I dette emnet vil en gi studentene en grunnleggende forståelse for hvorfor og hvordan bedrifter må anvende konkurranserett og konkurranseøkonomi for å kunne analysere om en type handling kan være ulovlig eller ikke.
Feilaktige beslutninger på dette feltet kan ha store konsekvenser for bedriften. Ett eksempel er selskapet Odfjell, der ulovlig prissamarbeid i det internasjonale kjemikalietankmarkedet førte til bøter, erstatningssøksmål og to personer i fengsel i USA, et annet eksempel er Sector Alarm og Verisure som samarbeidet ulovlig i Norge og fikk gebyr på til sammen 1,2 milliarder kroner, et tredje eksempel er Telenor som fikk 788 millioner kroner i gebyr fra Konkurransetilsynet for misbruk av dominans i mobilmarkedet i Norge, og et fjerde eksempel er Peppes Pizza som fikk nei av Konkurransetilsynet til å kjøpe Dolly Dimples.
Disse sakene illustrerer at kjennskap til konkurransereglene er noe som er viktig for bedriftens ledelse og eiere. Disse reglene kan være avgjørende for hvor langt en kan gå, både angående oppkjøp, samarbeide med andre bedrifter, og ensidig adferd rettet mot konkurrentene.
Temaer som vil bli dekket i dette emnet er:
- Når vil en bedrift kunne rammes av konkurranseloven?
- Hvor aggressivt kan en stor (dominerende) bedrift opptre?
- Kan bedrifter samarbeide eller opptre samordnet med sine konkurrenter og leverandører/kunder?
- Når kan bedrifter kjøpe opp eller fusjonere med sine konkurrenter eller andre bedrifter?