Personaløkonomi: Lønnsomhet og insentiver

STR435 Personaløkonomi: Lønnsomhet og insentiver

Vår 2025

  • Innhold

    I emnet STR435 lærer studentene om hvordan bedrifter leder sine ansatte. Emnet dekker ledelsespraksis knyttet til temaer som rekruttering, motivasjon, insentivordninger, prestasjonsmålinger, opplæring, lederlønn, forfremmelser og organisasjonsstruktur. Emnet tar utgangspunkt i konvensjonell økonomisk teori, med forskningsbasert tilnærming og stor vekt på nyere empirisk forskning.

    I de fleste organisasjoner utgjør personalrelaterte kostnader en stor andel av totalkostnadene. På den annen side er bedriftens prestasjoner summen av de ansattes motivasjon, beslutninger og handlinger. Forskning viser at ledelsespraksis er en viktig årsak til at vi ser til dels store produktivitetsforskjeller mellom bedrifter. Selv mellom bedrifter innenfor samme land og samme industri er det store forskjeller i ytelse mellom de best- og svakest presterende bedrifter. Dette betyr at det er betydelig rom for forbedring i ledelsespraksis på tvers av et bredt spekter av bedrifter, og at slike forbedringer kan bidra til å øke bedriftens resultater. Forskning viser at bedrifter med bedre og mer strukturert ledelsespraksis har høyere produktivitet, overskudd, og innovasjonsevne. De har også mindre sannsynlighet for å gå konkurs og klarer seg bedre gjennom kriser og nedgangstider enn sine konkurrenter.

    Ledelsespraksis omfatter mange forhold som påvirker bedriftens ytelse, for eksempel i hvilken grad en virksomhet ansetter og beholder arbeidere med høy kvalitet med motivasjon og insentiver til ytelse og læring. Gjennom dette kan bedriften forbedre sine resultater. I dette emnet vil vi fokusere på å forstå hvorfor ledelsespraksis har betydning for resultatene, og hvordan de kan designes og implementeres på en optimal måte. Blant annet vil vi studere hvordan insentiver kan brukes til å påvirke arbeidernes prestasjoner og hvordan bonuser kan brukes til å belønne innsats og øke produksjonen. Emnet har en forskningsbasert tilnærming, og vil fokusere på empiriske metoder for å teste og analysere teoretiske sammenhenger.

    Kurset vil studere ledelsespraksis knyttet til følgende temaer:

    • Rekruttering
    • Motivasjon og innsats
    • Insentivordninger
    • Evalueringer av ytelse
    • Opplæring og investeringer i menneskelig kapital
    • Lederlønn
    • Forfremmelser og karrierebaserte insentiver
    • Organisasjonsstruktur, jobbdesign, team
    • Frynsegoder

    Emnet vil gi studenten en forståelse for hvordan personalpolitikk kan anvendes på en bredt nivå, og overlapper ikke, eller konkurrerer med, andre emner innen HR. Det kan tas alene, eller som et supplement til andre HR-kurs.

  • Læringsutbytte

    Personalpolitikk anvender økonomisk teori på temaer innen personalledelse og trekker på innsikt fra flere økonomiske disipliner, som arbeidsmarkedsøkonomi, atferdsøkonomi og eksperimentell økonomi. I tillegg kombineres økonomisk teori med ikke-økonomiske felt som psykologi, sosiologi og organisasjonsteori. Hensikten er å studere hvordan bedrifter kan utvikle en effektiv personalpolitikk som er lønnsom både for arbeidstakere og bedrifter.

    Etter fullført emne kan studenten:

    Kunnskap

    • Redegjøre for sentrale teorier og metoder innen personaløkonomi, og hvordan disse kan anvendes på ulike aspekter av personalledelse.
    • Forklare hvordan økonomiske teorier kan brukes til å analysere utfordringer som rekruttering, opplæring og belønningssystemer i en bedrift.
    • Gi en oversikt over personalpolitikk i det norske arbeidsmarkedet og kunne sette det i en bredere økonomisk kontekst.

    Ferdigheter

    • Anvende økonomisk teori og empirisk forskning på virkelige problemstillinger innen personalledelse
    • Anvende innsikt fra empirisk forskning for å diskutere og gi anbefalinger om personalpolitikk.
    • Identifisere metoder som brukes til å analysere temaer innen personalpolitikk empirisk.
    • Lese, forstå og kritisk vurdere forskningsartikler med en personaløkonomisk tilnærming.

    Generell kompetanse

    • Gjenkjenne, analysere og evaluere personalpolitiske tiltak i ulike typer organisasjoner, og vurdere deres hensiktsmessighet i ulike kontekster.
    • Bruke økonomiske innsikter for å løse praktiske problemstillinger knyttet til personalledelse på en effektiv og lønnsom måte.

  • Undervisningsopplegg

    Emnet består av forelesninger, case-arbeid, diskusjoner, innleveringsoppgaver og studentpresentasjoner.

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    To gruppebaserte semesteroppgaver om temaer i personaløkonomi, maks tre studenter per gruppe. Alle grupper skal gi en presentasjon av siste semesteroppgave mot slutten av kurset.

  • Vurderingsordning

    En fire timers individuell digital skoleeksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    A-F

  • Litteratur

    Kurset tar utgangspunkt i en lærebok om personalpolitikk:

    Edward P. Lazear og Michael Gibbs (2014): Personnel Economics in Practice, John Wiley & Sons.

    Studentene kan også bruke 2.utgave av boken, fra 2009.

     

    Dette vil bli supplert med en liste over faglige, populærvitenskapelige og casestudieartikler, annonsert ved kursstart.

  • Hjelpemidler til eksamen

    Kalkulator

    En tospråklig ordbok (kategori I)

    Alt i henhold til Utfyllende bestemmelser til forskrift om heltidsstudier ved Norges Handelshøyskole kapittel 4 Tillatt hjelpemidlerhttps://www.nhh.no/en/for-students/regulations/https://www.nhh.no/en/for-studenterhttps://www.nhh.no/en/for-students/regulations//forskrifter/ og https://www.nhh.no/en/for-students/examinations/examination-support-materials/https://www.nhh.no/en/for-students/examinations/examination-support-materials/

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk.
Semester

Vår. Tilbys våren 2025.

Emneansvarlig

Professor Sissel Jensen, Institutt for samfunnsøkonomi (hovedemneansvarlig).

Astrid Oline Ervik, Forsker, SNF.