Faglig innhold
-
Mål for emnet
Mål for emnet
Målet med emnet er å gi studentene kunnskap hva som kjennetegner prosesstankegangen og prosessorientert ledelse. Studentene skal videre lære a) hvordan prosesser kan ledes slik at de oppfyller organisasjonens og kundenes/brukernes krav og forventninger, b) hvordan prosesser kan kartlegges og beskrives ved hjelp av grafiske prosessmodeller, og c) metoder og analytiske ferdigheter for å analysere og forbedre prosessers ytelse og resultater gjennom et prosessutviklingsprosjekt.
Emnet vil også gi innsikt i prosessrelaterte tilnærminger som brukes av mange virksomheter, slik som kvalitetsledelse og Lean. I emnet behandles også betydningen av prosesstenkning i forbindelse med digitalisering.
Alle fagtema blir behandlet fra et ledelsesperspektiv. Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte organisasjoner vil være et gjennomgående tema.
-
Målgruppe
Målgruppe
Dette er et emne for deg som er leder, prosjektleder kvalitetsleder, prosesseier eller nøkkelperson i virksomheter som jobber med, eller i større grad ønsker å jobbe i henhold til prosessorientert tankegang.
Emnet er tilrettelagt for deltakere både fra offentlig og privat sektor.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- avansert kunnskap om prosessledelse, og hva det vil si å lede prosesser enkeltvis og samlet
- avansert kunnskap om prosesstankegangen i relaterte tilnærminger som Lean, kvalitetsledelse og digitalisering.
- avansert kunnskap om tilgjengelige metoder og teknikker, og hvordan de kan utnyttes
Ferdigheter
Kandidaten kan
- arbeide selvstendig med praktisk problemløsning basert på fagområdets teorier, metoder og teknikker
- sette seg inn i en organisasjons prosesser, og enkelt kartlegge, modellere og analysere disse ved bruk av aktuelle teknikker og verktøy
- gi råd til organisasjoner som er i gang med eller planlegger å innføre prosessledelse
Kompetanse
Kandidaten kan
- ta initiativet til, og lede avanserte prosessutviklingsprosjekter
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig med en terminologi som er relevant innen fagområdet
- drøfte faglige problemstillinger med personer på ulike organisatoriske nivå og eksterne aktører som bedriften samarbeider med
-
Fagtema for emnet
Fagtema for emnet
- Prosessperspektivet som ledelse og styringsfilosofi
- Prosess som styringsobjekt
- Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte virksomheter
- Metoder for prosessforbedring
- Ledelse av prosessutviklingsprosjekter
- Enkle teknikker og PC-verktøy for prosessmodellering og analyse
- Lean og kvalitetsledelse
- Digitalisering av prosesser
- Virksomhetsarkitektur
- Status på forskning innen feltet
- Digital sikkerhet
- Sammenhengen mellom teknologi, organisasjon og ledelse vil være et gjennomgående tema.
-
Pedagogisk modell
Pedagogisk modell
Erfaringslæring og bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen, der det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til og anvendes i egen organisasjon.
Emnet er praktisk orientert, med stort innslag av øvelser. Studentene jobber med praktiske oppgaver på PC, og et selvstendig prosjektarbeid med utgangspunkt i egen virksomhet gjennom hele emnet.
Det legges opp til aktiv bruk av diskusjon og refleksjon over egne erfaringer i lys av nyervervet innsikt og læring, både individuelt og i grupper.
-
Vurdering
Vurdering
Studenten blir evaluert ved skriftlig, individuell prosjektoppgave, som skal innleveres etter emnet. I prosjektoppgaven skal studenten benytte fagets teorier, verktøy og teknikker i egen virksomhet og gjennomføre et reelt prosessforbedringsprosjekt, hvor en reell prosess skal kartlegges, analyseres og forbedres.
I prosjektarbeidet skal studenten benytte fagets teorier og modeller i egen virksomhet. Prosjektoppgaven er individuell, men der det er flere studenter fra samme virksomhet, kan gruppearbeid vurderes.