Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og organisering av emnet.

  • Mål og innhold

    Mål og innhold

    Emnet Design Thinking har en praktisk brukersentrert og prototypedrevet tilnærming. Emnet belyser prosessuelle, strategiske og organisatoriske muligheter for innovasjon ved bruk av designdrevne metoder. Innovasjon kan omfatte utvikling av nye produkter, tjenester, utforming av nye forretningsmodeller, organisasjonsdesign, kultur og organisatoriske prosesser. Emnet bygger på tverrfaglig metodikk som integrerer fagområdene design, teknologi, strategi og organisasjon.

     

    Emnet skal gi studentene kunnskap om strategiske, teknologiske, organisatoriske perspektiver og designfaglige virkemidler for verdiskapende innovasjonsprosesser. For å belyse dette integreres teori og praktisk anvendelse ved at studentene arbeider med aktuelle problemstillinger i tverrfaglig team. Slik blir emnet faglig relevant og direkte anvendbart for den enkelte student i arbeid med innovasjonsprosesser i privat og offentlig sektor.

     

    Faglig innhold og sentrale temaer:

    • Designfaglige virkemiddel (ideutvikling, visualisering og brukerorientering)
    • Prototyping
    • Team
    • Design av strategi, prosesser, organisasjoner og forretningsmodeller.
    • Teknologiske virkemidler for innovasjon og prosessdesign som virkemiddel og designmateriale.
    • Kultur, endring og innovasjon
  • Målgruppe

    Målgruppe

    Design Thinking bygger på en tverrfaglig innovasjonsmetodikk som passer for ansatte, ledere og nøkkelpersoner i både offentlig og privat sektor.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    kandidaten har

    • inngående innsikt i brukerorienterte designmetoder for brukermedvirkning.
    • inngående innsikt i kreative metoder og teknikker for ideutvikling, visualisering, og prototyping.
    • avansert innsikt i hvordan organisatoriske dimensjoner som ledelse, team, forretningsmodeller, organisasjonsdesign og kultur påvirker input, innhold og resultat av bærekraftige innovasjonsprosesser.
    • avansert innsikt i hvordan KI og teknologiske dimensjoner påvirker innovasjon og verdiskapningsprosesser i organisasjoner.

    Ferdigheter

    kandidaten kan

    • anvende ulike ideutviklingsverktøy, samle inn og analysere innsikt.
    • analysere og utføre vurderinger av forretningsmodeller og verdiskapning.
    • utvikle, anvende og teste prototyper som verktøy for risikoreduksjon og verifisering av verdi.
    • bruke sin teoretiske innsikt til å analysere og ta bedre beslutninger knyttet til strategiske, teknologiske og organisatoriske vurderinger i forbindelse med innovasjonsprosesser i organisasjoner.
    • anvende sin forståelse for organisasjonsdesign, kultur, team, ledelse og endring til å. påvirke innovasjonsprosesser og innovasjonsforståelsen i egne organisasjoner.

    Generell kompetanse

    kandidaten kan

    • kommunisere og diskutere faglige problemstillinger og analyser både med spesialister og med allmennheten.
    • bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.
    • gjennomføre et selvstendig prosjektarbeid.
    • bidra til å skape bærekraftige og innovative forretningsmodeller, organisasjonsdesign og kultur for innovasjon.

     

  • Organisering av emnet

    Organisering av emnet

    Emnet er lagt opp som et samlingsbasert deltidsstudium over to semester. Emnet består av åtte intensive studiesamlinger over to-tre dager, totalt 18 samlingsdager.

    Emnet kombinerer forelesninger med workshops hvor studentene arbeider i grupper (tverrfaglige team) med aktuelle innovasjonsprosjekter.

  • Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Samlingene kombinerer forelesninger, oppgaveløsing, erfaringsutveksling og diskusjoner om ulike teoretiske fenomen, rammeverk og case individuelt og i mindre grupper. Emnet er casebasert, og gjennom hele studiet jobber studentene i grupper med en reell case i form av et innovasjonsprosjekt som er levert av en caseeier. Caseeier er en offentlig eller privat organisasjon som ønsker å få belyst en konkret problemstilling. Gruppene har definerte møtepunkt med representanter fra caseeier gjennom undervisningsperioden.

  • Obligatoriske arbeidskrav

    Obligatoriske arbeidskrav

    • Leveranse av teamkontrakt i forkant av samling to ihht formatet Start Smart.
    • En innsiktsrapport (problemformulering) som skal presenteres til caseeier.
    • Presentasjon av denne estimeres til 1,5 time, hvorav 1 times presentasjon, og 30 minutter spørsmål og svar.
    • Ideer og konsepter (løsningsformulering) som skal presenteres til caseeier.
    • Presentasjon av denne estimeres til 1,5 time, hvorav 1 times presentasjon, og 30 minutter spørsmål og svar.
    • Et refleksjonsnotat (maks to sider) skal leveres og være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
  • Vurderingsordning

    Vurderingsordning

    Studentene blir vurdert på to måter.

     

    Hjemmeeksamen (teller 30%): Hjemmeeksamen er individuell eksamen over tre uker som leveres i forkant av gjennomføring av muntlig eksamen. Studentene skal besvare en oppgave hvor teori skal relateres til det gjennomgående caset og/eller egen arbeidsplass. Hjemmeeksamen har et totalt omfang på åtte sider.

     

    Muntlig teampresentasjon og utspørring (teller 70%): En muntlig teampresentasjon av innovasjonsprosjektet og muntlig utspørring av hver enkelt student i gruppen.

     

     

    Omfang

    Vurderingsform

    Vurdering

    Individuell/
    gruppe

    Hjemmeeksamen

    Teller 30%

    Skriftlig

    Bestått/
    ikke
    bestått

    Individuell

    Muntlig teampresentasjon og utspørring

    Teller 70%

    Muntlig

    Bestått/
    ikke bestått

    gruppe

    Bestått emne forutsetter at begge vurderingselementene er bestått.