Grønn lønnsomhet for skipsfarten

Torleif Stokke. Privat foto
– Da jeg ble gjort oppmerksom på Brytningstid, oppdaget jeg fort at studiet kunne gi svar på mange av de utfordringene den maritime bransjen møter i dag. Hovedtemaene på studiet er hyperaktuelle og tar for seg omstilling, innovasjon og ledelse, sier Torleif Stokke.
Av Ove Sjøstrøm

6. juli 2022 10:09

Grønn lønnsomhet for skipsfarten

Torleif Stokke har jobbet innen maritime næringer siden midten av 1980-tallet. Da han fikk muligheten til å gjøre en forskjell i det grønne skiftet, sa han ja på flekken.

HVA GJØR DU NÅ?

Møt nåværende og tidligere studenter i årets sommerserie fra NHH Executive.

– Akkurat nå jobber vi med å gjøre store havgående skip utslippsfrie, sier Torleif Stokke, Head of Commercialization i Alma Clean Power.

– Hvor langt har dere kommet?

– Å utvikle brenselceller som er utslippsfrie, er ikke noe nytt. Vi bygger på eksisterende teknologi, men har utviklet nye løsninger. Brenselcellene våre kan mellom annet gå på ammoniakk, LNG og hydrogen og gi fremdrift over store avstander, sier Stokke.

En del av klimaløsningen

Brenselscelle-teknologien ble først utviklet av CMR Prototech i Bergen. Da Aker-konsernet kjøpte selskapet i fjor, skiftet det navn til Clara Venture Labs. Nå jobber de ansatte i datterselskapet Alma med å utvikle brenselcellene videre.

– Vi jobber med å skalere opp disse brenselscellene slik at de gir nok kraft til at store skip kan krysse verdenshavene. Dermed blir det i praksis ikke noe forskjell på rekkevidden mellom fossil og utslippsfri fremdrift, sier han og legger til:

– Tre prosent av det totale utslippet av klimagasser globalt stammer fra skipsfart og maritime næringer. En viktig del av klimaløsningen er å redusere disse utslippene. Det er en givende jobb å være med å løse denne utfordringen for både skipsfarten og klimaet. 

Etter å ha jobbet som leder i den maritime bransjen i mange år og opplevd konstante endringer, var det på tide med en kunnskapsoppdatering.

Torleif Stokke, Head of Commercialization i Alma Clean Power

Har jobbet i en brytningstid

Anbefalt

Fagbok: – Det er mange! Men jeg anbefaler å finne en eller annen bok som skriver om 20-80 prinsippet, eller Paretos lov. Den kan brukes til mye.

Sommerbok: – Dårlig med anbefalinger her. Jeg er mest opptatt av fagbøker. Men jeg kan anbefale Yuval Noah Harari: «Sapiens». For dem som ikke har lest den ennå er dette lærerik sommerlektyre.

Podcast: – Vil anbefale alle å høre på podcasten til tidligere utenriksmedarbeider Tomm Kristiansen i NRK: «Tomms afrikanske fortellinger». Den er utrolig interessant og fascinerende. Og så skal jeg forsøke å sveipe innom noen av de gode fagpoddene til NHH i løpet av sommeren.

Mat: – Sjømat. 

Ferie: – Vi skal på reise innenlands. Turen går til Lofoten med fruen, bilen og kajakkene.

Når Stokke ser tilbake på egen yrkeskarriere, er det én ting som går igjen: Endring.

– I hele min yrkeskarriere har jeg og mine arbeidsgivere blitt påvirket av omgivelsene. Det har vært finanskriser, krisen i olje- og gass med titusener av tapte arbeidsplasser eller som nå, den pågående klimakrisen som vi alle må forholde oss til.

Som videreutdanning valgte Stokke å ta Omstilling og innovasjonsledelse - Brytningstid hos NHH Executive. Studiet tas på deltid og gir 30 studiepoeng på masternivå. Han begynte på studiet i fjor høst.

– Etter å ha jobbet som leder i den maritime bransjen i mange år og opplevd konstante endringer, var det på tide med en kunnskapsoppdatering, sier han og legger til:

– Da jeg ble gjort oppmerksom på Brytningstid, oppdaget jeg fort at studiet kunne gi svar på mange av de utfordringene den maritime bransjen møter i dag. Hovedtemaene på studiet er hyperaktuelle og tar for seg omstilling, innovasjon og ledelse.

– Hva har du lært?

– Mye som er veldig anvendelig. Du jobber mye med strategi som leder, og det skjer ting rundt deg som du prøver å respondere på. Da er det viktig med kunnskap som for eksempel handler om nye forretningsmodeller og innovasjon. I tillegg er det strategisk viktig å klare å tenke på to ting samtidig, sier han og utdyper:

– Hos min forrige arbeidsgiver hadde vi hvilt litt for lenge på et bra produkt. Vi ønsket å bli mer synlig mot det grønne skiftet og startet et løp for å utvikle noe parallelt med det vi allerede var gode på. Det handler om å tenke tohendig.

Åpnet en ny dør

Samtidig som han søkte seg inn på Brytningstid hos NHH Executive, dukket en ny jobbmulighet opp.

– Jobben i Alma kom som bestilt. Det er brytningstid også i det grønne skiftet med mye god innovasjon. Jeg kan ikke tenke meg en mer meningsfull jobb enn den jeg har nå, sier han og legger til:

– Uten en forretningsdrevet innovasjon, tror jeg det hadde blitt tungt å få resultater fort nok når det gjelder å begrense klimautslippene. Hadde for eksempel folk betalt mer for å reise med en miljøvennlig båt som brukte to-tre timer mer på en strekning? Neppe. Derfor er eneste løsningen å utvikle ny teknologi. 

– Lønner det seg å delta i det grønne skiftet?

– Det kommer nye reguleringer som gjør at det koster mer for dem som forurenser. Så ja, dette handler om lønnsomhet og økonomi, og det handler om grønn lønnsomhet for skipsfarten, sier han og slår fast:

– Sluttkundene vil etter hvert foretrekke produkter med et lavt karbonavtrykk. Nå er det blitt så mange drivere mot nullutslippssamfunnet, at det er ingen vei tilbake. Det fine med Brytningstid er at det gir deg bredere og større innsikt som tar deg raskere mot målet.

Les mer om Omstilling og innovasjonsledelse - Brytningstid