– Konkurransekraft er ferskvare

Uniconsult-ansatte i Roma.
BEDRIFTSINTERNE PROGRAM: Uniconsult satser på kontinuerlig kompetanseheving. Her er de ansatte i Roma for å lære mer om bærekraftige forretningsmodeller.
Av Ove Sjøstrøm (tekst) Øystein Heggelund Dahl (foto)

8. oktober 2024 10:17

– Konkurransekraft er ferskvare

Konsulentselskapet Uniconsult har i flere år samarbeidet med NHH Executive om Bedriftsinterne program for å styrke de ansattes kunnskap for å øke konkurransekraften.

Roger Skoglund. Foto: Øyvind Heggelund Dahl
KONKURRANSEKRAFT: – Konkurransekraft er ferskvare, og vi er opptatt av at den enkeltes kompetanse skal komme hele organisasjonen til gode, sier Roger Skoglund, daglig leder og ansvarlig partner i Uniconsult.

– Vi jobber i en bransje med høy endringstakt og økende krav til kompetanse. Da er det avgjørende å ha en kontinuerlig satsing på læring og utvikling, sier Roger Skoglund, daglig leder og ansvarlig partner i Uniconsult.

Uniconsult har over 60 konsulenter med bred erfaring fra blant annet bærekraftsrapportering, finansiell rapportering, prosjektledelse, strategisk endringsledelse og økonomi- og virksomhetsstyring. Selskapet jobber for store kunder i privat og offentlig sektor.

– Våre konsulenter må kunne diskutere komplekse problemstillinger med kundene og foreslå kunnskapsbaserte løsninger. Da holder det ikke bare å si de riktige ordene, man må ha faglig tyngde i bunn, forklarer Skoglund.

Professor på tur

Uniconsult har valgt NHH Executive som partner for kompetanseutvikling. Hvert år arrangeres det flere samlinger for de ansatte på campus eller ute på tur i Europa.

– Vi har stor tro på denne modellen, fordi den kombinerer akademisk dybdekunnskap med praktisk anvendbarhet. Når vi drar ut av kontoret og møtes på inspirerende steder, skjer det noe med dynamikken i gruppen. Vi får gode diskusjoner og knytter tettere bånd, sier Skoglund.

Tema for samlingene varierer fra år til år, basert på Uniconsults behov og ønsker. De siste årene har selskapet blant annet jobbet med bærekraft, kunstig intelligens og organisasjonskultur.

– Helt konkret har jeg brukt fersk kunnskap fra NHH hos en kunde som var gjennom en digital transformasjon, sier Skoglund.

Noen turer går til utlandet, den siste til den evige stad, Roma, der bærekraft stod på programmet.

– Innen bærekraft har vi gått fra å fokusere på rapportering til å se på hvordan vi kan hjelpe kundene våre med å ta bærekraft inn i forretningsmodellen. Her har vi hatt stor nytte av rammeverket til Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen, som vi har jobbet med på samlingene, forteller Skoglund.

– Vi kaller disse samlingene for «professor på tur». Vi har et godt faglig opplegg og får teambuilding på kjøpet.

LES MER: Bedriftsinterne program fra NHH Executive

Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen. Foto: øyvind Heggelund Dahl
PROFESSOR PÅ TUR: Førsteamanuensis Sveinung Jørgensen og professor Lars Jacob Tynes Pedersen (med ryggen til) fra NHH bidro med fersk kunnskap om bærekraft på Uniconsults tur til Roma.

KI på full fart inn i næringslivet

Det er stor variasjon i hvor langt norske virksomheter har kommet i å ta i bruk kunstig intelligens.

– Noen jobber med å implementere løsninger som er helt sentrale for forretningsdriften, mens andre fortsatt lurer på hva KI egentlig er og hvordan det kan brukes, sier Skoglund.

Han mener at en av de største utfordringene er å finne ut hvordan man kan ta KI i bruk på en effektiv måte i hverdagen.

– Jeg tror vi bare har sett starten på hvordan KI vil transformere måten vi jobber og driver forretning på. De virksomhetene som klarer å omfavne teknologien og bruke den på en smart måte, vil ha et betydelig konkurransefortrinn. Men det krever at man er villig til å investere tid og ressurser i kompetansebygging og utforsking av mulighetsrommet, sier han.

Dyrker delingskultur

For Uniconsult handler kompetansebyggingen om mer enn bare individuell læring. Like viktig er det å skape en kultur for deling og erfaringsoverføring internt i selskapet.

– Konkurransekraft er ferskvare, og vi er opptatt av at den enkeltes kompetanse skal komme hele organisasjonen til gode. Derfor legger vi vekt på å diskutere læringspunktene i fellesskap og se hvordan vi kan omsette dem til konkrete forbedringer i våre arbeidsmetoder og leveranser, sier Skoglund.

Han mener bestemt at satsingen på kompetanse har gjort Uniconsult til en mer attraktiv arbeidsgiver.

– Vi merker at både eksisterende og potensielle ansatte setter pris på at vi investerer tungt i faglig utvikling. Det har blitt en viktig del av merkevaren vår og noe som skiller oss positivt ut i konsulentbransjen.

Bedriftsinterne program ved NHH Executive

  • Skreddersydde kompetanseutviklingsprogram for virksomheter
  • Utvikles i tett samarbeid med oppdragsgiver
  • Tar utgangspunkt i virksomhetens strategi, kultur og kunnskapsbehov
  • Leveres av fremtredende fagmiljøer ved NHH
  • Kan gjennomføres på valgfritt sted og format
  • Passer for virksomheter i alle bransjer og størrelser
  • Gir umiddelbart anvendbar kunnskap og økt konkurransekraft

Interessert i bedriftsinterne program?

Ta kontakt med NHH Executive for en uforpliktende dialog om dine behov og ønsker. Vi ser frem til å utvikle morgendagens kompetanse sammen med deg!

Skreddersøm

NHH Executive tilbyr bedriftsinterne program på de fleste fagområder, ikke bare de Uniconsult har valgt å fokusere på. Felles for alle programmene er at de utvikles i tett samarbeid med ledelsen og nøkkelpersoner i selskapene.

– Vi skreddersyr innholdet etter virksomhetens behov og forutsetninger. Målet er alltid å levere kunnskap som gir økt konkurransekraft og bedre resultater, sier Kristin Stave, leder for Bedriftsinterne program hos NHH Executive.

Hun er imponert over Uniconsults langsiktige satsing på kompetanse.

– Uniconsult er et godt eksempel på en virksomhet som virkelig har forstått verdien av målrettet kompetanseutvikling. De involverer bredt i organisasjonen og legger vekt på at læringen skal komme alle til gode, sier Stave.

Hun understreker at programmene passer for alle typer virksomheter, uavhengig av bransje og størrelse.

– Vi jobber med alt fra store konsern til mindre bedrifter og offentlige etater. Det som kjennetegner kundene våre, er at de har høye ambisjoner og ønsker å ligge i forkant.

Tett på forskningen

En viktig suksessfaktor er den tette koblingen til forskningsmiljøene på NHH virksomhetene får gjennom Bedriftsinterne program. Fagstaben består av noen av landets fremste eksperter innen sine felt og er vant til å formidle kunnskap på en engasjerende måte.

– Vi bruker de fleste instituttene på NHH og er hele tiden oppdatert på den nyeste forskningen. Dette gjør at vi hele tiden kan tilby kundene våre den mest relevante kunnskapen, sier Stave.

Hun mener at kombinasjonen av akademisk tyngde og praktisk anvendbarhet er noe av det som gjør NHH Executive unik som tilbyder av etter- og videreutdanning.

– Våre kunder skal være trygge på at de får det ypperste av faglig kvalitet, samtidig som innholdet er tilpasset deres virkelighet og utfordringer. Det er dette som skaper verdi og gjør at vi lykkes med kompetansebyggingen.

Les mer om bedriftsinterne program