Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og moduler for studiet Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager.

  • Mål og innhold

    Mål og innhold

    Emnet leveres av Norges Handelshøyskole (NHH) i samarbeid med Administrativt Forskningsfond (AFF) og er på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

     

    Emnet tar utgangspunkt i de utfordringene styrere i norske barnehager står overfor, spesielt representerer implementeringen av Rammeplanen for barnehagen (2017), sammen med Barnehageloven, sentrale føringer for studiet. Ledelse skal utøves i spenningen mellom forventninger og krav fra barn, medarbeidere med høy kompetanse, eiere med store krav til fornyelse og kvalitet, samt egne verdier.

     

    I emne vil kravene fra hver av disse gruppene av aktører bli belys samlet og hver for seg. Vi vil videre drøfte hvordan kravene og forventningene kan møtes og hvilke avveininger som kan eller bør foretas. Som pedagogisk samfunnsinstitusjon må barnehagen være i endring og utvikling. Lederutdanning for styrere er viktig for den videre utviklingen av barnehagene.

     

    Emnet skal gi studentene: 

    • økt teoretisk kunnskap om ledelse. Gjennom forelesninger over et bredt spekter av ledelsesmessige temaer blir studentene presentert for aktuell ledelsesteori og -litteratur.  

    • ledelsesmessige ferdigheter. Studiet er en treningsarena hvor studentene skal utprøve teoriene og verktøyene som blir presentert. AFF er ansvarlig for utvikling av lederferdigheter.   

    • mer avklart forhold til ledelse, gjennom økte kunnskaper og ferdigheter, samt økt selvinnsikt til hva ledelse angår. Studentene gis mulighet til å reflektere over og utvikle egne verdier og holdninger som ledere, og bli bevisst hvordan de som barnehagestyrere spiller viktige roller som kulturelle arkitekter i barnehagen og i forhold til barnas utvikling. 

     

    Emnet skal gi studentene en bred kompetanseplattform for å arbeide som styrere og ledere i barnehagesektoren.

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Emnet er rettet mot styrere i barnehager, både kommunal og privat sektor, og er åpen for både nytilsatte og andre som mangler slik utdanning.

    Styrere har førsteprioritet til studieplass, men assisterende styrere tilbys plass ved ledig kapasitet. Med assisterende styrer menes her den som fungerer i styrers sted, og som ivaretar styrers lederoppgaver i barnehagen ved styrers fravær.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap 

    • inngående kunnskap om og forståelse for ulike organisasjonsformer og viktige forhold til ulike aktører i barnehagens omgivelser, samt hva som særpreget barnehagesektoren i et organisasjonsperspektiv.  

    • inngående kunnskap om ledelse og endringsarbeid i barnehagen.  

    • avansert kunnskap om nyere læringsteori og teorier om barns utvikling, tilknytning og medvirkning. Dette skal kunne settes i sammenheng med barnehagens samfunnsoppdrag, herunder Rammeplanen, Barnehageloven og forskrifter, samt ulike verktøy for å utvikle og evaluere barnehagens kvalitet. 

    • inngående kunnskap om og innsikt i hvilke spesielle utfordringer kulturell endring innebærer i forbindelse med utviklingen barnehagesektoren er inne i generelt, og styreres rolle og betydning i denne prosessen spesielt. 

    • kunnskap om økonomistyring i sammenheng med andre styringsparametere, som for eksempel bruker- og medarbeidertilfredshet.  

    Ferdigheter 

    • analysere og bearbeide organisasjonskulturer, spesielt med vekt på modellen for konkurrerende verdier. 

    • analysere hvordan gruppedynamikk, konflikter og kommunikasjon har betydning for samhandling, utvikling og måloppnåelse i barnehager, og kunne anvende verktøy for å håndtere dette i praksis. 

    • bruke måling og evaluering av kvantitative data som innfallsvinkel til strategisk organisasjonsutvikling, styring og budsjettering innenfor barnehager. 

    • anvende relevante modeller for endringsledelse og utviklingsprosesser, tilpasset de utfordringene barnehager og egen organisasjon står overfor. 

     

    Generell kompetanse 

    • anvende kunnskap og bevissthet om egne personlige forutsetninger for ledelse, eget autoritetsgrunnlag og egen lederrolle, og kan anvende denne innsikten for å understøtte og utvikle egen ledelsespraksis.  

    • bidra til nytenkning, omstilling og innovasjonsprosesser for å skape bærekraftige organisasjoner. 

    • bruke teoretiske modeller og verktøy analytisk på praktiske problemstillinger i barnehager 

    • kommunisere og diskutere faglige problemstillinger og analyser både med medarbeidere og andre aktører barnehager samhandler med.

  • Programoversikt

    Programoversikt

    • Introduksjonssamling: Perspektiver på ledelse og lederutdanning
    • Særtrekk ved barnehagen som organisasjon
    • Barnehagens formål og oppgaver: Lederrollen i en barnehagekontekst
    • Kultur og verdier: Relasjon til barn og foreldre
    • Økonomi, styring og utvikling i en barnehagekontekst
    • Makt og legitimitet
    • Endring og omstilling av barnehager
    • Barnehageledelse i et profesjonsperspektiv
    • Presentasjon av gruppeoppgave
  • Organisering av emnet

    Organisering av emnet

    Emnet er lagt opp som et samlingsbasert deltidsstudium over tre semester. Emnet består av åtte studiesamlinger på tre dager samt en avsluttende dag med presentasjon og diskusjon av prosjektoppgaven, totalt 25 samlingsdager.

  • Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Samlingene består i hovedsak av samlinger med to dager med forelesninger, samt en dag med ferdighetstrening som ledes av erfarne konsulenter fra AFF/NHH. Studentene skal jobbe med et utviklingsprosjekt fra egen barnehage el. lederhverdag. I tillegg jobber studentene i grupper der de skriver en prosjektoppgave der de anvender teori på egen praksis. Forelesningene blir også lagt opp med mye bruk av diskusjon og refleksjon over egen fagutøvelse.

    Det vil videre stilles krav til obligatorisk deltakelse.

  • Vurderingsordning

    Vurderingsordning

    Studenten blir vurdert på to måter: en prosjektoppgave der studentene samarbeider i grupper på 3-4 studenter, og et individuelt utviklingsprosjekt. Utviklingsprosjektet har to arbeidskrav underveis; en prosjektskisse og en muntlig presentasjon.

    Vurderingsordning

     

    Omfang

    Vurderingsform

    Vurdering

    Individuell/
    gruppe

    Prosjektoppgave

    Teller 50 %

    Skriftlig

    Bestått/
    ikke bestått

    Gruppe

    Utviklingsprosjekt

     

    Teller 50 %

    Skriftlig

    Bestått/
    ikke bestått

    Individuell

    Bestått emne forutsetter at alle vurderinger er bestått.