Strategisk design for innovasjon - Design Thinking

Strategisk design for innovasjon - Design Thinking

Lær hvordan du utvikler nye produkter, tjenester og forretningsmodeller. Innovasjonsemnet er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen og Norges Handelshøyskole.

Om studiet

Studiepoeng
30
Grad
På masternivå
Studiestart
Høst 2025

Design Thinking er en praktisk, prototypedrevet metode for innovasjon, som kjennetegnes av å møte organisatoriske utfordringer med en strategisk og kreativ tilnærming. Det er en tverrfaglig metodikk som fusjonerer fagområdene design, teknologi og stategi/organisasjon i et kraftig verktøy for problemløsning.

Emnet har som mål å gi deg kunnskapen som behøves for å lede tverrfaglige innovasjonsprosjekter. Design Thinking passer for alle som er interessert i å videreutvikle sin kompetanse for menneskesentrert, designdrevet innovasjon.

Emnet er casebasert, og studentene jobber i grupper med et reelt case gjennom hele året.

Emnet leveres av Universitetet i Bergen (Innovasjon, teknologi, prototyping, visuell historietelling og representasjon, designtilnærming, designbasert tenking og kreativitet, og empati/brukerfokus) og Norges Handelshøyskole (organisasjon, kultur, teknologisk disrupsjon, ledelse og strategisk tilnærming).

Planlegger du å ta emnet som en del av en Executive Master i Ledelse ved NHH? Ta først kontakt med Lena Vestli for å få vite hvordan studiepoengene (15+15) i Design Thinking kan innpasses i et masterløp hos oss: lena.vestli@nhh.no.

Emner:

NHH: Strategiske, teknologiske og organisatoriske perspektiver på verdiskapende innovasjon

UiB: Designfaglige og teknologiske virkemidler for innovasjon

blikø

– En ny måte å tenke på

Som seniorkonsulent leder Inger Lise Blikø ulike prosjekter for offentlige og private virksomheter. Det siste året har hun jobbet fra hjemmekontoret og fordypet seg i design thinking.

I SAMARBEID MED

UIB Logo

Om studiet

Studiepoeng
30
Grad
På masternivå
Studiestart
Høst 2025

VIL DU BLI OPPDATERT ?

Legg igjen epost-adressen din, så kontakter vi deg når studiet er klart til å søkes på.

Vi anbefaler at du ikke registrere deg med yahoo eller hotmail adresse.

Fagemner/moduler

Dette emnet kan inngå i Executive Master i Ledelse.

Les mer om Executive Master i Ledelse

 

Verdt å vite

  • Emnet er et samarbeid mellom NHH og UiB
  • Åtte intensive samlinger over et år, totalt 18 dager
  • Studieavgift kr 108 000
  • Det avlegges 15 studiepoeng hos hver institusjon
  • Er dere flere fra samme bedrift som ønsker å gå på emnet?
    Ta kontakt for bedriftsavtale.

Finansiering av videreutdanning

Har din organisasjon et prosjekt som dere ønsker hjelp med å utvikle?


Design Thinking er på jakt etter caser som våre studenter jobber konkret med gjennom hele studieåret.
Organisasjoner som får vedtatt case får internt foredrag om Design Thinking i egen organisasjon, innsiktsrapport presentert av studenter, idé/konsept presentasjon og fremføring av ferdig løsning.

Vedtatt case koster kr. 80 000. Ta kontakt på epost kari.monsen@nhh.no for informasjon rundt praktisk informasjon. Ønsker du samtale rundt mulig case, ta kontakt med Lars Petter Aase.

Kontakt oss

Oversikt over samlingsdatoer

Samling

Dato fra

Dato til

Sted

Tema

Samling 1

28.10.24

30.10.24

Bergen

Krasjkurs

Samling 2

07.11.24

08.11.24

Digital samling

Innsikt og utforskning

Samling 3

20.11.24

22.11.24

Bergen

Syntetisering og sensemaking

Samling 4

20.01.25

21.01.25

Bergen

Ideutvikling og prototyping

Samling 5

18.02.25

19.02.25

Bergen

Designdrevet endring

Samling 6

20.03.25

21.03.25

Bergen

Strategisk design for innovasjon

Samling 7

22.04.25

23.04.25

Bergen

Visuell historiefortelling

Samling 8

27.05.25

28.05.25

Bergen

Eksamensdager