Finansregnskap

BED2 Finansregnskap

Høst 2024

  • Innhold

    Emnet Finansregnskap tar for seg både utarbeidelse og analyse av finansregnskap. Hovedformålet er å gi et godt grunnlag for å forstå regnskapsinformasjon. Dette krever kjennskap til grunnleggende regnskapsprinsipper, vurderingsregler, oppstillingsplaner for presentasjon og opplysningsplikt i regnskapsloven. Emnet viser hvordan finansregnskapet kan brukes til hensiktsmessige regnskapsanalyser, spesielt analyse av lønnsomhet og risiko. De vanligste måleproblemene i finansregnskapet gjennomgås. Emnet vil også gi en innføring i regnskapsføring av kompliserte transaksjoner som konserndannelse.

    Regnskapsteorien drøfter flere mulige modeller for regnskapsføring, spesielt bruk av historisk kost og bruk av virkelig verdi. Emnet vil diskutere ulike modeller for å belyse styrker og svakheter med den modellen som er lagt til grunn i regnskapsloven. I undervisningen understrekes også den etiske utfordringen i å oppfylle finansregnskapets oppgave som er å gi klar, objektiv, pålitelig og beslutningsrelevant informasjon til eksterne brukere som bedriften er avhengig av. Det gis historiske eksempler på regnskapsmanipulasjon der informasjon er holdt tilbake eller vridd i strid med allment aksepterte etiske verdier og regnskapsfaglige standarder. Forsøkene på å kvalitetssikre regnskapsinformasjon gjennom lovgivning, og revisors rolle for å skape tillit til informasjonen, blir forklart.

    Bærekraftsrapportering blir stadig viktigere for selskaper. Vi vil kort kommentere hva dette er og hva som er de viktigste forskjellene sammenlignet med finansregnskapet.

    Emneoversikt:

    1. Grunnleggende regnskapsforståelse

    • Finansregnskapets delrapporter: resultatregnskapet, kontantstrømoppstillingen, balansen og sammenhengen mellom disse.
    • Finansregnskapets formål og brukere.
    • Norsk regnskapsregulering.
    • Regnskapsteori, -modeller og -prinsipper.
    • Aksjeselskaper, skatt, egenkapitaltransaksjoner og konsernstrukturer.

    2. Grunnleggende analyse av regnskapet

    • Regnskapskorreksjoner for analyseformål.
    • Lønnsomhetsvurdering.
    • Risikovurdering.

    3. Måling og presentasjon i finansregnskapet med mest vekt på måling av varelager, anleggsmidler og aksjer

    4. Oppkjøpstransaksjoner og konsernregnskap

  • Læringsutbytte

    Ved fullført emne har studenten tilegnet seg følgende:

    Kunnskap

    • forstår formålet med og innholdet i finansregnskapet
    • har kunnskap om nasjonal regulering av finansregnskapet og kan sette denne i et teoretisk perspektiv
    • forstår sammenhenger mellom resultat, balanse og kontantstrømmer
    • forstår hvordan skjønn og usikkerhet påvirker finansregnskapet

    Ferdigheter

    • kan anvende grunnleggende regnskapsprinsipper og vurderingsregler i regnskapsloven
    • kan drøfte andre grunnleggende modeller for regnskapsrapportering
    • kan korrigere et regnskap for analyseformål
    • kan bruke enkle teknikker for lønnsomhets- og risikovurdering av bedrifter ut fra finansregnskapet
    • kan løse sentrale måleproblemer i finansregnskapet
    • kan utarbeide kontantstrømoppstilling for bedrifter med utgangspunkt i resultat- og balanseinformasjon
    • kan utarbeide konsernregnskap på grunnlag av selskapsregnskaper

    Generell kompetanse

    • kan formidle regnskapsfaglig stoff skriftlig
    • kan drøfte informasjonsverdien av en regnskapsrapport for ulike brukere
    • er i stand til å kommunisere økonomisk informasjon redelig i samsvar med regnskapsfaglige standarder

  • Undervisningsopplegg

    Forelesningene vil bestå av teoriforelesninger og oppgavegjennomganger.

    Teoriforelesningene vil første uken være fysiske plenumsforelesninger. De fleste teoriforelesningene vil imidlertid være forhåndsinnspilte videoforelesninger.

    Oppgavegjennomgangene foregår fysisk i auditorium. Studentene vil da  deles opp i flere klasser for å diskutere oppgaver, 

    Det vil også avholdes 5 runder med gruppevis oppgaveløsning, 1 obligatorisk innleveringsoppgave og orakeltjeneste. Disse aktivitetene betjenes i stor grad av studentassistenter.

    Med unntak av forhåndsinnspilte forelesninger, forutsetter forelesninger og andre aktiviteter fysisk oppmøte og vil ikke bli filmet.

  • Adgangsbegrensing

    Ingen

  • Krav til forkunnskaper

    Ingen

  • Overlapping med andre emner

    Ingen

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    Emnet har én individuell oppgaveinnleveringer som må være godkjent.

    Godkjent obligatorisk aktivitet (arbeidskrav) som er oppnådd 2017-2024 vil være gyldig for å ta eksamen høst 2024 og vår 2025. Dersom du har tatt emnet før høsten 2017, stilles det ikke krav om ny obligatorisk aktivitet (arbeidskrav) ved gjentak.

  • Vurderingsordning

    3-timers digital skoleeksamen med tilgang til Excel.

  • Vurderingsuttrykk

    A-F

  • Dataverktøy

    Ingen spesielle verktøy kreves

  • Litteratur

    Oddbjørn Sættem: Bedriftens finansregnskap. Det analytiske brukerperspektivet. 3. utgave. Los Forlag. 

  • Hjelpemidler til eksamen

    Alle skriftlige hjelpemidler tillatt (kategori 3)

    Kalkulator

    Alt i henhold til Utfyllende bestemmelser til Forskrift om fulltidsstudiene ved Norges Handelshøyskole Kap 4 https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/ og informasjonen som er gitt her: https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/

  • Gjentaksordning

    BED2 har undervisning om høsten og gjentak i det undervisningsfrie semesteret i påfølgende vårsemester.

    Overgang til ny gjentaksordning/utfasing av gammel gjentaksordning skjer slik:

    Undervisningssemester høst 2024:

    Gjentak i undervisningsfritt semester skjer etter gammel ordning, det vil si i slutten av vårsemesteret 2025 for alle som har gyldige arbeidskrav i emnet.

    Fra og med undervisningssemester høst 2025:

    Gjentak i undervisningsfritt semester skjer etter ny ordning, det vil si i begynnelsen av påfølgende vårsemester (januar/februar) for studenter som har vært vurderingsmeldt på eksamenstidspunktet i et undervisningssemester og som ikke har bestått karakter i emnet (ikke-møtt, legeattest, trekk under eksamen/avbrudd og stryk).

    Fra og med undervisningssemesteret høsten 2025 må gjentak for å forbedre karakter skje i neste undervisningssemester.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk
Semester

Høst. Tilbys høsten 2024.

Emneansvarlig

Førsteamanuensis Kjell Ove Røsok, Institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap.