Faglig innhold
-
Mål for emnet
Mål for emnet
Målet med emnet er å gi deltakerne kunnskap om og ferdigheter i digitalisering.
Emnet gir en oversikt over teknologier og forretningsmodeller som driver denne utviklingen, og tar opp sentrale problemstillinger rundt digitalisering i ulike kontekster, illustrert med aktuelle eksempler.
-
Målgruppe
Målgruppe
Dette er et emne for deg som er leder, prosjektleder eller har en nøkkelrolle i virksomheter som står overfor utstrakt grad av digitalisering.
Emnet er tilrettelagt for deltakere både fra offentlig og privat sektor.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- avansert kunnskap om sentrale digitale teknologier og fenomener
- avansert kunnskap om hvilke forutsetninger som må være til stede for å lykkes med digitalisering
- inngående kunnskap om hva digitalisering innebærer for samfunnet, bedrifter, ansatte og privatpersoner
Ferdigheter
Kandidaten kan
- vurdere forretningspotensiale i aktuelle digitale teknologier
- analysere muligheter og konsekvenser ved digitalisering i konkrete situasjoner
- gi råd til organisasjoner som er i gang med eller planlegger digitaliseringstiltak
Kompetanse
Kandidaten kan
- ta initiativet til, og lede avanserte digitaliseringsprosjekter
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig med en terminologi som er relevant innen fagområdet
- drøfte faglige problemstillinger med personer på ulike organisatoriske nivå og eksterne aktører som bedriften samarbeider med
-
Fagtema for emnet
Fagtema for emnet
- Hva er digitisering, og hva er egentlig så spesielt med digital teknologi?
- Digitale teknologier og infrastrukturer
- Digitale plattformer og økosystemer
- Digitaliseringsprosjekter
- Digital innovasjon
- Digital transformasjon
- Digital ledelse og styring
- Digital forretningsstrategi
- Digitalt arbeidsliv
- Digital sikkerhet
Sammenhengen mellom teknologi, organisasjon og ledelse vil være et gjennomgående tema.
-
Pedagogisk modell
Pedagogisk modell
Erfaringslæring og bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen, der det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til og anvendes i egen organisasjon.
Det legges opp til aktiv bruk av diskusjon og refleksjon over egne erfaringer i lys av nyervervet innsikt og læring, både individuelt og i grupper.
-
Vurdering
Vurdering
Studenten blir evaluert ved skriftlig, individuell prosjektoppgave, som skal innleveres etter emnet. Det blir anledning til å arbeide med prosjektoppgaven mellom og på samlingene.
I prosjektarbeidet skal studenten benytte fagets teorier og modeller i egen virksomhet. Prosjektoppgaven er individuell, men der det er flere studenter fra samme virksomhet, kan gruppearbeid vurderes.