Organisasjoner skaper og tilbyr sine produkter og tjenester gjennom prosesser. Prosessledelse, dvs. å styre og forbedre verdiskapende arbeidsprosesser er nødvendig for virksomheter i alle sektorer. Et stadig sterkere fokus på omstilling, digitalisering, kundeorientering og effektivisering både i private og offentlige virksomheter gjør prosessledelse særlig aktuelt.
I emnet vil vi innledningsvis drøfte hva som kjennetegner prosesstankegangen og prosessorientert ledelse. Videre vil studentene få lære a) hvordan prosesser kan ledes slik at de oppfyller organisasjonens og kundenes krav og forventninger, b) hvordan prosesser kan kartlegges, beskrives og modelleres ved hjelp av digitale verktøy for å tegne grafiske prosessmodeller, og c) metoder og analytiske ferdigheter for å analysere og forbedre prosessers ytelse og resultater.
Emnet vil også gi studentene innsikt i prosessrelaterte tilnærminger som brukes av mange bedrifter, slik som digitalisering, Lean og kvalitetsledelse. Alle emner blir behandlet fra et ledelsesperspektiv. Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte bedrifter vil være et gjennomgående tema.
Emnet er praktisk orientert, med stort innslag av øvelser. Vi jobber med praktiske oppgaver ved bruk av digitale verktøy, individuelt og i et prosjekt i grupper på 3 studenter.
Temaer
- Prosessperspektivet som ledelse og styringsfilosofi.
- Prosess som styringsobjekt.
- Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte bedrifter.
- Metoder for prosessutvikling.
- Enkle teknikker og digitale verktøy for prosessmodellering og analyse.
- Lean og kvalitetsledelse.
- Prosessautomatisering ved hjelp av roboter.
- Betydningen av prosesstenkning i forbindelse med digitalisering.