Bærekraft som konkurransefortrinn
Det er fullt mulig å tjene penger på å redde verden. Men da bør man ha ny kunnskap om bærekraftige forretningsmodeller.
– På et tidspunkt fryktet jeg at både jeg og selskapet jeg leder sto i fare for å bli stående igjen på perrongen, og ikke klare å gripe den forretningsmuligheten som ligger foran oss når det gjelder bærekraft, sier Siri Nilssen, administrerende direktør i Amesto AccountHouse, og legger til:
– Vi innså at vi måtte ta grep og omstille oss i takt med det kunder, ansatte og planeten forventer og trenger av oss.
Vendepunktet kom da eierne i Amesto-konsernet besluttet å innføre trippel bunnlinje som styringsverktøy, og Nilssen ble utfordret til å lage en strategi for Amesto AccountHouse basert på de tre P-ene: «People, Planet og Profit.»
– Hvordan kan vi lage en strategi som er reell og ikke bare tomt snakk, var utfordringen jeg fikk. Jeg fikk med meg tidligere leder for Regnskap Norge; Christine Lundberg Larsen, og vi satte raskt i gang Amesto Footprint med formål å hjelpe bedrifter med bærekraftsrapportering, sier hun og legger til:
– Jeg har mye erfaring med økonomi og ledelse, men når det kom til bærekraft, innså jeg at jeg hadde mange hull jeg måtte tette. Jeg var ikke komfortabel med å fronte dette arbeidet uten å ha mer kompetanse på området.
Tilbake på skolebenken
Nilssen bestemte seg for å ta emnet Bærekraftig business hos NHH Executive.
– Hvordan var det å komme tilbake til skolebenken?
– Jeg var spent siden det var gått over 20 år siden jeg tok revisorutdannelsen på NHH. Jeg lurte mest på hvordan Lars Jacob Tynes Pedersen og Sveinung Jørgensen ville klare å balansere bærekraft opp mot business. Ville det bli tomt bærekraftprat, eller ville det være relevant og anvendelig kunnskap jeg kunne bruke i jobben min?
Emnet levde opp til forventningene. Nilssen roser NHH for å ha funnet en god balanse mellom idealer og realiteter.
– Emnet ga meg en god forståelse av hvordan jeg kunne ta i bruk verktøykassen til bærekraftig og sirkulær forretningsdrift. Lærekreftene er helt unike på dette emnet med fersk forskning og mange reelle case fra den virkelige verden som eksempler.
Verdifullt å kombinere jobb og studier
Måten emnet er lagt opp på, med samlinger og innleveringer, gjør det overkommelig å kombinere med jobb, ifølge Nilssen.
– Jeg fikk masse ny motivasjon og kunnskap som jeg tar med meg videre. Ikke minst var det utrolig nyttig å bli kjent med ledere fra andre bransjer og diskutere felles utfordringer, sier hun.
Sosiale og miljømessige utfordringer, sammen med nye reguleringer som EUs taksonomi og krav om bærekraftsrapportering (CSRD), tvinger selskaper til å tenke nytt rundt strategier, forretningsmodeller og styringspraksis.
– Spørsmålet er hvordan man kan forene bærekraft og lønnsomhet i praksis, sier Nilssen.
Bærekraft gir konkurransefortrinn
Anbefalt
Fagbok: «Regnskap og økonomistyring i sirkulære virksomheter» av Christine Lundberg Larsen, Gunnar Alu, Stein Antonsen, Hans Christian Ellefsen, Hans Roger Granrud, Richard Haave Hanssen, Jørgen Strøm-Andresen, Lene Sundalskleiv og Kjell Tryggestad
Sommerbok: «Den tause pasienten» av Alex Michaelides
Podcast: «Aftenpodden», «NHHs Bærekraftseventyr» og «Trippel Bunnlinje»
– Aftenpodden er og aktuell pod, men jeg hører selvfølgelig også på Bærekraftseventyr. Det var faktisk den som gjorde at jeg var noenlunde forberedt før jeg begynte på bærekraftsprogrammet. Så må jeg også få slå ett slag for vår egen podcast «Trippel Bunnlinje».
Sommermat: Sjømat
– Jeg elsker krabbe!
Ferie: Sykler til Paris
– I slutten av juni setter jeg meg på sykkelen og sykler Oslo til Paris. Vi sykler for å samle inn penger til Barnekreftforeningen i regi av Team Rynkeby.
Forskning viser at de virksomhetene som lykkes med å integrere bærekraft i sin kjernevirksomhet, kan oppnå betydelige konkurransefortrinn og redusere risiko.
For Nilssen og Amesto AccountHouse har kunnskap om bærekraft blitt en verdifull konkurransefordel. Som regnskapsbyrå med kjernevirksomhet innen regnskap, lønn og HR, forvalter Amesto AccountHouse økonomiske data for flere tusen kunder, data som kan brukes til å effektivt levere alt fra klimaregnskap til bærekraftsrapportering, i tråd med de nye kravene i åpenhetsloven og EUs taksonomi.
– Vi har utviklet digitale verktøy og tjenester som gjør det enklere for små og mellomstore bedrifter å få oversikt over bærekraftsavtrykket sitt og rapportere på det kontinuerlig. Her kan vi virkelig gjøre en forskjell og hjelpe næringslivet med å omstille seg, sier Nilssen.
Kompetanse er nøkkelen
Hun er overbevist om at kunnskap og kompetanse er nøkkelen til å lykkes med det grønne skiftet. Hun oppfordrer alle virksomheter til å bygge bærekraftkompetanse, enten det er gjennom videreutdanning, nyansettelser eller samarbeid med andre.
– Vi har teknologien, verktøyene og viljen som skal til for å gjøre næringslivet mer bærekraftig. Nå handler det om å omsette det i praksis. Der tror jeg vi som rådgivere og regnskapsførere kan spille en viktig rolle fremover.
Investering i fremtiden
Nilssen opplevde det som energiskapende å være student igjen midt i en travel jobbhverdag.
– Hvordan er det å være «voksenstudent»?
– Det er utrolig givende fordi det er så relevant for det en driver med i egen jobbhverdag. NHH Executive har dessuten lagt opp de ulike emnene slik at man har god tid til å gjennomføre en hel master. Jeg kommer nok til å ta flere emner på masternivå etter hvert, sier Nilssen.
Videreutdanning i bærekraftig business er en smart investering for ledere og virksomheter som ønsker å rigge seg for fremtiden, understreker Nilssen.
– Det handler ikke bare om å redde verden, men om å sikre egen overlevelse og konkurransekraft i en ny, grønn økonomi.