Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og fagtema for studiet Ledelse av utviklings- og endringsarbeid.

  • Mål og innhold

    Mål og innhold

    Emnet skal bidra til konkret forbedring i barnehager og skolers arbeid med utviklings- og endringsarbeid. 

     

    Emnet skal gi lederne av barnehage og skole kompetanse som er nødvendig for å kunne: 

      1. identifisere utviklings- og endringsbehov 

      1. planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid 

      1. lede profesjonelt læringsfelleskap 

      1. evaluere utviklings- og endringsarbeid 

      1. analysere og utvikle organisasjons- og læringskultur 

      1. utvikle og lede nettverk

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Ledere i utdanningssektoren. En forutsetning for å kunne starte på emnet er at søker har avlagt 30 studiepoeng i ledelse på Den nasjonale rektorutdanning eller Styrerutdanningen. Søkere som har avlagt minimum 30 studiepoeng innenfor fagområdet ledelse ved andre akkrediterte institusjoner kan også søke opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene har etter fullført emne oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

     

    Kunnskap 

    kandidaten har

    • avansert kunnskap i sentrale teoribidrag innenfor endringsledelse, innovasjonsledelse og organisasjonslæring. 

    • inngående kunnskap om hvordan endrings- og innovasjonsprosesser kan initieres, ledes og evalueres i deres respektive organisasjoner, nettverk og i samspill med kommunenivået/eiere. 

    • avansert kunnskap i hvordan utvikle kollektive prosesser og skape et profesjonelt læringsfellesskap og systemisk kompetanseutvikling. 

    • inngående kunnskap om hvordan analysere, utfordre og utvikle organisasjonens kultur. 

     

    Ferdigheter  

    kandidaten kan

    • analysere og forholde seg kritisk til relevant informasjon og data for å løse faglige problemer og komme frem til utviklings- og endringstiltak i organisasjoner og nettverk. 

    • bruke relevante ledelsesstiler og lederverktøy for å veilede, støtte og utfordre medarbeiderne, og lede utviklings- og endringsprosesser i organisasjoner. 

    • bruke relevante metoder for organisasjonsutviklingsprosesser tilpasset de utfordringene barnehage- og utdanningssektoren inkludert egen organisasjon står overfor. 

    • analysere hvordan utviklings og endringsprosesser i grupper og organisasjoner utspiller seg og håndtere ulike dilemmaer, konflikter og samhandlingsutfordringer for å sikre måloppnåelse. 

     

    Kompetanse 

    kandidaten kan

    • anvende innsikt i eget lederskap for å understøtte og utvikle egen ledelsespraksis. 

    • anvende teoretiske modeller og verktøy analytisk på praktiske problemstillinger i barnehage-, skole,-  og  utdanningssektoren og derved bidra til endring og innovasjonsprosesser. 

    • utarbeide og formidle et omfattende selvstendig arbeid skriftlig med et språk og en terminologi som er relevant innenfor fagområdet. 

    • kommunisere og diskutere faglige problemstillinger og analyser både med medarbeidere og andre aktører organisasjonen samhandler med.

  • Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Samlingene kombinerer forelesninger, oppgaveløsing, erfaringsutveksling og diskusjoner om ulike om ulike teoretiske fenomen, rammeverk og case individuelt og i mindre grupper. I emnet skal studentene arbeide individuelt med en gjennomgående prosjektoppgave. I tillegg kommer læringsaktiviteter som studenten skal gjennomføre mellom studiesamlingene som vil være knyttet til utforskning av relevant tematikk og ny innsikt i egen organisasjon. 

     

    • Personlig refleksjonslogg (digital): benyttes som læringsverktøy før, under og etter samlingene. Studentene får da anledning til å reflektere over hvordan ny kunnskap og ferdigheter kan anvendes i lederrollen og praktisk ledelse.  

    • Indre prosjekt: Studentene etablerer et såkalt indre prosjekt som beskriver hvilke personlige lederferdigheter skole og barnehageleder vil styrke gjennom arbeidet på emnet. 

    • Buddy coaching: På samling en introduseres Buddy coaching som metodikk, hvor studentene deles i grupper på personer to til fire personer. Målet er å ansvarliggjøre, utfordre og støtte hverandres læring gjennom studiet. Det settes av tid til Buddy coaching samtaler på hver samling. Videre forventes det at buddyene møtes mellom samlingene for sparring og refleksjon med utgangspunkt i punkt en, to og tre. I tillegg forventes det at buddyene deltar som observatør på to av hverandres respektive ledermøter.

  • Samling 1 og 2: Endringsverksted - leders rolle i endring og utviklingsprosesser

    Samling 1 og 2: Endringsverksted - leders rolle i endring og utviklingsprosesser

    Bakgrunn for samling en og to er ledernes rolle som endringsagent i et samfunn med stadig nye og voksende forventninger, høy endrings- og utviklingstakt, og nye kompetansebehov både i barnehage – og utdanningssektoren og i samfunnet som helhet.

    Samling en og to vil bli gjennomført som endringsverksteder. På endringsverkstedet jobber deltakerne med egne endringsprosjekter basert på gjennomgått teori og praktiske eksempler. Felles diskusjon og refleksjon sikrer læring på tvers og økt endringskapasitet i deres respektive organisasjoner og nettverk.

    I periodene mellom endringsverkstedene jobber deltakerne med praktisk gjennomføring av endringsprosjektene både i egen enhet sammen med øvrige ansatte og/eller endringsprosjekter som er en del av et større nettverk.

  • Samling 3: Innovasjonskapasitet, og lederens rolle som kulturell arkitekt

    Samling 3: Innovasjonskapasitet, og lederens rolle som kulturell arkitekt

    Samlingen belyser innovasjon, organisasjonslæring, kollektiv profesjonsutvikling, organisasjonskultur og lederens rolle som kulturell arkitekt. På samlingen vil lederne få styrket forståelse for hvorfor og hvordan innovasjon er viktig på mange nivåer i samfunnet, hvordan de kan stimulere til innovasjon i sin egen organisajon, og hvordan innovasjon ofte kan være produkt av samspill mellom en rekke aktører i ulike roller.

    Deltakerne vil også få lære mer om sentrale utfordringer knyttet til innovasjoner, eksempelvis hvordan beslutninger ofte må tas på begrenset faktagrunnlag ved nye innovative løsninger og hvordan ledere må forstå risikobildet tilhørende innovasjonsprosesser. Videre belyses ledelse av organisasjonslæring og kollektiv profesjonsutvikling – viktige forutsetninger for å lykkes med utviklingsarbeid i egne organisasjoner og sine respektive ledergrupper.

    I tillegg tematiseres betydning av organisasjonskultur og deltakerens rolle som kulturell arkitekt i utvikling av en strategisk relevant kultur som understøtter de behov for utvikling og endringsarbeid som man står ovenfor som leder. Herunder vil deltakerne anvende kartleggingsverktøy for analyse og utvikling av organisasjonskulturen i egen barnehage og skole.

  • Samling 4: Workshop med AFF - praksis for endring

    Samling 4: Workshop med AFF - praksis for endring

    På den siste samlingen vil deltakerne arbeide med å designe og gjennomføre endringsprosesser.

    Formålet er å få erfaring med ulike design for å utvikle forståelse og ferdigheter som sikrer felles forståelse for bakgrunn og innhold i utviklings- og endringsarbeid. Særlig vektlegges hvordan man sikrer forankring og aksept for atferdsendringer hos egne medarbeidere og prosjektdeltakere i nettverksorganisasjoner.

    Deltakerne vil arbeide med øvelser som øker bevissthet og innsikt om, og gir praktisk trening i, hvordan en kan sikre initiering og gjennomføring av utviklings- og endringstiltak med vekt på å utvikle kollektive læringsprosesser og et profesjonelt læringsfellesskap. Sentrale elementer vil være hvordan en leder diskusjoner, håndterer uenighet, tar andres perspektiver og når frem til enighet.

    Samlingen oppsummerer de viktigste læringsdimensjonene i modulen og sikrer sammenheng mellom tilegnelse av kunnskap, ferdigheter og holdninger.

  • Vurderingsordning

    Vurderingsordning

    Studenten blir evaluert skriftlig med en individuell caseoppgave og en individuell refleksjonsoppgave.

     

    Refleksjonsoppgave:Studenten og nærmeste leder velger et utviklingstiltak som skal ha særlig fokus gjennom emnet. Arbeidet med refleksjonsoppgaven omfatter både refleksjon over ny innsikt inn mot eget utviklingstiltak og hvordan ny innsikt konkret er anvendt i egen lederrolle. Formålet med refleksjonsoppgaven er å øke studentens ferdigheter i anvendelse av kunnskap og skal belyse aktuelle problemstillinger fra studentens hverdag som ledere. Refleksjonsoppgaven leveres inn etter samling fire.

     

    Caseoppgave: Etter samling fire utdeles en caseoppgave som skal besvare innen 14 dager. Forventet tidsbruk totalt 12 timer. 

     

    Vurderingsordning

     

    Omfang 

    Vurderingsform 

    Vurdering 

    Individuell/
    gruppe
     

    Caseoppgave 

    Teller 50% 

    Skriftlig 

    Bestått/ikke bestått 

    Individuell 

    Refleksjonsoppgave 

    Teller 50% 

    Skriftlig 

    Bestått/ikke bestått 

    Individuell 

    Bestått emne forutsetter at begge vurderinger er bestått.