Får nye verktøy for innovasjon

Nishani Krishnarajah. Foto: NExTdigital
INNOVASJONSLEDELSE: – Jeg anbefaler virkelig andre ledere å ta dette emnet. Den kan åpne for nye ideer og gi økt verdi for bedriften. Ikke minst er det utrolig givende på et personlig plan, sier Nishani Krishnarajah, leder for Koblingsmagi i kompetansenettverket NExTdigital.
Av Ove Sjøstrøm

11. desember 2024 09:53

Får nye verktøy for innovasjon

– Innovasjonsledelse ga oss ny kunnskap og inspirasjon til hvordan vi kan tenke nytt i vår region, sier Nishani Krishnarajah i NExTdigital.

Innovasjonsledelse er et samarbeid mellom NHH Executive, Digital Norway og NCE iKuben, og gir ledere verktøy til å drive innovasjon og omstilling i egne virksomheter.

Fakta om Nishani Krishnarajah

  • Utdannet innen økonomi og endringsledelse med en bachelor fra Høgskolen i Ålesund og en MBA fra Hawaii Pacific University.
  • Har de siste fem årene jobbet i teknologibedriften Solwr som Head of Projects med ansvar for blant annet produktstrategi og teknologiutvikling.
  • Begynte 1. mars 2023 som leder for Koblingsmagi™ i kompetansenettverket NExTdigital.
  • Har tidligere jobbet i ulike teknologiselskaper før hun flyttet tilbake til Sunnmøre i 2018.
  • Brenner for å koble folk og bedrifter for å dele kunnskap og bygge kompetanse som styrker næringslivet i regionen.

– Vi fikk nye perspektiver på omstilling, endringsledelse og teknologiskift. Teori, fersk forskning og diskusjoner basert på egne erfaringer gjør at vi kan stå tryggere i valgene vi tar som ledere, sier Nishani Krishnarajah, leder for Koblingsmagi i kompetansenettverket NExTdigital.

LES MER OG MELD DEG PÅ: Innovasjonsledelse og nettverksbygging

Kobler sammen næringslivet

I jobben hos NExTdigital arbeider Nishani med å tilrettelegge for samarbeid på tvers av bransjer i næringslivet.

– Vi har 26 medlemsbedrifter i NExTdigital. Målet er at de skal kunne samarbeide og konkurrere samtidig. Hvis du sitter alene med en utfordring i en bedrift i Ålesund, kan du gjennom oss møte andre i samme situasjon. Vi tilrettelegger for erfaringsutveksling og diskusjoner om relevante temaer, sier hun.

Nishani ble kjent med innovasjonsledelse-programmet gjennom NExTdigitals samarbeid med iKuben. Hun grep sjansen til å få faglig påfyll fra noen av Norges fremste fagfolk om innovasjon og omstilling.

Fakta om innovasjonsledelse

  • Bedriftsinternt program for virksomheter i privat og offentlig sektor.
  • Fokuserer på omstillings- og innovasjonsutfordringer knyttet til digitalisering, teknologiutvikling, endret kunde- og brukeratferd samt bærekraft.
  • Har en helhetlig tilnærming som integrerer elementer fra fagområder som strategi, organisasjonsteori, innovasjon og ledelse.
  • Består av tre studiesamlinger i perioden februar til april 2025.
  • Retter seg primært mot ledere, fagpersoner og beslutningstakere med ansvar for virksomhetsutvikling.
  • Arrangeres av NHH Executive i samarbeid med lokale aktører.

Gratis kompetanseløft

Innovasjonsledelse-studiet er et gratis tilbud til næringslivet.

– Ikke alle har mulighet til å reise til Oslo eller Bergen for å ta videreutdanning. Ved å tilby programmer lokalt, kan vi gi enkeltpersoner og virksomheter et viktig kompetanseløft der de bor, sier Kristin Stave, leder for bedriftsinterne programmer ved NHH Executive.

Kristin Stave. Foto: Trude Brun Wilhelmsen
NY KUNNSKAP DER FOLK ER: – Ved å tilby programmer lokalt, kan vi gi enkeltpersoner og virksomheter et viktig kompetanseløft der de bor, sier Kristin Stave, leder for bedriftsinterne programmer ved NHH Executive.

Monica Rydland, NHH-forsker og programdirektør hos NHH Executive, fremhever at koblingen mellom akademia og arbeidsliv er verdifull for begge parter.

– Vi ønsker at forskningen vår skal komme til nytte i næringslivet. Samtidig lærer vi utrolig mye av å jobbe med reelle problemstillinger ute i bedriftene. Denne vekselvirkningen er en vinn-vinn-situasjon, sier hun.

Viktigheten av faglig tyngde

Nishani understreker at det er avgjørende for næringslivet på Vestlandet å styrke kompetansen innen innovasjon og omstilling. Selv om mange bedrifter allerede er langt fremme på disse områdene, er det alltid behov for ny kunnskap.

– Vi er veldig handlingsorienterte her på Vestlandet, men kanskje ikke like flinke til å sette ting i en større, teoretisk sammenheng. Jeg tror flere ledere nå ser behovet for verktøy som kan hjelpe dem med å lede omstillingen og få med de ansatte på denne reisen, sier hun.

For å lykkes med innovasjon mener Nishani at det er viktig å lytte til det som skjer både innenfor og utenfor egen virksomhet. Samarbeid på tvers av bransjer og sektorer er derfor essensielt.

– Skal vi lykkes med å bygge regionen vår videre, må vi samarbeide og løfte hverandre frem. Vi har mye å lære av hverandre, understreker hun.

Norges fremste fagfolk

Nishani skryter av det faglige opplegget og foreleserne på innovasjonsledelse-studiet, særlig NHH-forskerne Monica Rydland og Bård Fyhn.

– De er fantastiske på sine fagfelt og har mye kunnskap å dele. Samtidig var det satt av god tid til diskusjon og refleksjon, slik at vi kunne lære av hverandre. Foreleserne var flinke til å knytte teori til våre erfaringer.

Nishani beskriver stemningen på samlingene som entusiastisk og inspirerende. Deltakere fikk ny og praktisk innsikt på en rekke områder.

– Jeg anbefaler virkelig andre ledere å ta denne modulen. Den kan åpne for nye ideer og gi økt verdi for bedriften. Ikke minst er det utrolig givende på et personlig plan, sier hun.

Stort potensial i kunstig intelligens

Nishani Krishnarajah. Foto: Privat
Nishani Krishnarajah. Foto: Privat

Nishani mener næringslivet har et stort potensial når det gjelder å utnytte mulighetene kunstig intelligens gir i innovasjonsprosjekter. Hun etterlyser imidlertid mer kunnskap og langsiktig tenkning på feltet.

– KI kommer neppe til å revolusjonere forretningsmodellene våre over natten, slår hun fast.

Men med et langsiktig perspektiv og god forståelse av teknologien kan kunstig intelligens bli en svært verdifull ressurs.

– Da må vi tørre å tenke stort og stille spørsmål som: Hvordan vil dette påvirke bransjen vår om fem år? Hvilke muligheter og utfordringer skaper det? Hvordan kan vi rigge kompetansen og organisasjonen for å utnytte potensialet?

– Vi må kartlegge hvilken kompetanse vi har, og hva vi mangler for å ta i bruk KI på en god måte. Kanskje har vi de riktige folkene, men trenger påfyll av kunnskap. Her er tilbudet fra NHH gull verdt. Vi må ruste oss for fremtiden, ikke bare følge en trend, avslutter hun.

Innovasjonsledelse og nettverksbygging for Møre og Romsdal