Faglig innhold

  • Mål for emnet

    Mål for emnet

    Målet med emnet er å gi deltakerne kunnskap om og ferdigheter i digitalisering.

    Emnet gir en oversikt over teknologier og forretningsmodeller som driver denne utviklingen, og tar opp sentrale problemstillinger rundt digitalisering i ulike kontekster, illustrert med aktuelle eksempler.

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Dette er et emne for deg som er leder, prosjektleder eller har en nøkkelrolle i virksomheter som står overfor utstrakt grad av digitalisering.

    Emnet er tilrettelagt for deltakere både fra offentlig og privat sektor.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • avansert kunnskap om sentrale digitale teknologier og fenomener
    • avansert kunnskap om hvilke forutsetninger som må være til stede for å lykkes med digitalisering
    • inngående kunnskap om hva digitalisering innebærer for samfunnet, bedrifter, ansatte og privatpersoner

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • vurdere forretningspotensiale i aktuelle digitale teknologier
    • analysere muligheter og konsekvenser ved digitalisering i konkrete situasjoner
    • gi råd til organisasjoner som er i gang med eller planlegger digitaliseringstiltak

    Kompetanse

    Kandidaten kan

    • ta initiativet til, og lede avanserte digitaliseringsprosjekter
    • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig med en terminologi som er relevant innen fagområdet
    • drøfte faglige problemstillinger med personer på ulike organisatoriske nivå og eksterne aktører som bedriften samarbeider med
  • Fagtema for emnet

    Fagtema for emnet

    • Hva er digitisering, og hva er egentlig så spesielt med digital teknologi?
    • Digitale teknologier og infrastrukturer
    • Digitale plattformer og økosystemer
    • Digitaliseringsprosjekter
    • Digital innovasjon
    • Digital transformasjon
    • Digital ledelse og styring
    • Digital forretningsstrategi
    • Digitalt arbeidsliv
    • Digital sikkerhet

    Sammenhengen mellom teknologi, organisasjon og ledelse vil være et gjennomgående tema.

  • Pedagogisk modell

    Pedagogisk modell

    Erfaringslæring og bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen, der det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til og anvendes i egen organisasjon.

    Det legges opp til aktiv bruk av diskusjon og refleksjon over egne erfaringer i lys av nyervervet innsikt og læring, både individuelt og i grupper. 

  • Vurdering

    Vurdering

    Studenten blir evaluert ved skriftlig, individuell prosjektoppgave, som skal innleveres etter emnet. Det blir anledning til å arbeide med prosjektoppgaven mellom og på samlingene.

    I prosjektarbeidet skal studenten benytte fagets teorier og modeller i egen virksomhet. Prosjektoppgaven er individuell, men der det er flere studenter fra samme virksomhet, kan gruppearbeid vurderes.