Faglig innhold

  • Mål for emnet

    Mål for emnet

    Målet med emnet er å gi studentene kunnskap hva som kjennetegner prosesstankegangen og prosessorientert ledelse. Studentene skal videre  lære a) hvordan prosesser kan ledes slik at de oppfyller organisasjonens og kundenes/brukernes krav og forventninger, b) hvordan prosesser kan kartlegges og beskrives ved hjelp av grafiske prosessmodeller, og c) metoder og analytiske ferdigheter for å analysere og forbedre prosessers ytelse og resultater gjennom et prosessutviklingsprosjekt.

    Emnet vil også gi innsikt i prosessrelaterte tilnærminger som brukes av mange virksomheter, slik som kvalitetsledelse og Lean. I emnet behandles også betydningen av prosesstenkning i forbindelse med digitalisering.

    Alle fagtema blir behandlet fra et ledelsesperspektiv. Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte organisasjoner vil være et gjennomgående tema.

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Dette er et emne for deg som er leder, prosjektleder kvalitetsleder, prosesseier eller nøkkelperson i virksomheter som jobber med, eller i større grad ønsker å jobbe i henhold til prosessorientert tankegang.

    Emnet er tilrettelagt for deltakere både fra offentlig og privat sektor.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • avansert kunnskap om prosessledelse, og hva det vil si å lede prosesser enkeltvis og samlet
    • avansert kunnskap om prosesstankegangen i relaterte tilnærminger som Lean, kvalitetsledelse og digitalisering.
    • avansert kunnskap om tilgjengelige metoder og teknikker, og hvordan de kan utnyttes

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • arbeide selvstendig med praktisk problemløsning basert på fagområdets teorier, metoder og teknikker
    • sette seg inn i en organisasjons prosesser, og enkelt kartlegge, modellere og analysere disse ved bruk av aktuelle teknikker og verktøy
    • gi råd til organisasjoner som er i gang med eller planlegger å innføre prosessledelse

    Kompetanse

    Kandidaten kan

    • ta initiativet til, og lede avanserte prosessutviklingsprosjekter
    • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig med en terminologi som er relevant innen fagområdet
    • drøfte faglige problemstillinger med personer på ulike organisatoriske nivå og eksterne aktører som bedriften samarbeider med
  • Fagtema for emnet

    Fagtema for emnet

    • Prosessperspektivet som ledelse og styringsfilosofi
    • Prosess som styringsobjekt
    • Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte virksomheter
    • Metoder for prosessforbedring
    • Ledelse av prosessutviklingsprosjekter
    • Enkle teknikker og PC-verktøy for prosessmodellering og analyse
    • Lean og kvalitetsledelse
    • Digitalisering av prosesser
    • Virksomhetsarkitektur
    • Status på forskning innen feltet
    • Digital sikkerhet
    • Sammenhengen mellom teknologi, organisasjon og ledelse vil være et gjennomgående tema.
  • Pedagogisk modell

    Pedagogisk modell

    Erfaringslæring og bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen, der det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til og anvendes i egen organisasjon.

    Emnet er praktisk orientert, med stort innslag av øvelser. Studentene jobber med praktiske oppgaver på PC, og et selvstendig prosjektarbeid med utgangspunkt i egen virksomhet gjennom hele emnet.

    Det legges opp til aktiv bruk av diskusjon og refleksjon over egne erfaringer i lys av nyervervet innsikt og læring, både individuelt og i grupper. 

  • Vurdering

    Vurdering

    Studenten blir evaluert ved skriftlig, individuell prosjektoppgave, som skal innleveres etter emnet. I prosjektoppgaven skal studenten benytte fagets teorier, verktøy og teknikker i egen virksomhet og gjennomføre et reelt prosessforbedringsprosjekt, hvor en reell prosess skal kartlegges, analyseres og forbedres.

    I prosjektarbeidet skal studenten benytte fagets teorier og modeller i egen virksomhet. Prosjektoppgaven er individuell, men der det er flere studenter fra samme virksomhet, kan gruppearbeid vurderes.