Faglig innhold
Mål, læringsutbytte, vurderingsform og organisering av emnet.
-
Mål og innhold
Mål og innhold
Emnet tar utgangspunkt i de omstillingsutfordringer organisasjoner i både privat og offentlig sektor står overfor for å tilpasse seg turbulente omgivelser. Sentrale utviklingstrekk og drivkrefter er endringer i teknologi, endret kunde/brukeratferd- og preferanser, økt digitalisering og automatisering, fremvekst av nye forretningsmodeller og generelle makrobetingelser som endret oljepris, globalisering og økonomiske sjokk.
Emnet vil ha en helhetlig tilnærming og integrere ulike fagområder innfor samfunnsøkonomi, strategi, økonomisk organisasjonsteori, innovasjon og ledelse.
Emnet skal gi studentene
- innsikt i teorier og perspektiver som belyser viktige drivkrefter bak omstilling og innovasjon.
- innsikt, kunnskap og ferdigheter i å anvende faglige modeller og perspektiver til analytisk og praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid.
- anledning til å fordype seg i forskningsbasert teori innenfor innovasjon og omstilling og utforske hvordan innsikten kan anvendes strategisk, organisatorisk og ledelsesmessig.
-
Målgruppe
Målgruppe
Emnet henvender seg til ledere og nøkkelpersoner i private og offentlige virksomheter.
Det er en sentral ambisjon i studiet at studentene skal være sammensatt på tvers av sektorer og bransjer, og at dette mangfoldet skal bidra til å skape en konstruktiv læringsdynamikk som øker kvaliteten på læringsutbytte for deltakerne. Dette skal realiseres gjennom at studentene skal kunne dele kunnskap og erfaringer på tvers av bransjer, sektorer og fag, og ved denne «speilingen» kunne utfordre hverandre, organisasjonenes oppfatninger og praksis, og på denne måten oppnå læring og utvikling.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- avansert kunnskap om hvordan eksterne rammebetingelser og sentrale utviklingstrekk påvirker bransjen/sektoren, og hvordan effektiv tilpasning til eksterne drivkrefter for endring påvirker organisasjoners utvikling, konkurranseevne og overlevelse.
- inngående kunnskap om innovasjon som fenomen og nye forretningsmodeller, og hvordan denne kan utnyttes kommersielt, styrke konkurranseevnen og bidra til økt verdiskaping og kvalitetsforbedring innen offentlig tjenesteyting.
- avansert og oppdatert kunnskap om hvordan forhold i organisasjonen som organisasjonsstruktur og kultur kan representere utfordringer for omstilling og innovasjon, og hvordan disse kan imøtekommes for å legge til rette for og skape utvikling og vekst.
- forskningsbasert kunnskap om hvordan endrings- og innovasjonsprosesser kan initieres, ledes og evalueres i ulike typer organisasjoner.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- finne og analysere relevant informasjon og data i virksomhetens omgivelser og blant kunder/brukere som påvirker dens verdiskapning og konkurranseevne, og anvende innsikten til å skape effektiv tilpasning, utvikling og vekst.
- initiere og gjennomføre innovasjonsprosesser- og prosjekter i egen virksomhet, og verktøy for å omsette og utnytte dette kommersielt, og for å øke kvaliteten og effektiviteten i offentlig tjenesteyting.
- anvende analysere og påvirke organisasjonens struktur og kultur, gjennom å anvende modeller for organisasjonsutvikling og organisering.
- initiere, planlegge og lede omstilling i form av endringsprosesser og praktiske utviklingstiltak.
Kompetanse
Kandidaten kan
- anvende verktøy som introduseres i programmets ulike deler og forstår sammenhenger mellom disse, slik at kunnskapene og ferdighetene også får verdi på nye, men relaterte, problemstillinger.
- bruke teoretiske modeller og verktøy analytisk på praktiske problemstillinger i deres respektive virksomheter.
- diskutere faglige problemstillinger og analyser både med medarbeidere og andre aktører de samhandler med.
- bidra aktivt og ta ansvar for nytenkning og innovasjonsprosesser i egen virksomhet, og kunne være en ressursperson på området overfor kunder, samarbeidspartnere eller eiere.
-
Organisering av emnet
Organisering av emnet
Emnet er lagt opp som et samlingsbasert deltidsstudium og strekker seg over to semester. Modulen består av fire fagemner, totalt syv studiesamlinger. Det avvikles fire samlinger à tre dager for fagtema 1 og 2 og tre samlinger à tre dager for fagtema 3 og 4. I tillegg avvikles en dag for presentasjon av prosjektoppgaven. Totalt 22 samlingsdager.
I tillegg kommer læringsaktiviteter som studentene skal gjennomføre mellom studiesamlingene som vil være knyttet til utforskning av tematikk og ny innsikt sammen med kollega eller deltakere på studiet.
I studiet skal studentene arbeide i grupper med en gjennomgående prosjektoppgave som skal ta for seg et konkret og praktisk omstillings- og utviklingsarbeid eller prosjekt.
Hovedvekten av undervisningen finner sted i Oslo. Men enkelte samlinger, eller deler av samlingene, vil kunne bli lagt til deltakernes organisasjoner.
Modulens fagtema
Fagtema 1: Rammebetingelser for omstilling og innovasjon
I dette fagtemaet belyses strategiske rammebetingelser og eksterne drivkrefter, og virksomhetens tilpasning ut fra både samfunnsøkonomiske, organisasjonsteoretiske og strategifaglige innfallsvinkler. Sentrale emner som utdypes er økonomiske makrofaktorer, teknologiutvikling, teorier om økonomiske sjokk og disrupsjon, utvikling av nye og bærekraftige forretningsmodeller og organisasjoners konkurranseevne- og fortrinn.
Fagtema 2: Innovasjon i praksis
I fagtemaet utforskes innovasjonsbegrepet- og prosesser, tjenesteinnovasjon, «Design Thinking» og kommersialisering av innovasjoner. Sentrale tema og innfallsvinkler er modeller som kan gi økt innsikt i og forståelse for hva som driver kundeopplevelser- og atferd, samt hvordan innovasjon kan anvendes for å utvikle og fornye forretningsmodeller og dermed bidra til økt verdiskapning og effektivitet.
Fagtema 3: Omstillingsdyktige og innovative organisasjoner
Her utdypes modeller og perspektiver på organisering og organisasjonskultur, for å belyse hvilke, ofte motstridende, hensyn organisasjoner må ta, og hvordan dette påvirker omstilling og innovasjonsprosesser. Fagtema vektlegger hvilke egenskaper og trekk som kjennetegner innovative kulturer, og kritiske faktorer og utfordringer for å utvikle organisasjoner som understøtter innovasjon, økt fleksibilitet og nytenkning.
Fagtema 4: Ledelse av omstilling og innovasjon
Belyser de utfordringer etablerte organisasjoner møter når de skal iverksette mer innovative strategier, eller bedre de interne forutsetningene for økt kreativitet, innovasjon og nytenkning. Sentrale modeller og teorier er nyere perspektiver på ledelse og ledelsesstiler, innovasjonsledelse, endringsledelse og endringskapasitet.
-
Undervisningsformer og læringsaktiviteter
Undervisningsformer og læringsaktiviteter
Den faglige og pedagogiske tilnærmingen skal til sammen skape relevans, dybdeforståelse og innsikt i sammenhenger mellom de tema som belyses, og hvordan disse påvirker organisasjoner på disse områdene.
En grunntanke i den pedagogiske tilnærmingen er at deltakerne skal bli kjent med relevant teori om de temaene som fokuseres, og deretter relatere dette til egne omstillings- og innovasjonsutfordringer. Dette vil bli ivaretatt ved at det aktuelle temaet introduseres i form av forelesninger. Felles for alle fagtema er at det vil bli benyttet en kritisk, konstruktiv og praktisk tilnærming med rom for å belyse fenomen og problemer fra ulike ståsted og perspektiver. Det legges videre opp til at studentene gjennom dialog og drøftinger integrerer teori og modeller med egen praksis ved en kritisk- kollektiv undersøkelse av både teori og praksis.
For å sikre kontinuitet i læringen er det obligatorisk frammøte på studiesamlingene og på studieturen. Dette sikrer at alle studentene får innsikt i alle sentrale problemstillinger og utfordringer som reises.
Det er en sentral forutsetning at studentene skal være sammensatt på tvers av sektorer og bransjer, og at dette mangfoldet skal bidra til å skape en konstruktiv læringsdynamikk som øker kvaliteten på læringsutbyttet.
-
Vurderingsordning
Vurderingsordning
Det avholdes to eksamener i løpet av studiet, en for fagtema 1 og 2, og en for fagtema 3 og 4.
Eksamensform er en caseoppgave, med gittproblemstilling, som skal besvares innen 14 dager. Forventet tidsbruk totalt 12 timer.
I tillegg skal studentene arbeide med en prosjektoppgave. Studentene deles i grupper på fire til seks studenter, og det gis faglig veiledning underveis i arbeidet. I prosjektoppgaven skal det trekkes inn problemstillinger fra studentenes virksomheter på tema knyttet til omstilling og innovasjon. Prosjektoppgaven leveres i slutten av studiet, og presenteres og forsvares i plenum. En prosjektoppgave skal være på totalt i størrelse 100-120 sider, avhengig av gruppestørrelse.
Studentene vil bli vurdert på følgende måte Emne
Omfang
Vurderingsform
Vurdering
Individuell/
gruppeEmne 1
Fagemne 1: Rammebetingelser for omstilling og innovasjon
Fagemne 2: Innovasjon i praksis
10 studiepoeng
Caceoppgave over 14 dager
Ordinær karakterskala, A-F
Individuell
Emne 2
Fagemne 3: Omstillingsdyktige og innovative organisasjoner
Fagemne 4:
Ledelse av omstilling og innovasjon
10 studiepoeng
Caceoppgave over 14 dager
Ordinær karakterskala, A-F
Individuell
Prosjektoppgave med praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid
10 studiepoeng
Prosjektoppgave med presentasjon
Bestått/
ikke beståttGruppeoppgave, 2-4 studenter, faglig veiledning