Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og organisering av emnet.

  • Mål og innhold

    Mål og innhold

    Digitalisering innebærer å endre eller utforme produkter, tjenester, arbeidsprosesser, eller forretningsmodeller ved hjelp av digital teknologi. Digital teknologi endrer hvordan bedrifter og offentlige organisasjoner skaper verdi, konkurrerer, samhandler og leverer produkter eller tjenester.

     

    Digitalisering forutsetter nytenkning og omstilling, og har ofte store organisatoriske og ledelsesmessige konsekvenser.  Ledere må forstå potensialet i digital teknologi, og ha innsikt i hvordan digitale løsninger utvikles og etableres. Ledere må også håndtere sentrale utfordringer, slik som digitale trusler og beskyttelse av personopplysninger.

     

    Målet med emnet er å gi deltakerne kunnskap om og ferdigheter i digitalisering. Emnet gir en oversikt over teknologier og strategier som driver denne utviklingen, og tar opp sentrale problemstillinger for ledere knyttet til digitalisering i ulike kontekster, illustrert med aktuelle eksempler. 

     

    Fagtema for emnet

    • Digitalisering og ledelse  

    • Digitale teknologier og infrastrukturer 

    • Digitaliseringsprosjekter 

    • Digitalisering og prosesser 

    • Digitale plattformer og økosystemer 

    • Digital sikkerhet 

    • Digitalt personvern 

    • Digital strategi 

    • Digital transformasjon 

    • Digital modenhet 

    • Digital kompetanse 

    • Digital arbeidsplass 

    • Ansvarlig digitalisering 

    Sammenhengen mellom teknologi, organisasjon/prosess og ledelse vil være et gjennomgående tema. Studentene jobber med praktiske oppgaver, og et selvstendig prosjektarbeid med utgangspunkt i egen virksomhet gjennom hele studieløpet.

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Ledere, digitaliseringsrådgivere, prosesseiere, prosjektledere, og andre nøkkelpersoner i virksomheter som står ovenfor utstrakt grad av digitalisering.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

     

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • avansert kunnskap om sentrale digitale teknologier og trender 
    • avansert kunnskap om hvilke forutsetninger som må være til stede for å lykkes med digitalisering 

    • inngående kunnskap om hva digitalisering innebærer for samfunnet, virksomheter, og ansatte  

     

    Ferdigheter  

    Kandidaten kan

    • vurdere forretningspotensiale i aktuelle digitale teknologier 

    • analysere muligheter og konsekvenser ved digitalisering i konkrete situasjoner 

    • gi råd til organisasjoner som er i gang med eller planlegger digitaliseringstiltak 

     

    Kompetanse 

    Kandidaten kan

    • ta initiativet til, og lede avanserte digitaliseringsprosjekter 

    • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig med en terminologi som er relevant innen fagområdet 

    • drøfte faglige problemstillinger med personer på ulike organisatoriske nivå og eksterne aktører som virksomheten samarbeider med

  • Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Erfaringslæring og bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen, der det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til og anvendes i egen organisasjon. Det legges opp til aktiv bruk av diskusjon og refleksjon over egne erfaringer i lys av nyervervet innsikt og læring, både individuelt og i grupper.

    For enkelte tema vil vi invitere eksterne gjesteforelesere for å belyse tema med bakgrunn i sine perspektiver og erfaringer.  

  • Vurderingsordning

    Vurderingsordning

    Studenten blir evaluert ved skriftlig, individuell prosjektoppgave, som skal innleveres etter siste samling. Det blir anledning til å arbeide med prosjektoppgaven mellom og på samlingene. I prosjektarbeidet skal studenten benytte fagets teorier og modeller i egen virksomhet.

     

    Prosjektoppgaven er individuell, men der det er flere studenter fra samme virksomhet, kan gruppearbeid vurderes. 

     

    Vurderingsordning

     

    Omfang 

    Vurderingsform 

    Vurdering 

    Individuell
    /gruppe
     

    Prosjektoppgave 

    Teller 100% 

    Skriftlig 

    Bestått/ikke bestått 

    Individuell