Brukt er like bra som nytt
Sirkulære forretningsmodeller er på full fart inn i forsikringsbransjen. Tryg Forsikring jobber med gjenbruk som en del forsikringsoppgjørene.
– Brukte bildeler er noe vi jobber mye med for tiden. Gjenbruk tar ned forbruket ved forsikringsoppgjørene, sier Ingeborg Morken, som har ansvaret for forsikringsgigantens Trygs kunder i bedriftsmarkedet. Hun slår fast:
– Ofte er brukt like bra som nytt.
– Brukte bildeler er et drømmeprodukt i en sirkulærøkonomi?
– Definitivt. Det er jo spot-on på hvordan forsikringsbransjen ønsker at fremtiden bør bli. Gjenbruk er en del av løsningen på bærekraftsutfordringene, og vi jobber vi tett med bilbransjen for å få dette til å gå rundt.
Fremtidens muligheter
Som videreutdanning innen bærekraft, har Morken valgt å ta et ettårig studieløp i Sustainable Business Strategy hos NHH Executive.
– Hvorfor valgte du bærekraft som videreutdanning?
– Hovedårsaken er at det har blitt høyaktuelt de siste årene, og jeg har lyst på mer kunnskap på feltet. Jeg tror bestemt fremtidens muligheter for oss ligger i sirkulærøkonomien.
Morken er halvveis i studieløpet.
– Jeg er ferdig med programmet i sommer, men har allerede fått mange gode nye perspektiver og ideer på hvordan vi i forsikringsbransjen kan være med å løse bærekraftutfordringene.
– Det er nå det begynner
Bærekraftsprogrammet Sustainable Business Strategy har aldri vært mer aktuelt enn nå.
– Alle virksomheter i offentlig og privat sektor må forholde seg til bærekraftspørsmål fremover, sier Sveinung Jørgensen, førsteamanuensis ved Institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap og Centre for Sustainable Business ved NHH.
– Det er nå det begynner, slår han fast og trekker frem den nye åpenhetsloven og EU-taksonomien som ble innført 1. januar. Begge er regulatoriske og setter krav til blant annet rapportering om hva virksomhetene gjør når det kommer til bærekraft.
– Det gjør kunnskap rundt bærekraft spesielt verdifullt nå. Også det som skjer rundt energi- og ressurssituasjonen påvirker oss. Når fremtiden er usikker, må vi ha gode verktøy for å omstille oss.
I tospann med professor Lars Jacob Tynes Pedersen, fra samme institutt og forskningssenter, er de snart i gang med et nytt kull på Sustainable Business Strategy.
– Denne mastermodulen gir verktøy og rammer for bedrifter som tenker fremover. Du lærer om bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller. Og du lærer å gjøre bærekraftsutfordringer til lønnsomme forretningsmuligheter og strategiske konkurransefordeler, forklarer Pedersen, som sammen med Jørgensen er Norges fremste ekspert på området.
– Er det mulig å lage god business av bærekraft?
– Ja, det er det. Men du må vite hva du skal gjøre, og du må holde samtalen om bærekraft i gang for å få resultater, understreker de to.
Teori og praksis
Morken roser undervisningsopplegget til NHH Executive.
– Jeg synes det er utrolig lærerikt. Her blir jeg kjent med flinke folk fra andre bransjer som legger ting på bordet, som er nytt. Vi møter de samme utfordringene, men har ulike forslag til løsninger. Denne idédugnaden sammen med fersk teoretisk kunnskap fra NHH er gull verdt.
Bærekraftsprogrammet har en blanding av det siste innen teori, forskning og casearbeid der deltakerne løser reelle utfordringer for virksomhetene.
– Jørgensen og Pedersen har en utrolig fin tilnærming til teori i praksis. De kommer med mange gode eksempler fra næringslivet, og de tar teoriene det ned på jorden. Veldig mye på studiet er matnyttig og anvendelig i min egen jobb, forklarer Morken.
Villere og våtere
Hvis det er en bransje som merker klimaendringene på bunnlinjen, er det nettopp forsikringsbransjen.
– Været blir villere og våtere. Det øker skadeomfanget, sier Morken og legger til:
– Å forebygge skader, er det grønneste vi gjør. Det betyr blant annet at vi må tenke på hvor og hvordan vi bygger hus og næringsbygg i fremtiden, sier hun.
– Men hvis vannskaden først har skjedd?
– Da har vi begynt å tørke parkett for gjenbruk. Vi bruker også uskadet parkett som erstatning i stedet for å kaste. Det gjelder å tenke nytt og se på de mulighetene vi har for å bli mer sirkulær.
Flere skader
Tryg og resten av forsikringsbransjen merket at været blir mer og mer uforutsigbart.
– Helt konkret ser vi at bilskadene har økt denne vinteren på grunn av store svingninger i temperaturen. Det betyr fuktig veibanen en dag, med påfølgende frost neste dag. Det er et nytt fenomen at bilskadene øker så kraftig i desember og januar, sier hun og slår fast:
– Å gjøre noe med klimaendringene bør være i alles interesse.
– Godtar kundene brukte produkter som erstatning?
– Her er det heldigvis bevegelse. Det kommer også en ny og yngre kundegruppe som er mer bevisste på gjenbruk fremfor forbruk, enn tidligere generasjoner. Da må vi også følge opp og introdusere bærekraftige forretningsmodeller.