Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og fagemner for studiet Strategisk Design for Innovasjon - Design Thinking .

  • Mål og innhold

    Mål og innhold

    Design Thinking er en praktisk, menneskesentrert, prototypedrevet metode for innovasjon som belyser organisatoriske utfordringer ved bruk av kreative metoder. Disse utfordringene kan omfatte utvikling av nye produkter, tjenester, utformingen av nye forretningsmodeller eller strukturering av nye organisatoriske prosesser. Design Thinking er en anerkjent tverrfaglig metodikk som integrerer fagområdene design, teknologi, og organisasjon/verdiskaping.

    Emnet skal gi studentene kunnskap om strategiske, teknologiske organisatoriske perspektiver på verdiskapende innovasjonsprosesser. For å belyse dette integreres teori og praktisk anvendelse ved at deltakerne arbeider med aktuelle problemstillinger i tverrfaglig team. Slik blir emnet både faglig relevant og direkte anvendbart for den enkelte student i arbeid med innovasjonsprosesser i privat og offentlig sektor. 

    Faglig innhold og sentrale temaer: 

    • Team 

    • Design av strategi og forretningsmodeller.  

    • Teknologisk disrupsjon og prosessdesign 

    • Kultur, endring og innovasjon

     

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Design Thinking bygger på en tverrfaglig innovasjonsmetodikk som passer for ansatte, ledere og nøkkelpersoner i både offentlig og privat sektor.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap 

    • har avansert innsikt i hvordan organisatoriske dimensjoner som ledelse, team og kultur påvirker input, innhold og resultat av innovasjonsprosesser 

    • har avansert innsikt i hvordan teknologiske dimensjoner påvirker innovasjon og verdiskapningsprosesser i organisasjoner 

    • har inngående innsikt i hvordan forretningsmodeller kan bidra til innovasjon og verdiskapning 

    • har kunnskap om hvordan en kan skape bærekraftige og innovative forretningsmodeller 

    Ferdigheter 

    • kan analysere og utføre vurderinger av forretningsmodeller 

    • kan bruke sin teoretiske innsikt til å analysere og ta bedre beslutninger knyttet til strategiske, teknologiske og organisatoriske vurderinger i forbindelse med innovasjonsprosesser i organisasjoner 

    • kan anvende sin forståelse for kultur, team og endring til å påvirke innovasjonsprosesser og innovasjonsforståelsen i egne organisasjoner. 

    • Kan gjennomføre et selvstendig prosjektarbeid 

    Generell kompetanse 

    • Kan kommunisere og diskutere faglige problemstillinger og analysere både med spesialister og med allmennheten 

    • Kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser

  • Organisering av emnet

    Organisering av emnet

    Design Thinking er organisert med åtte intensive studiesamlinger over to-tre dager, totalt 18 samlingsdager over to semester. Undervisningen foregår i Bergen, ved UIB og NHH.

    Emnet Strategiske, teknologiske og organisatoriske perspektiver på verdiskapende innovasjon, inngår som en integrert del av studiet med forelesninger kombinert med workshop hvor studentene arbeider i grupper (tverrfaglige team) med aktuelle innovasjonsprosjekter. Emnet har et omfang på totalt ni dager.

  • Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Samlingene kombinerer forelesninger, oppgaveløsing, erfaringsutveksling og diskusjoner om ulike om ulike teoretiske fenomen, rammeverk og case individuelt og i mindre grupper. Emnet er casebasert, og studentene jobber i grupper med et reelt case (innovasjonsprosjekt), levert av en caseeier, gjennom hele studiet. Caseeier er en offentlig eller privat organisasjon som ønsker å få belyst en konkret problemstilling. Gruppene har definerte møtepunkt med representanter fra caseeier gjennom studieløpet.

  • Obligatoriske arbeidskrav

    Obligatoriske arbeidskrav

    • En innsiktsrapport (problemformulering) som skal presenteres til caseeier. Presentasjon av denne estimeres til 1,5 time, hvorav 1 times presentasjon, og 30 minutter spørsmål og svar. 

    • Ideer og konsepter (løsningsformulering) som skal presenteres til caseeier. Presentasjon av denne estimeres til 1,5 time, hvorav 1 times presentasjon, og 30 minutter spørsmål og svar. 

    • Et refleksjonsnotat (maks to sider) skal leveres og være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

  • Vurderingsordning

    Vurderingsordning

    Emnets vurderingsordning

     

    Omfang 

    Vurderingsform 

    Vurdering 

    Individuell/
    gruppe 

    Hjemmeeksamen 

    Teller 50% 

    Skriftlig 

    Bestått/ikke bestått 

    Individuell 

    Muntlig teampresentasjon og utspørring 

    Teller 50% 

    Skriftlig 

    Bestått/ikke bestått 

    gruppe 

    Bestått emne forutsetter at begge vurderinger er bestått.