Et lite digitalt paradoks

Pofessor Helge Thorbjørnsen. Foto: Helge Skodvin
Det gjelder å finne en god balanse mellom det beste vi har fått gjennom digitale verktøy, men samtidig bevare rammene for kreativitet, påpeker professor og programleder for Executive Online, Helge Thorbjørnsen.
Av Ove Sjøstrøm (tekst) og Helge Skodvin (foto)

5. juli 2021 07:00

Et lite digitalt paradoks

Professor Helge Thorbjørnsen er programleder for NHH Executive online. Under pandemien har vi tatt sjumilssteg digitalt. Men hva har skjedd med kreativiteten vår?

– Det er ingen tvil om at programmene våre har fått et kraftig oppsving på grunn av pandemien. Økt etterspørsel har blant annet gitt oss korte og intensive kurs online med det beste fra NHH, sier professor Helge Thorbjørnsen, programleder for NHH Executive online.

Da pandemien var et faktum, var fysisk undervisning umulig å gjennomføre. Løsningen for NHH ble å legge mange av fulltidsprogrammene og de kortere kursene til digitale plattformer.

– En fin bieffekt av digital undervisning er at vi når mange flere med fagtilbudene våre nå enn før, sier Thorbjørnsen, som kan slå fast at digitaliseringen har tatt sjumilssteg på kort tid.

Det som skjer nå, er jo en våt drøm for alle landets IT-avdelinger. De fikk jo virkelig gjennomført alt de har drømt om for å effektivisere arbeidsprosessene våre, så å si over natten.

Professor Helge Thorbjørnsen

– Det som skjer nå, er jo en våt drøm for alle landets IT-avdelinger. De fikk jo virkelig gjennomført alt de har drømt om for å effektivisere arbeidsprosessene våre, så å si over natten.

Må delta aktivt

Anbefalt

Fagbok: «Tallskalle» av Michael Dahlén og Helge Thorbjørnsen.

– Den kommer ut etter sommeren, og er en liten perle det er verdt å vente på. Den handler om hvordan tallene ødelegger livene våre, snikende og umerkelig.

Skjønnlitteratur: «Allmenn teori om glemsel» av José Eduardo Agualusa.

– En kortfattet og veldig godt skrevet roman, som egentlig er en rekke små fortellinger som pusles sammen. Det er vold, redsel, humor og tragedie om hverandre.

Podcast: – Jeg liker godt «The Daily», som er New York Time sin podcast med Michael Barbaro.

Mat: Sjøkreps.

– Enten på grillen, kokt eller i ovn.

Sommer: Bergen, Stavanger og Sørlandet.

– Litt hjemme, litt hytte og litt jobb. Og roadtrip med fem jenter.

Men selv om vi har blitt mer effektive på grunn av nye programvarer og skybaserte løsninger, er det ikke bildet bare rosenrødt, skal vi tro NHH-professoren.

En ting er at mange blir utmattet og slitne av å sitte alene foran en skjerm gjennom en hel arbeids- og undervisningsdag. En annen ting er at kvaliteten på og kreativiteten i jobbutførelse og undervisningen ofte faller.

– Hva er dine beste digitale råd?

– Vi har lært mye om hva som fungerer best. Hemmeligheten er å involvere, ta pauser, stikke hodet ut av vinduet av og til, unngå monolog og ikke minst være aktiv, sier han og legger til:

– Det er jo litt paradoksalt at man blir mindre sliten av å være mer aktiv, enn å bare sitte i ro foran en skjerm. Men dette fungerer, har vi erfart.

Passivitet er helt ødeleggende for digital formidling, skal vi tro professoren.

– Vi tillater ikke at folk skrur av kamera, eller ikke deltar aktivt når vi kjører online undervisning. Kravet er at de bidrar, stiller spørsmål og er med i digitale arbeidsgrupper der det løses oppgaver.

– Mindre kreative

Det er ikke bare motivasjonen som kan bli skadelidende via en skjerm. Fersk forskning tyder på at kreativiteten daler når vi ikke møtes fysisk.

– Det positive er at mange av våre kjedelige rutineoppgaver og møtevirksomhet blir mye mer effektivt utført digitalt. Vi kutter reisetid med bil og fly, men dessverre så daler kreativiteten vår når vi er alene på hjemmekontor, sier han og utdyper:

– Kreativitet oppstår når mennesker møtes. Innovasjonstakten og kreativiteten synker når vi blir sittende alene eller kun kommuniserer via Teams. Vi blir mindre positive, mer slitne, mer monotone, og vi klarer i mindre grad å tenke utenfor boksen.

Det gjelder å finne en god balanse mellom det beste vi har fått gjennom digitale verktøy, men samtidig bevare rammene for kreativitet, forklarer Thorbjørnsen.

– Dette er jo et lite digitalt paradoks vi blir nødt til å løse når verden snart blir normal igjen.

Iver Bragelien. Foto: Helge Skodvin

Går inn i en ny digital hverdag

Førsteamanuensis Iver Bragelien har lært mye om digital undervisning siden pandemiutbruddet. Mange av de digitale verktøyene blir med ham videre i høst.

Nytt program

Til høsten lover Thorbjørnsen flere nye kortprogram fra NHHE som trekker veksler på vår nye digitale virkelighet.

– Executive må alltid fornye seg og være relevante. Til høsten så lanserer vi for eksempel kurs i digital transformasjon.

– Hva har vi lært under pandemien, og hvordan utnytter vi denne lærdommen? Vi skal reflekterer over det som faktisk har skjedd i mange organisasjoner, og hvordan vi kan bruke denne lærdommen til for eksempel å utvikle nye forretningsmodeller og -prosesser.

Det er i hodet det skjer

Thorbjørnsen tok doktorgraden ved NHH i 2003, og har vært tilknyttet høyskolen i ulike stillinger siden det.

I tillegg til NHH Executive, er han til daglig professor ved Institutt for strategi og ledelse på NHH. Han har vært både vise- og prorektor i perioder, og er også involvert i en rekke forskningsprogrammer. I tillegg er Thorbjørnsen med på eiersiden og som styremedlem i ulike oppstartselskaper.

– Du er opptatt av konsumentpsykologi. Hvorfor er det så spennende?

– Det høres jo litt ut som en floskel, men det er vel riktig som det sies, at alt skjer inni hodene til folk. Det meste handler i bunn og grunn om persepsjon, psykologi og å forstå menneskers atferd, enten det gjelder strategi, innovasjon eller merkevarebygging.

Les mer om Executive Online

Monica Rydland. Foto: Helge Skodvin

Åpner døren for flere i høst

Programdirektør og forsker Monica Rydland trives best i felt. Der treffer hun ledere i privat og offentlig sektor som står midt i endrings- og omstillingsprosesser.