Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og organisering av emnet.

  • Mål og innhold

    Mål og innhold

    Målet med emnet er å gi studentene kunnskap hva som kjennetegner prosesstankegangen og prosessorientert ledelse.

     

    Studentene skal videre lære:

    a) hvordan prosesser kan ledes slik at de oppfyller organisasjonens og kundenes/brukernes krav og forventninger

    b) hvordan prosesser kan kartlegges og beskrives ved hjelp av grafiske prosessmodeller

    c) metoder og analytiske ferdigheter for å analysere og forbedre prosessers ytelse og resultater gjennom et prosessutviklingsprosjekt.

     

    Emnet gir også innsikt i prosessrelaterte tilnærminger som brukes av mange virksomheter, slik som kvalitetsledelse og Lean. I emnet behandles også betydningen av prosesstenkning i forbindelse med digitalisering.

     

    Alle tema blir behandlet fra et ledelsesperspektiv. Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte organisasjoner er gjennomgående temaer.

  • Fagtema for emnet

    Fagtema for emnet

    • Prosessperspektivet som ledelse og styringsfilosofi
    • Prosess som styringsobjekt
    • Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte virksomheter
    • Metoder for prosessforbedring
    • Ledelse av prosessutviklingsprosjekter
    • Enkle teknikker og PC-verktøy for prosessmodellering og analyse
    • Lean og kvalitetsledelse
    • Digitalisering av prosesser
    • Virksomhetsarkitektur
    • Status på forskning innen feltet
    • Digital sikkerhet
    • Sammenhengen mellom teknologi, organisasjon og ledelse vil være et gjennomgående tema.
  • Målgruppe

    Målgruppe

    Ledere, prosjektledere, kvalitetsledere, prosesseiere eller nøkkelpersoner i virksomheter som jobber med, eller i større grad ønsker å jobbe i henhold til prosessorientert tankegang.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Kandidaten har 

    • avansert kunnskap om prosessledelse, og hva det vil si å lede prosesser enkeltvis og samlet 

    • avansert kunnskap om prosesstankegangen i relaterte tilnærminger som Lean, kvalitetsledelse og digitalisering

    • avansert kunnskap om tilgjengelige metoder og teknikker, og hvordan de kan utnyttes 

     

    Ferdigheter 

    Kandidaten kan 

    • arbeide selvstendig med praktisk problemløsning basert på fagområdets teorier, metoder og teknikker 

    • sette seg inn i en organisasjons prosesser, og enkelt kartlegge, modellere og analysere disse ved bruk av aktuelle teknikker og verktøy 

    • gi råd til organisasjoner som er i gang med eller planlegger å innføre prosessledelse 

     

    Kompetanse 

    Kandidaten kan 

    • ta initiativet til, og lede avanserte prosessutviklingsprosjekter 

    • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig med en terminologi som er relevant innen fagområdet 

    • drøfte faglige problemstillinger med personer på ulike organisatoriske nivå og eksterne aktører som bedriften samarbeider med

  • Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Erfaringslæring og bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen, der det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til og anvendes i egen organisasjon. Det legges opp til aktiv bruk av diskusjon og refleksjon over egne erfaringer i lys av nyervervet innsikt og læring, både individuelt og i grupper. For enkelte tema vil vi invitere eksterne gjesteforelesere for å belyse tema med bakgrunn i sine perspektiver og erfaringer.

  • Vurderingsordning

    Vurderingsordning

    Studenten blir evaluert ved skriftlig, individuell prosjektoppgave, som skal innleveres etter siste samling. Det blir anledning til å arbeide med prosjektoppgaven mellom og på samlingene. I prosjektarbeidet skal studenten benytte fagets teorier og modeller i egen virksomhet.

    Prosjektoppgaven er individuell, men der det er flere studenter fra samme virksomhet, kan gruppearbeid vurderes.

    Vurderingsordning

     

    Omfang

    Vurderingsform

    Vurdering

    Individuell/
    gruppe

    Prosjektoppgave

    Teller 100 %

    Skriftlig

    Bestått/ikke bestått

    Individuell