Faglig innhold
Mål, læringsutbytte, vurderingsform og organisering av emnet.
-
Mål og innhold
Mål og innhold
Emnet skal gi studentene
- innsikt, kunnskap og ferdigheter for å utforske, utfordre og utvikle eget lederskap i møte med økt kompleksitet, tvetydighet og omstillingskrav.
- anledning til å fordype seg i forskningsbasert teori og utforske hvordan dette kan anvendes i egen lederhverdag.
- praksisnær tilnærming i læringen og ha stort fokus på aktiv læring gjennom interaksjon, refleksjon og utprøving av ferdigheter i konkrete case og praktiske øvelser.
Fagtema for emnet
- Mitt lederskap
- Ledelse: Fenomen og kontekst
- Ledelse: Mål og mening
- Ledelse: Samspill og konflikt
- Ledelse i bevegelse
- Ledelse av grupper og team
- Mobilisering for neste steg
-
Fagtema for emnet
Fagtema for emnet
Mitt lederskap
Utforsker det individuelle lederskapet og den personlige lederplattformen. Sentrale dimensjoner vil være knyttet til hvem en er som leder, hva som er viktig for den enkelte som leder og hvem en vil være som leder. Fagtemaet vil ha fokus på økt selvinnsikt gjennom bevisstgjøring, selvforståelse og rolleforståelse.Ledelse: Fenomen og kontekst
Ledelse som fenomen både i en historisk-, nåtids- og fremtidskontekst. Utgangspunktet er et ledelsesteoretisk perspektiv med vekt på historisk utvikling, ledelse i dagens organisasjoner og drivkrefter/trender innenfor ledelse forskningen og praksisfeltet. Sentrale emner er autoritetsgrunnlaget, leders handlingsrom, ulike lederstiler samt muligheter og dilemmaer ved ledelse og lederrollen. Organisasjonen som kontekst for ledelse belyses gjennom fenomenet organisasjonsidentitet.Ledelse: Mål og mening
Belyser dimensjoner knyttet til å sette mål og skape mening. Sentrale emner er hvordan motivere kunnskapsmedarbeidere og hvordan sette mål for å utvikle prestasjoner i egen virksomhet. I tillegg utforskes hvordan verdier og tankemønster viser vei i håndtering av motstridende krav i lederrollen.Ledelse: Samspill og konflikt
Belyser konflikt og samspill i organisasjoner. Sentrale emner er konflikthåndtering, ulike konfliktstiler, sosial kapital, tillit og samspill.Ledelse i bevegelse
Utforsker ledelse av omstilling og innovasjon. Sentrale emner er lederens rolle som endringsleder og innovatør i omstilling, innovasjon og kriser. Tematikken belyses både i en organisatorisk og global kontekst.Ledelse av grupper og team
Utdyper ledelse av team og ledergrupper, utfordringer og muligheter som ligger i team og gruppearbeid. Sentrale emner er oppstartsfasen, kreativitet, inn- og utgrupper, fenomener i grupper samt utfordringer og forutsetninger for lærende og effektive ledergrupper.Mobilisering for neste steg
En verden i stadig endring krever at en evner å utvikle og fornye sitt lederskap kontinuerlig. Sentrale emner er leders evne til læring og utvikling i rollen, samt leders handlingsrom. -
Målgruppen
Målgruppen
Ledere og nøkkelpersoner i private og offentlige organisasjoner som ønsker å utforske, utfordre og utvikle sitt lederskap.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- Har avansert kunnskap i sentrale teoribidrag innenfor ledelse, ledelse av grupper og team, samspill- og konflikthåndtering og ledelse av endring og innovasjon.
- Har inngående kunnskap om hvordan utøve ledelse i deres respektive organisasjoner, nettverk og i samspill med andre interessenter og samarbeidspartnere.
- Har avansert kunnskap i hvordan en kan utvikle seg selv i lederrollen samt lede samspill i grupper/team og håndtere samspill og ledelse mellom enheter i egen organisasjon og nettverk.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- Kan analysere og forholde kritisk til informasjon og prosess komme frem til utviklings- og endringstiltak i egen lederrolle, team/gruppe, og organisasjoner.
- Kan bruke relevante ledelsestilnærminger og ledelsesverktøy for å veilede, støtte og utfordre medarbeiderne og kollegaer, og lede utviklings- og endringsprosesser i organisasjoner.
- Kan analysere hvordan gruppedynamikk, konflikter og kommunikasjon har betydning for samhandling, utvikling og måloppnåelse i organisasjoner, og kunne håndtere dette i praksis.
Kompetanse
Kandidaten kan
- Kan analysere og forholde kritisk til egen ledelsespraksis og hvordan en kan videreutvikle denne.
- Kan anvende og kommunisere teoretiske modeller og verktøy analytisk på praktiske problemstillinger og derved bidra til ledelse og samspill i og mellom ulike enheter.
Kan utarbeide og formidle et omfattende selvstendig arbeid skriftlig med et språk og en terminologi som er relevant innenfor fagområdet.
-
Undervisningsformer og læringsaktiviteter
Undervisningsformer og læringsaktiviteter
Samlingen består av case, øvelser, diskusjon og refleksjon over egne erfaringer i lys av nyervervet innsikt og læring, både individuelt, parvis og i grupper.
I emnet skal studentene arbeide individuelt med en gjennomgående refleksjonsoppgave og i gruppe med en caseoppgave.
I tillegg kommer læringsaktiviteter som studenten skal gjennomføre mellom studiesamlingene som vil være knyttet til utforskning av relevant tematikk og ny innsikt i egen organisasjon.
Personlig refleksjonslogg (digital) benyttes som læringsverktøy før, under og etter samlingene. Deltakerne reflekterer over hvordan ny kunnskap og ferdigheter kan anvendes i lederrollen og praktisk ledelse.
Indre prosjekt: Deltakerne etablerer et såkalt «indre prosjekt» som beskriver hvilke personlige lederferdigheter de vil styrke gjennom arbeidet på modulen.
Buddy coaching: Buddygruppen settes sammen av 3-4 deltakere. Målet er å ansvarlig gjøre, utfordre og støtte hverandres læring gjennom studiet. Det settes av tid til Buddy coaching samtaler på hver samling. Videre forventes det at buddyene møtes mellom samlingene for sparring og refleksjon med utgangspunkt i punkt en, to og tre.
-
Vurderingsordning
Vurderingsordning
Studenten blir evaluert gjennom en individuell refleksjonsoppgave og en caseoppgave som løses i gruppe.
I arbeidet med den individuelle refleksjonsoppgaven skal studenten velge et utviklingsprosjekt fra egen jobbhverdag som skal ha særlig fokus gjennom studiet. Utviklingsprosjektet følges opp ved hjelp av ny kunnskap mellom hver samling og forankres hos nærmeste leder for å sikre støtte i utviklingsarbeidet. Arbeidet med refleksjonsoppgaven omfatter både refleksjon over ny innsikt inn mot eget utviklingstiltak og hvordan ny innsikt konkret er anvendt i egen ledelse.
Formålet med refleksjonsoppgaven skal øke studentens ferdigheter i anvendelse av kunnskap og skal belyse aktuelle problemstillinger fra studentens hverdag som ledere (med personal eller fagansvar) eller i deres utøvelse av ledelse (som prosjektledere eller ledere av programmer i egen organisasjon).
Refleksjonsoppgaven leveres etter samling syv.
Caseoppgaven introduseres på samling syv og gjennomføres i sin helhet på samling åtte. Studentene jobber i grupper, deler og skaper ny kollektiv kunnskap ved at gruppene presenterer innsikt, drøfter refleksjoner og spiller ut dilemmaer hvor ferdigheter fra emnet skal benyttes for å løse disse dilemmaene. Slik blir læring både knyttet til innsikt i teori og ferdigheter vurdert.
Vurderingsordning
Omfang
Vurderingsform
Vurdering
Individuell/
gruppeRefleksjonsoppgave
Teller 50 %
Skriftlig
Bestått/
ikke beståttIndividuell
Caseoppgave
Teller 50 %
Muntlig
Bestått/
ikke beståttGruppe
Bestått emne forutsetter at begge vurderinger er bestått.