kan basere seg på erfaringer fra egne virksomheter.

    Det er obligatorisk frammøte på studiesamlingene.

  • Vurdering

    Vurdering

    Det avholdes en 6 timers hjemmeeksamen i løpet av emnet som finner sted etter studiesamling 3. Hjemmeeksamen omfatter alle tre fagtemaene.