Fra optimisme til realisme

Panelsamtale under DIG Summit 2024
Rune Skjelvan (KPMG og DIG), Bjørn Taale Sanberg (DNA/Telenor), Geir Holmgren (Gjensidige) og Ragnhild Fresvik (Eviny). Foto: Xiaoguang Wu
By Arent Kragh

8 November 2024 14:28

Fra optimisme til realisme

KI var stikkordet under årets DIG Summit. Den nye teknologien har fått mye omtale, men hva kan vi vente oss, og hva blir konsekvensene for bedrifter og virksomheter? NHH-professor Lasse Lien satte tonen i sitt åpningsinnlegg under årets summit.

Lasse Lien
Professor Lase Lien under åpningsinnlegget på DIG Summit. Foto: Xiaoguang Wu

- KI setter alle i stand til å fatte bedre beslutninger, og særlig de med dårligst forutsetninger. KI jevner ut analytiske forskjeller. Knappheten på ledere med sterke mellommenneskelige egenskaper vil øke mest. De nye oppfinnelsene innen KI kommer ikke til å bli norske. Heller ikke ved dette teknologiske skiftet, var noen av hans konklusjoner. - Det blir trolig i nystartede bedrifter at vi vil se at KI redefinerer forretningsmodeller, ikke hos de etablerte, sa Lasse Lien.

Norge er godt posisjonert

Instituttleder Sebastien Gros fra Institutt for teknisk kybernetikk ved NTNU fortalte i sitt åpningsinnlegg at Norge er godt posisjonert for å ta i bruk KI. I Norge er den generelle digitalisering av samfunnet kommet langt, og vi har en høy allmenn aksept for bruk og deling av data.

- For norsk næringsliv er oppgaven først og fremst av organisatorisk art knyttet til implementering, mens den for akademia kanskje er av mer fundamental karakter. Den store «revolusjonen» kommer når KI for alvor agerer i den fysiske verden, fortalte Gros.

Næringslivet gjør seg klar

Rune Bjerke og Bjørn T. Sandberg
Bjørn T. Sandberg (t.h) her i samtale med Rune Bjerke under DIG Summit 2024. Foto: Arent Kragh

Fra næringslivet var flere av DIG sine samarbeidspartnere representert, og meldingen herfra var at de gjør seg klare, tester, utvikler og vurderer. Under en samtale ledet av styreleder i DIG, CEO Rune Skjelvan fra KMPG, deltok konsernsjefene Geir Holmgren fra Gjensidige og Ragnhild Fresvik fra Eviny sammen med forskningsdirektør Bjørn Taale Sandberg fra Telenors finske datterselskap, DNA. Budskapet herfra var at KI så langt brukes mye som et støtte i kundekontakt og ved avgjørelser. Det neste steget kan bli når selskaper med en stor kundemasse lar løsninger bygget på KI få møte kunder og ta avgjørelser som er relevante for kundeforholdet.

Sandberg presiserte budskapet med å si at så langt har ingen av de store kundene som har tatt i bruk KI og de store språkmodellene så langt ikke tjent penger på denne invsteringen.

- De store språkmodellene er infrastrukturen, og så utvikler vi et program og et brukergrensesnitt som ligger på toppen, og dette programmet kommer til «å snakke» med alt annet, sier Sandberg.

- Mest eksperimentering

Fernanda Eggen presenterer
Fernanda W. Eggen fra Abelia. Foto: Xiaoguang Wu

DIG partner Abelia, NHOs landsforening for kunnskaps- og teknologivirksomheter, har undersøkt status for bruk og implementering av KI hos deres medlemmer. Fagleder i Abelia, Fernanda W. Eggen, fremla tall fra medlemsundersøkelser som viser at KI så langt brukes til tekstanalyse, genering av språk og automatisering. – Fortsatt er det mest eksperimentering, uten store omveltninger for drift og bemanning, fortalte hun.

 

Behov for retningslinjer og regler

PhD og forsker ved SNF, Catalina Franco belyste KI-utviklingen sett fra et likestillingsperspektiv. Hennes konklusjon er at KI kan bidra til et utvidet digitalt kjønnsskille dersom ikke ledere er seg sitt ansvar bevisst. En studentundersøkelse fra NHH antyder at mannlige studenter har 25 % større sannsynlighet for å benytte KI i sine studier, og det er dobbelt så sannsynlig at mannlige studenter har valgt en betalt variant av en KI-løsning.

Catalina Franco
Catalina Franco presenterer under DIG Summit 2024. Foto: Xiaoguang Wu

Francos hovedpoeng er at både i arbeidslivet og i akademia trengs det retningslinjer og en klar policy for når og hvordan KI skal brukes. Hvis dette ikke finnes, vil trolig kjønnsskillet øke. Menn vil typisk ha brukt KI gjennom studier, og vil fortsette å bruke det i arbeidslivet. – Alle bør ta dette i bruk, og få råd om hvordan KI kan brukes fornuftig, avsluttet Catalina Franco.

KI - en mulighet for alle, men «winter is coming»

- KI er en mulighet for alle, men kanskje man skal begynne i det små, var budskapet fra Zairah Malik, leder for Data Science i Deloitte. På hennes tidslinje var 2023 året for det store gjennombruddet for Chat GPT. 2024 var året da bedriftene begynte å eksperimentere, mens 2025 blir året der vi skalerer opp det som fungerer.

Samtidig var det også plass for noen advarsler. Malik advarte mot en «blind» tro på KI som noe nesten magisk. Det handler om hvordan man bruker KI til å drive en virksomhet bedre, sa Malik som også gav deltakerne på DIG Summit flere praktiske tips i bruk av KI.

Ivan Belik fra Institutt for Strategi og Ledelse ved NHH viste i sitt innlegg til at det er flere tiår siden de første stegene ble tatt i utviklingen av KI, men at det kom en KI-vinter på 1980-tallet. En KI-vinter innebærer en periode med stopp i utviklingen og mindre investeringer grunnet utforutsette hindringer. – KI-vinteren kommer. Spørsmål er om vi er forberedt, sa Ivan Belik.