Departementsakademiet løfter din kompetanse
Nå kan byråkrater ta en erfaringsbasert master i offentlig forvaltning som videreutdanning. Målet er å styrke fagkunnskapen og samarbeidet på tvers av sektorene.
I SAMARBEID MED:
De første byråkratene startet på videreutdanning i regi av Departementsakademiet høsten 2023. En av dem var Charlotte Elvsaas, underdirektør i Energidepartementet.
– Dette er en relevant og god arena for faglig utvikling og nettverksbygging. I departementshverdagen er det lett å bli litt for silotenkende og fokusere mest på sitt eget fagfelt og egne ansvarsområder. Men de store utfordringene vi skal løse krever at vi jobber på tvers og utnytter den samlede kompetansen i forvaltningen, sier hun.
Investering i kunnskap
Elvsaas jobber i en seksjon med syv ansatte i Energidepartementet, som koordinerer klimaarbeid og arbeid med luftforurensning. Seksjonen tilhører fagavdelingen for klima, industri og teknologi.
– Vi koordinerer store deler av departementets arbeid med klima og luftutslipp nasjonalt og internasjonalt. Det betyr at vi blant annet jobber med utvikling og oppfølging av nasjonal klimapolitikk. I tillegg følger vi de internasjonale klimaforhandlingene og EU- og EØS-spørsmål.
Avdelingen jobber også med problemstillinger rundt fangst og lagring av CO₂, havvind, industri og internasjonalisering, forskning og teknologiutvikling. Da tilbudet om videreutdanning i regi av Departementsakademiet kom, var ikke Elvsaas i tvil:
– Det er en investering i min egen faglige utvikling, men også arbeidsgiver vil hente ut mange positive gevinster ved at de ansatte har et ønske om å fylle på med mer kunnskap.
Fleksibel master
Fakta:
- Departementsakademiet tilbyr en erfaringsbasert master i offentlig forvaltning hvor faglige samarbeidspartnere er NHH og UiB.
- Departementsakademiet er et kompetansetilbud for departementsansatte, og et sentralt tiltak i departementsstrategien «Gode hver for oss, best sammen».
- Skal tilrettelegge for at ansatte deler kompetanse, lærer sammen og av hverandre.
- Studiene settes sammen av frittstående emner à 15 studiepoeng. Totalt 60 studiepoeng må være gjennomført før du begynner på masteroppgaven.
- Avsluttende masteroppgave 30 studiepoeng.
- Alle emner er tilrettelagt som deltidsstudier for deg som er i full jobb.
Det erfaringsbaserte masterprogrammet i offentlig forvaltning tilbys i samarbeid med Norges Handelshøyskole (NHH) og Universitetet i Bergen (UiB).
– Vi er privilegerte som får denne muligheten underveis i yrkeskarrien. Selv om det kan være travelt å kombinere studier og jobb, er det utrolig givende. Både faglig og personlig vokser jeg på det.
Elvsaas har tatt 30 studiepoeng og gjennomført modulene «Innovasjon og omstillingskraft i offentlig sektor» (NHH) og «Gjenstridige problem: samspill og samordning i offentlig sektor» (UiB).
– Masteren er lagt opp med samlinger i Oslo, Bergen, Molde og Brussel. Det er fullt mulig å sette av tid og planlegge studieløpet, sier hun og understreker:
– Det er ikke et krav om å ta en master i ett løp. Det fine er at vi kan bygge en master i eget tempo med fagområder som interesserer oss. Akkurat nå har jeg bestemt meg for å ta en pause i videreutdanningen, men jeg vil vurdere en ny runde når det passer timeplanen min.
Et unikt tilbud
Departementsakademiet springer ut av fra strategien for departementsfellesskapets gi «Gode hver for oss. Best sammen». Der pekes det på behovet for styrket faglighet og bedre samarbeid på tvers.
– Vi er stolte over å kunne tilby våre ansatte en skreddersydd videreutdanning av høy kvalitet. Her får de mulighet til å fordype seg i sentrale tema som innovasjon, samordning og bærekraft, sier Lise Vivienne Løseth, rektor ved Departementsakademiet.
Målet er å styrke kompetansen og samhandlingen på tvers av fagområder og sektorer.
– Vi skal bli enda bedre rustet til å løse komplekse samfunnsutfordringer. Departementene besitter enorm fagkompetanse, men vi har et forbedringspotensial når det gjelder å utnytte hverandres styrker og faglighet. Akademiet skal bidra til mer erfaringsdeling og felles kultur, sier Løseth.
Masterprogrammet går over tre år på deltid og kombinerer samlinger, gruppearbeid og selvstudier.
– Dette er et unikt studietilbud tilpasset departementenes og forvaltningens behov, forteller hun.
Praktisk kunnskap
For Elvsaas handler kompetanseheving om mer enn bare individuell læring. Like viktig er det å ta kunnskapen med tilbake til egen avdeling og omsette den i praktisk handling.
– Jeg har allerede tatt i bruk flere av modellene og verktøyene fra studiet i jobben min. Jeg har gjennomført en kulturanalyse av min egen seksjon som del av studiet, der jeg blant annet så på psykologisk trygghet. Dette er innsikt jeg trekker på i hverdagen. Har vi et klima for å dele tanker med hverandre som bryter med det flertallet mener?
Elvsaas oppfordrer kollegaer til å benytte seg av tilbudene som nå kommer på plass gjennom Departementsakademiet.
– Dette studiet gir meg mulighet til å løfte blikket og se de store linjene. Jeg lærer mye av foreleserne fra NHH og UiB, og ikke minst av medstudentene mine fra andre departementer. Vi deler erfaringer, diskuterer case og blir utfordret til å tenke nytt, sier hun og slår fast:
– En av de viktigste kvalitetene er at du møter kolleger fra andre departementer og underliggende etater. Du får både et større nettverk og en bedre forståelse og oversikt over hele forvaltningen. Det er mange læringspunkter som oppstår i disse møtene.
Lærer av hverandre
Departementsakademiet skal styrke departementsfellesskapets samlede kompetanse og evne til å utføre sine oppgaver. Mange av kursene bruker interne krefter som forelesere.
– Vi har utrolig dyktige medarbeidere og ledere med spisskompetanse på sine felt. Ved å dele erfaringer og kompetanse på tvers, kan vi lære mye av hverandre, sier Løseth.
Departementsakademiet skal være en arena kompetanseutvikling hvor vi vektlegger realkompetanse for oppgaver mellom fag og politikk.
– Kunnskap er den viktigste ressursen vi har. Ved å investere i de ansattes kompetanse, investerer vi i fremtidens embetsverk. Det vil komme hele samfunnet til gode.
Elvsaas er enig med Løseth.
– Samfunnet er i rask endring, og vi må henge med i svingene. Da er det avgjørende at vi har oppdatert kunnskap og evner å se ting i sammenheng. Jeg håper flere benytter seg av tilbudene som nå kommer på plass.
– Har du noen gode tips til kommende studenter?
– De ulike modulene frem mot en mastergrad tar den tiden det tar. Du må være innstilt på å lese pensum og skrive oppgaver. Det er helt gjennomførbart med litt planlegging og god dialog med nærmeste leder og kolleger, sier Elvsaas.