Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og fagtema for studiet barnehage- og skolemiljø og ledelse.

  • Mål og innhold

    Mål og innhold

    Målet med emnet er: 

     

    1. Barnehage- og skoleledere skal tilegne seg kunnskaper, holdninger og ferdigheter som er nødvendige for å kunne; 

      1. fremme trygge og gode barnehage- og skolemiljø 

      1. forebygge mistrivsel og krenkelser 

      1. håndtere mistrivsel og krenkelser i egen barnehage eller skole 

      1. støtte barnehage- og skoleeiere i tverrfaglig og tverrsektorielt arbeid med å utvikle et inkluderende lokalmiljø 

    1. Emnet skal føre til konkret forbedring og endring i barnehagen eller skolens barnehage- eller skolemiljø.

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Ledere i utdanningssektoren. En forutsetning for å kunne starte på emnet er at søker har avlagt 30 studiepoeng i ledelse på Den nasjonale rektorutdanning eller Styrerutdanningen. Søkere som har avlagt minimum 30 studiepoeng innenfor fagområdet ledelse ved andre akkrediterte institusjoner kan også søke opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

     

    Kunnskap 

    kandidaten har

    • inngående kunnskap om fenomenet miljø og grunnleggende elementer i hva som kjennetegner og skaper et velfungerende godt og trygt miljø.
    • avansert kunnskap om ulike strategier for å lede arbeidet med å sikre et trygt og godt miljø gjennom å forebygge mobbing og andre krenkelser.
    • avansert kunnskap om hvordan prosessuelt håndtere hendelser knyttet til krenkelser og mobbing.
    • inngående kunnskap om å initiere, lede og evaluere organisasjonens miljø og overgangen mellom barnehage og skole i samspill med eier.
    • avansert kunnskap om hvordan profesjonsfellesskapet kan identifiseres, utvikles og styrkes gjennom team- og gruppeutvikling, organisatoriske læring og organisasjonskultur. 

     

    Ferdigheter

    kandidaten kan  

    • tolke og analysere sin barnehage eller skolemiljø.
    • ta i bruk ulike verktøy for å veilede, støtte og utfordre medarbeiderne og andre interessenter i møte med hendelser knyttet til krenkelser og mobbing.
    • initiere og lede arbeid med utvikling av et trygt og godt miljø i sin enhet og i nettverk – både organisatoriske, strukturelt, fysisk og relasjonelt.
    • skape en felles forståelse gjennom ledelse av forebyggende arbeid med miljø. 

     

    Kompetanse 

    kandidaten kan

    • anvende innsikt i prosesser, lovverk, og tilhørende begrepsbruk knyttet til barnehage og skolemiljø for å understøtte og utvikle egen ledelsespraksis og profesjonsfellesskap.
    • bruke perspektiver og verktøy, innenfor tematikken barnehage- skolemiljø og ledelse, på en analytisk måte i praktiske og komplekse problemstillinger i sin organisasjon.
    • utarbeide og formidle et omfattende selvstendig arbeid skriftlig med et språk og en terminologi som er relevant innenfor fagområdet.
    • diskutere faglige problemstillinger og ta vanskelige beslutninger i møte med både med medarbeidere og andre aktører som skolen eller barnehagen samhandler med.
  • Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Samlingene kombinerer forelesninger, oppgaveløsing, erfaringsutveksling og diskusjoner om ulike om ulike teoretiske fenomen, rammeverk og case individuelt og i mindre grupper. I emnet skal studentene arbeide individuelt med en gjennomgående prosjektoppgave. I tillegg kommer læringsaktiviteter som studenten skal gjennomføre mellom studiesamlingene som vil være knyttet til utforskning av relevant tematikk og ny innsikt i egen organisasjon. 

     

    • Personlig refleksjonslogg (digital) benyttes som læringsverktøy før, under og etter samlingene. Studentene får da anledning til å reflektere over hvordan ny kunnskap og ferdigheter kan anvendes i lederrollen og praktisk ledelse.  

    • Buddy coaching. På samling en introduseres Buddy coaching som metodikk, hvor studentene deles i grupper på personer to til fire personer. Målet er å ansvarlig gjøre, utfordre og støtte hverandres læring gjennom studiet. Det settes av tid til Buddy coaching samtaler på hver samling. Videre forventes det at buddyene møtes mellom samlingene for sparring og refleksjon rundt læring og erfaringer. 

    • Tverrinstitusjonelle grupper og eierinvolvering. Mellom samling 2 og 3, samt 3 og 4, vil egne grupper bestående av skoleledere og styrere arbeide for å skape økt forståelse for eget miljø, samt overgangen mellom barnehage og skole, og koble eier til i innsiktsarbeid og refleksjon rundt egne praksiser i arbeidet med trygge og gode miljø. Dette omfatter også overgangen mellom barnehage og skole.

     

  • Vurderingsordning

    Vurderingsordning

     

    Studenten blir evaluert skriftlig med en individuell caseoppgave og en individuell refleksjonsoppgave. 

     

    Refleksjonsoppgave: Studenten og nærmeste leder velger et utviklingstiltak som skal ha særlig fokus gjennom emnet. Arbeidet med refleksjonsoppgaven omfatter både refleksjon over ny innsikt inn mot eget utviklingstiltak og hvordan ny innsikt konkret er anvendt i egen lederrolle. Formålet med refleksjonsoppgaven er å øke studentens ferdigheter i anvendelse av kunnskap og skal belyse aktuelle problemstillinger fra studentens hverdag som ledere. Refleksjonsoppgaven leveres inn etter samling fire.  

     

    Caseoppgave: Etter samling fire utdeles en caseoppgave som skal besvare innen 14 dager. Forventet tidsbruk totalt 12 timer. 

     

    Omfang 

    Vurderingsform 

    Vurdering 

    Individuell/
    gruppe
     

    Caseoppgave 

    Teller 50% 

    Skriftlig 

    Bestått/ikke bestått 

    Individuell 

    Refleksjonsoppgave 

    Teller 50% 

    Skriftlig 

    Bestått/ikke bestått 

    Individuell 

     

    Bestått emne forutsetter at begge vurderinger er bestått.