Faglig innhold
Mål, læringsutbytte, vurderingsform og organisering av emnet.
-
Mål og innhold
Mål og innhold
Digitalisering innebærer å endre eller utforme produkter, tjenester, arbeidsprosesser, eller forretningsmodeller ved hjelp av digital teknologi. Digital teknologi endrer hvordan bedrifter og offentlige organisasjoner skaper verdi, konkurrerer, samhandler og leverer produkter eller tjenester.
Digitalisering forutsetter nytenkning og omstilling, og har ofte store organisatoriske og ledelsesmessige konsekvenser. Ledere må forstå potensialet i digital teknologi, og ha innsikt i hvordan digitale løsninger utvikles og etableres. Ledere må også håndtere sentrale utfordringer, slik som digitale trusler og beskyttelse av personopplysninger.
Målet med emnet er å gi deltakerne kunnskap om og ferdigheter i digitalisering. Emnet gir en oversikt over teknologier og strategier som driver denne utviklingen, og tar opp sentrale problemstillinger for ledere knyttet til digitalisering i ulike kontekster, illustrert med aktuelle eksempler.
Fagtema for emnet
-
Digitalisering og ledelse
-
Digitale teknologier og infrastrukturer
-
Digitaliseringsprosjekter
-
Digitalisering og prosesser
-
Digitale plattformer og økosystemer
-
Digital sikkerhet
-
Digitalt personvern
-
Digital strategi
-
Digital transformasjon
-
Digital modenhet
-
Digital kompetanse
-
Digital arbeidsplass
-
Ansvarlig digitalisering
Sammenhengen mellom teknologi, organisasjon/prosess og ledelse vil være et gjennomgående tema. Studentene jobber med praktiske oppgaver, og et selvstendig prosjektarbeid med utgangspunkt i egen virksomhet gjennom hele studieløpet.
-
-
Målgruppe
Målgruppe
Ledere, digitaliseringsrådgivere, prosesseiere, prosjektledere, og andre nøkkelpersoner i virksomheter som står ovenfor utstrakt grad av digitalisering.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- avansert kunnskap om sentrale digitale teknologier og trender
-
avansert kunnskap om hvilke forutsetninger som må være til stede for å lykkes med digitalisering
-
inngående kunnskap om hva digitalisering innebærer for samfunnet, virksomheter, og ansatte
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
vurdere forretningspotensiale i aktuelle digitale teknologier
-
analysere muligheter og konsekvenser ved digitalisering i konkrete situasjoner
-
gi råd til organisasjoner som er i gang med eller planlegger digitaliseringstiltak
Kompetanse
Kandidaten kan
-
ta initiativet til, og lede avanserte digitaliseringsprosjekter
-
formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig med en terminologi som er relevant innen fagområdet
-
drøfte faglige problemstillinger med personer på ulike organisatoriske nivå og eksterne aktører som virksomheten samarbeider med
-
Undervisningsformer og læringsaktiviteter
Undervisningsformer og læringsaktiviteter
Erfaringslæring og bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen, der det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til og anvendes i egen organisasjon. Det legges opp til aktiv bruk av diskusjon og refleksjon over egne erfaringer i lys av nyervervet innsikt og læring, både individuelt og i grupper.
For enkelte tema vil vi invitere eksterne gjesteforelesere for å belyse tema med bakgrunn i sine perspektiver og erfaringer.
-
Vurderingsordning
Vurderingsordning
Studenten blir evaluert ved skriftlig, individuell prosjektoppgave, som skal innleveres etter siste samling. Det blir anledning til å arbeide med prosjektoppgaven mellom og på samlingene. I prosjektarbeidet skal studenten benytte fagets teorier og modeller i egen virksomhet.
Prosjektoppgaven er individuell, men der det er flere studenter fra samme virksomhet, kan gruppearbeid vurderes.
Vurderingsordning
Omfang
Vurderingsform
Vurdering
Individuell
/gruppeProsjektoppgave
Teller 100%
Skriftlig
Bestått/ikke bestått
Individuell