Konkurransestrategi omhandler bedrifters strategiske valg når de er i en konkurransesituasjon med andre bedrifter. I slike situasjoner vil en bedrifts strategiske valg (som etablering, lokalisering, prising, osv.) påvirke konkurrentenes salg og inntjening, noe som vil medføre at de vil svare med å endre sine strategier. Bedriftene er således i spillsituasjon hvor man må tenke gjennom hvordan konkurrenter vil respondere når en skal utforme en optimal strategi som gir høyest mulig inntjening.
Hvilken strategi brukte Pfizer for å bli den første på markedet med vaksine mot Covid-19? Hvordan bør Elkjøp respondere på Amazon sin etablering i Skandinavia? Hvordan klarte Circle K å få prislederskap og endre prismønsteret i drivstoffmarkedet? Hvorfor bruker dagligvarekjedene prisjegere til å overvåke konkurrentene? Er XXLs prisgaranti-klausul en fordel for kundene eller XXL selv? Dette er eksempler på spørsmål som tas opp i emnet.
Studentene skal ved å ta emnet lære ulike modellverktøy som kan benyttes til å analysere konkurransesituasjonen i et marked og på basis av dette utlede optimale strategiske valg for en bedrift. Modellverktøyene vil være nyttig både til å forstå konkurransesituasjonen og til å forutse konkurrenters sannsynlige respons på en bedrifts strategiske valg. Studentene skal etter emnet kunne bidra i utformingen av en bedrifts strategivalg under ulike markedsforhold.
Tema som dekkes i emnet er prisingsstrategier, kvantums- og kapasitetsvalg, fusjoner og oppkjøp, etablering og lokalisering, koordineringsstrategier og prislederskap, platformer og tosidige markeder, vertikale relasjoner, og reklame og markedsføring. Emnet er anvendt og benytter i stor grad eksempler fra konkrete markeder som dagligvare, bensin, luftfart, telekom, legemidler, etc., som skal gi en forståelse for hvordan utformingen av konkurransestrategier må tilpasses ulike markedsforhold.