Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og fagmoduler for bærekraftig business

  • Mål og innhold

    Mål og innhold

    Det forventes i dag at bedrifter både skal bidra til løsninger på de store bærekraftsproblemene i vår tid og forholde seg til et landskap i rask endring. Digitalisering, AI, sirkulær økonomi, endringer i globale verdikjeder, nye reguleringer og skiftende kundepreferanser stiller stadig høyere krav til virksomheters evne til å tilpasse seg.

     

    Forskning dokumenterer i økende grad at bedrifter som lykkes med å møte disse utfordringene gjennom innovasjon og mer bærekraftige forretningsmodeller, blir belønnet i markedet. Samtidig strammer kravene til bærekraftsrapportering seg inn, drevet av nye reguleringer som CSRD økende vektlegging av ESG blant investorer og andre finansmarkedsaktører.

    Behovet for strategisk integrering av bærekraft har derfor blitt kritisk for ledere i alle sektorer og bransjer. Dagens ledere må forstå både hvordan de kan bidra til å løse store samfunnsutfordringer og hvordan deres virksomheter formes av og må tilpasse seg endringer i omgivelsene. 

     

    Målet med emnet er å gi dybdekunnskap om hvordan man utformer bærekraftige og lønnsomme forretningsmodeller og strategier.

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Emnet retter seg mot ledere i privat, offentlig og frivillig sektor som står overfor utfordringer knyttet til bærekraft og innovasjon.

    Emnet er også relevant for fagpersoner som arbeider med slike temaer, samt andre ledere som enten har eller ønsker å påta seg ansvar innen lederroller med fokus på utvikling eller evaluering av bærekraft og bedriftsstrategier.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

     

    Kunnskap 

    Kandidaten har: 

    • avansert forståelse av sentrale begreper og teorier om bærekraftig forretningsstrategi, innovasjon av bærekraftige forretningsmodeller, sirkulær økonomi, vesentlighetsvurderinger og bærekraftsledelse. 

    • inngående kunnskap om ulike forskningsmetoder som brukes i studier om bærekraftige og finansielle prestasjoner. 

    • avansert anvendt kunnskap om den nyeste forskningen på feltet bærekraftig forretningsstrategi.  

     

    Ferdigheter  

    Kandidaten kan: 

    • forklare og analysere begreper knyttet til bærekraftig forretningsstrategi, forretningsmodeller, innovasjon, bærekraft og sirkulær økonomi. 

    • selvstendig identifisere og analysere relevante bærekraftsproblemer for en bedrift, og skille mellom mer og mindre vesentlige bærekraftshensyn. 

    • anvende teorier om innovasjon av bærekraftige forretningsmodeller og bærekraftsstrategi på konkrete case. 

     

    Kompetanse  

    Kandidaten kan: 

    • kommunisere med spesialister innenfor både akademia og praksis om komplekse spørsmål i bærekraftig forretningsstrategi, forretningsmodellering og bærekraftsinnovasjon  

    • bidra til å lede innovasjonsprosesser for å utvikle bærekraftige forretningsstrategier. 

    • analysere og forstå styrker, svakheter og muligheter ved bærekraftsstrategier og forretningsmodeller.

  • Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Undervisningsformer og læringsaktiviteter

    Emnet ledes av et fagmiljø på NHH som er ledende innenfor fagområdene bærekraftige forretningsmodeller og sirkulær økonomi.

    Erfaringslæring og bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen, der det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til og anvendes i egen organisasjon.

  • Vurderingsordning

    Vurderingsordning

    Studenten blir evaluert ved en individuell hjemmeeksamen samt en gruppebasert prosjektoppgave som studentene jobber med gjennom hele studiet. Studentene deles i grupper på to til fire studenter. Det blir gitt veiledning under arbeidet.  

    Endelig prosjektoppgave leveres ved slutten av studiet og vil bli presentert og diskutert i plenum. Prosjektoppgaven skal være på totalt 30-45 sider, avhengig av gruppestørrelse. 

     

    Emnets vurderingsordning 

     

    Omfang 

    Vurderingsform 

    Vurdering 

    Individuell/
    gruppe 

    Prosjektoppgave  

    Teller 50 % 

    Skriftlig 

    Bestått/ikke bestått 

    Gruppe 

    Hjemmeeksamen 

      

    Teller 50 % 

    Skriftlig  

    Bestått/ikke bestått 

    Individuell 

     Bestått emne forutsetter at begge vurderinger er bestått.

     

  • Fagtema 1: Bærekraftig business: Hva, hvorfor og hvordan og hva så?

    Fagtema 1: Bærekraftig business: Hva, hvorfor og hvordan og hva så?

    I dette fagtemaet belyses begreper, rammeverk og teorier for hva bærekraftig business er, hvorfor det er viktig og for hvem, hvordan bedrifter og andre virksomheter kan jobbe med dette og hva dette kan betyr både for virksomheter og samfunnet. På denne måten trekkes det store lerretet for emnet opp, og fagtemaet peker frem mot de fire neste fagtemaene. Dette innebærer at første fagtema gir et overordnet innblikk i byggeklossene til emnet. Først introduseres for sammenhengen mellom bærekraft og business, herunder 1) forretningsmodeller og forretningsmodellinnovasjon, og 2) sosial og miljømessig bærekraft.

  • Fagtema 2: Erkjenn hva bærekraftig business betyr for virksomheter

    Fagtema 2: Erkjenn hva bærekraftig business betyr for virksomheter

    I dette fagtemaet belyses nødvendige verktøy for å identifisere bærekraftsrelaterte problemstillinger for bedrifter og andre virksomheter. Det er tre hovedsakelige temaer som dekkes innenfor dette fagtemaet. For det første gis studentene dybdeinnsikt i forretningsmodelldesign og –innovasjon. For det andre behandles bærekraftsbegrepet i dybden, herunder sosial, miljømessig og økonomisk bærekraft. For det tredje settes studentene grundig inn i bruken av vesentlighetsanalyser for å strategisk prioritere bærekraftshensyn i formuleringen av bærekraftsstrategier og for å informere innovasjon av forretningsmodeller.

  • Fagtema 3: Test deg frem til bærekraftig business

    Fagtema 3: Test deg frem til bærekraftig business

    I fagtemaet belyses kunnskapen om drivkrefter og hindringer for bærekraftig forbruk, samt atferdsintervensjoner som kan fremme bærekraftig forbrukeratferd. Vi introduserer også nyskapende forretningsmodeller for bærekraft, inkludert de som er knyttet til sirkulær økonomi, hybridorganisasjoner og lignende. Spesielt vil temaet utforske hvordan nyskapende forretningsmodell-design kan påvirke strategiene og forretningsmodellene til studentenes selskaper.

  • Fagtema 4: Bærekraftseventyr i Tyskland

    Fagtema 4: Bærekraftseventyr i Tyskland

    I fagtemaet belyses temaer knyttet til bærekraftige forretningsmodeller og innovasjon og vil bli gjennomført ved den prestisjefylte ESCP Business School i Berlin som en del av deres Global Immersion Experience-program. Denne delen av emnet fokuserer på bærekraft og innovasjon, tverrkulturell forståelse, globale praksiser og eksponering for regionale og globale forretningsmønstre og nettverk. Vi vil også undersøke nye forretningsmodeller og det som på engelsk kalles "Business Model Patterns," samt entreprenørskap og intraprenørskap, sirkulære forretningsmodeller, allianser og tjenesteøkonomi.

  • Fagtema 5: Rigg virksomheten for bærekraftig business

    Fagtema 5: Rigg virksomheten for bærekraftig business

    I dette fagtemaet belyses hva som skal til for å implementere bærekraftig business. Dette innebærer en tydelig vekt på eksperimentering og testing, og hvordan slike praksiser kan bidra til bærekraftig forretningsmodellinnovasjon i praksis. Til slutt legger temaet vekt på organisatoriske og styringspraksiser, som ytelsesindikatorer og måling, insentiver, samt intern og ekstern rapportering av bærekraft.