Faglig innhold
Mål, læringsutbytte, vurderingsform og organisering av emnet.
-
Mål og innhold
Mål og innhold
Målet med emnet er å gi studentene kunnskap hva som kjennetegner prosesstankegangen og prosessorientert ledelse.
Studentene skal videre lære:
a) hvordan prosesser kan ledes slik at de oppfyller organisasjonens og kundenes/brukernes krav og forventninger
b) hvordan prosesser kan kartlegges og beskrives ved hjelp av grafiske prosessmodeller
c) metoder og analytiske ferdigheter for å analysere og forbedre prosessers ytelse og resultater gjennom et prosessutviklingsprosjekt.
Emnet gir også innsikt i prosessrelaterte tilnærminger som brukes av mange virksomheter, slik som kvalitetsledelse og Lean. I emnet behandles også betydningen av prosesstenkning i forbindelse med digitalisering.
Alle tema blir behandlet fra et ledelsesperspektiv. Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte organisasjoner er gjennomgående temaer.
-
Fagtema for emnet
Fagtema for emnet
- Prosessperspektivet som ledelse og styringsfilosofi
- Prosess som styringsobjekt
- Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte virksomheter
- Metoder for prosessforbedring
- Ledelse av prosessutviklingsprosjekter
- Enkle teknikker og PC-verktøy for prosessmodellering og analyse
- Lean og kvalitetsledelse
- Digitalisering av prosesser
- Virksomhetsarkitektur
- Status på forskning innen feltet
- Digital sikkerhet
- Sammenhengen mellom teknologi, organisasjon og ledelse vil være et gjennomgående tema.
-
Målgruppe
Målgruppe
Ledere, prosjektledere, kvalitetsledere, prosesseiere eller nøkkelpersoner i virksomheter som jobber med, eller i større grad ønsker å jobbe i henhold til prosessorientert tankegang.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
-
avansert kunnskap om prosessledelse, og hva det vil si å lede prosesser enkeltvis og samlet
-
avansert kunnskap om prosesstankegangen i relaterte tilnærminger som Lean, kvalitetsledelse og digitalisering
-
avansert kunnskap om tilgjengelige metoder og teknikker, og hvordan de kan utnyttes
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
arbeide selvstendig med praktisk problemløsning basert på fagområdets teorier, metoder og teknikker
-
sette seg inn i en organisasjons prosesser, og enkelt kartlegge, modellere og analysere disse ved bruk av aktuelle teknikker og verktøy
-
gi råd til organisasjoner som er i gang med eller planlegger å innføre prosessledelse
Kompetanse
Kandidaten kan
-
ta initiativet til, og lede avanserte prosessutviklingsprosjekter
-
formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig med en terminologi som er relevant innen fagområdet
-
drøfte faglige problemstillinger med personer på ulike organisatoriske nivå og eksterne aktører som bedriften samarbeider med
-
-
Undervisningsformer og læringsaktiviteter
Undervisningsformer og læringsaktiviteter
Erfaringslæring og bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen, der det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til og anvendes i egen organisasjon. Det legges opp til aktiv bruk av diskusjon og refleksjon over egne erfaringer i lys av nyervervet innsikt og læring, både individuelt og i grupper. For enkelte tema vil vi invitere eksterne gjesteforelesere for å belyse tema med bakgrunn i sine perspektiver og erfaringer.
-
Vurderingsordning
Vurderingsordning
Studenten blir evaluert ved skriftlig, individuell prosjektoppgave, som skal innleveres etter siste samling. Det blir anledning til å arbeide med prosjektoppgaven mellom og på samlingene. I prosjektarbeidet skal studenten benytte fagets teorier og modeller i egen virksomhet.
Prosjektoppgaven er individuell, men der det er flere studenter fra samme virksomhet, kan gruppearbeid vurderes.
Vurderingsordning
Omfang
Vurderingsform
Vurdering
Individuell/
gruppeProsjektoppgave
Teller 100 %
Skriftlig
Bestått/ikke bestått
Individuell